• Illusioner74

Endometrios & IVF

Liksom dig blev jag spontangravid när jag var ung (jag var 20) men gjorde då abort. 10 år senare ville jag ha barn men kunde då inte bli gravid trots flera års försök. IVF fungerade inte heller. Gjorde tillslut en titthålsoperation och opererade bort endometriosen. Blev spontangravid en månad senare och allt gick bra! Det här med att få göra en titthålsoperation är dock något du själv måste stå på dig om.

Såhär gick jag tillväga:

Först bokade jag en tid på min vanliga gynekologmottagning. Gynekologen där avrådde mig från att göra en titthålsoperation. Hon menade på att en sådan operation ändå inte skulle öka mina chanser att bli gravid genom IVF. Men jag stod på mig och bad henne att skicka en remiss till sjukhuset angående operation. Jag fick vänta 6 månader på att få göra operationen (detta genom landstinget). Och som sagt, en månad efter operationen blev jag spontangravid. Så en riktig solskenshistoria blev det för mig tillslut, jag som i princip hade gett upp allt hopp. Men som sagt, att få göra en sådan operation är något du måste vara pådrivande själv angående, du får inte ge dig trots att du möter motstånd på vägen. Hade jag inte drivit på om att få genomgå en sådan operation så hade det aldrig blivit något barn för mig, men nu har jag en fin dotter. Lycka till.

Svar på tråden Endometrios & IVF