-
bra skrivit. något som redan drabbats av detta är icke-vita kristna. kristna blir också anklagade för allt dåligt i världen och i afrika, asien och mellanöstern får de uppleva förtryck på många håll, något vänstern både blundar för och indirekt stödjer.Meriall skrev 2017-10-28 11:33:11 följande:1. Det existerar inte något systematiskt förtryck just nu men det betyder inte att det inte kan göra det i framtiden. Jag tycker att det är dåligt att 'vita män' mer och mer sammanknippas med allt dåligt i världen och fortsätter det på detta sätt kan det komma att leda till ett sådant förtryck.
-
Existerar det förtryck mot svarta från tex asiater, araber ?Sarahoee skrev 2017-10-28 11:52:29 följande:
Vita män är inte förtryckta i egenskap av vita män. Män kan uppleva förtryck av andra skäl, exempelvis fattigdom/social status, funktionshinder/sjukdomar, ålder, fetma med mera. Att ha råkat ut för mobbare, idioter eller motgångar i livet är inte samma sak som strukturellt förtryck. Man behöver inte vara förtryckt för att bli dåligt/orättvist behandlad.
kan bara vita män vara rasister? -
på vilket sätt är det det? kvinnor har aldrig förr blivit så mycket våldtagna som ni blir nu.Meriall skrev 2017-10-28 11:58:28 följande:För feministerna är ju samhället mycket bättre nu än tidigare... så hur menar du att det gått utför? För män?
-
vad exakt baserar du på att vita män är mer kränkta än andra?Sarahoee skrev 2017-10-31 17:47:18 följande:Vita upplever inte rasism eftersom det inte finns något strukturellt förtryck av vita människor. Vita blir inte diskriminerade i samhället på grund av sin hudfärg, det är fakta. Det betyder inte att vita aldrig fått taskiga kommentarer eller aldrig blivit förolämpade eller på annat sätt blivit orättvist behandlade.
För att förtydliga, eftersom det verkar vara ganska många lättkränkta i den här tråden, så upplever varken vita män eller vita kvinnor rasism. Det betyder inte att det inte är fel och dåligt om någon här någon gång kallats för svennehora, men det är inte "rasism mot vita".
Och nej, jag menar inte att specifikt vita män blir ledsna i ögat, vita män är förvisso lite extra lättkränkta, men i övrigt är de inte värre än någon andra män.
om du går till typ egypten och anklagar arabiska män för att vara kvinnohatande as, nog fan blir en hel del arabiska män super duper kränkta?källa på att nation of islam är rasistisk.flygrl skrev 2017-10-31 23:24:03 följande:Jag som svart person tycker absolut även vita kan utsättas för rasism och i ditt exempel e det naturligtvis så. Nation of Islam e en rörelse som har rasism mot vita som del av sin lära och Malcolm X lämnade rörelsen bla. pga det. -
märklig logik.Sarahoee skrev 2017-11-01 08:19:15 följande:Vita män blir kränkta av att man antyder att de är lättkränkta, det räcker för att övertyga mig :)
som sagt, gå till egypten och generalisera om arabiska män och se vad som händer. -
läs om ottomanska riket och återkom.Sarahoee skrev 2017-11-01 15:49:16 följande:Det är väldigt svårt att diskutera ett begrepp med någon som förnekar dess innebörd. Jag förstår verkligen hur ni tänker, att allt nedvärderande som anspelar på hudfärg/härkomst/etnicitet är rasism. Men att säga att man upplever rasism för att man får en negativ kommentar som anspelar på sin hudfärg/ursprung är inte korrekt. Men ni kan ju "tycka" det om ni vill, jag kan uppenbarligen inte stoppa er :)
Däremot var ämnet för tråden förtryck, och vi kanske i så fall kan enas om att vita inte utsätts för rasistiskt förtryck? -
vad menar du ?Yasminaoo skrev 2017-11-02 04:43:12 följande:
Ring en kvinnojour och be att få börja arbeta gratis där så får du se själv. Intervjua gärna såna som gjort samma sak sen 30 år tillbaka. Grattis till att ha levt under en sten ts.
-
vita män upplev förtryck i 600 år när ottomanska riket existerade...läs historia, riktig historia inte historia på svensk vänster feminist skola. testa objektiv historia...Sarahoee skrev 2017-11-02 08:13:59 följande:Vad ska jag återkomma om?
vita är också förtryckta i tex sydafrika just nu och i mellanöstern, man kan inte vara vit man i vissa länder utan att bli kidnappad, resebyrån avråder många västerlänningar att resa till diverse länder... -
du skyller alltså på rasismen när icke-vita blir attackerade, men när vita blir attackerade så skyller du på ekonomi och inte rasismen, , , märklig slutsats och full med dubellmoral. vita kidnappas eftersom de anses vara rika och förtryckare, det är ju rasismen, fördomar om vita leder till att de kidnappas, vänsterns fel eftersom de sprider fördomar om vita världen överSarahoee skrev 2017-11-02 09:46:12 följande:Ja maktskiften har säkert skett åt både det ena och det andra hållet under historiens gång på olika platser i världen, det har jag aldrig förnekat. Men i det samhälle (Alltså inte osmanska riket) vi lever i nu (Alltså inte för +100 år sedan) upplever inte vita rasistiskt förtryck. Här i Sverige och i större delen av västvärlden upplever dock fortfarande icke-vita rasistiskt förtryck.
Att vita kidnappas i vissa delar av världen har väl mer att göra med pengar än med rasism. Vita anses ha pengar och kan kidnappas mot lösensumma. Men du kanske tycker att även det är rasism, det är ju inte så noga med begreppen här.
eftersom alla påstår att vita män är dåliga, onda, förtryckare, bara deras historia är dålig etc så är det ju rasismen
varför igonerar du icke-vit rasismen mot andra icke-vita? -
hur kan inte vita män vara hatade när de får skulden får allt dåligt? läs forum, läs facebook, läs tidning, prata med folk, kolla på tv. den vita mannen anses vara ond av många icke-vita och av vänstern - världen över.fluu skrev 2017-11-02 22:19:03 följande:Vilka då "alla"? "Alla" är ju oerhört kategoriskt. Är det här något slags självskadebeteende du har? Att vältra dig i hur hatad den vite mannen är av hela universum trots att du får så många svar som säger annat.
-
jag tror inte det, sluta tro saker om folk.Sarahoee skrev 2017-11-02 22:32:30 följande:Du får det att låta som att det skulle vara mindre allvarligt att bli kidnappad av ekonomiska skäl än av rasism. Det är det naturligtvis inte. Det blir inte bättre för någon att låtsas att alla människor handlar utifrån samma orsaker och utgångspunkter. Det löser inga problem och hjälper inte någon. Det är inte mer synd om folk som kidnappas på grund av rasism, och folk som kidnappar av ekonomiska skäl är inte mindre onda.
De vill ha pengar och vet att vitas hemländer är beredda att betala lösensummor för att få hem sina invånare. Det är ingen myt vänstern sprider, det är ju ett absurt påstående.
Jag har inte heller ignorerat någon rasism mellan icke-vita, jag är fullt medveten om att olika icke-vita grupper utövar rasistiskt förtryck mot andra icke-vita grupper, men den här tråden handlade om vita män som offer, inte andra grupper som förtryckare.
eftersom de kidnappar just vita så ofta eftersom de anser de vara rika + rasister s å är det rasismen, det går inte tolka det på annat sätt.
vänstern påstår att alla vita män är rasister, japp det är ert fel, det är också ert fel att kristendomen nästan utplånas i mellanöstern, är ni stolta nu?
ni påstår att rasismen inte existerar i icke-vita länder, visa mig var ni påstår det, ALDRIG sett. -
motbevisa mig. jag har gett länkar.fluu skrev 2017-11-03 04:48:38 följande:Jag säger samma sak. Läs forum, facebook, tidningar och spendera tid i verkligheten. Bara här i dina trådar så har du fått svar som motbevisar att "alla" eller ens de flesta tycker att vita män är jordens avskum och roten till allt ont.
-
fast vita kidnappas för att de är vita, de anses vara rika + deras fel för allt dåligt i deras land (en myt som vänster sprider).Sarahoee skrev 2017-11-03 07:44:00 följande:Vilka är "ni"? Jag representerar mig själv, tack så mycket, och jag har aldrig påstått att rasism inte finns i icke-vita länder. Jag är inte heller vänster så "sluta tro saker om folk".
Du verkar dock ha en väldigt vidsträckt syn på vad som är rasism, allt går att vrida och vända till att det handlar om rasism. Att det händer att vita kidnappas är inte rasism, lika lite som att det är rasistiskt att råna en tant på gatan. -
Vad har du för källor på att vita män är högst på hierkin? Hur har vita män alltid fördelar? Ge lite länkar som bevisar det.Hen skrev 2017-11-04 01:00:27 följande:
Nu beror det naturligtvis på var människan bor. Jag har själv upplevt rasism emot min blondhet när jag bodde på en ö utomlands.
Men generellt, nej. Vita män ligger högst upp på hierarkin och har alltid ( ! ) alla fördelar. Vita män har heller ingen historia av förtryck, något i princip alla andra någon gång upplevt.
Vad menar du med att vita aldrig upplevt förtryck? Ottomanska riket förtryckte vita män i 600 år - läs historia. -
ja, för du har verklgien erfaranheter av tex araber? knappast va.Hen skrev 2017-11-04 01:01:48 följande:Däremot upplever jag märkligt nog vita män som både mest kränkta vid kritik och mest rädda för förtryck.
flytta till egypten och kritisera arabiska män så får du se vad som händer... -
dåså.fluu skrev 2017-11-04 15:39:20 följande:Väldigt bra länkar hörru. Men jag och många andra har gett dig så många svar på att ditt kategoriska tänkesätt inte stämmer. Men vill du fortsätta att självplåga och vältra dig så gör det, men du lär ju inte må bättre av det.
visa mig var vänstern kritiserar arabiska män och islam.
det borde väl inte svårt för dig att visa detta om det nu verkligen existerar? -
ottomanska riket förtryckte vita män i 600 årJakobK skrev 2017-11-04 23:43:38 följande:Men det var väl inte pga rasism? Adeln lär väl ha varit vit dem med
vita män är också förtryckta i sydafrika just nu -
jag lever inte på internet endast.fluu skrev 2017-11-06 01:30:23 följande:Så när det inte gick att blint hata feminism så ska du blint hata vänstern istället? Nyttigt.
Jag förstår om du bara lever ditt liv på internet, men som jag redan upprepat många gånger utan att det gått in så finns det massor av människor som inte känner behov av att skapa monument åt sig själva/sin sak på internet. Mn egen far exempelvis syan på adressidor under sitt riktiga namn, som få känner till, förutom det så finns det inte ett spår av honom att finna på internet. Men märkligt nog så existerar han ändå.
men ge gärna exempel på när islam kritiseras irl av dina feminist polare.
och varför skulle inte internet vara legitimt? politik är ett starkt inslag på internet, det är verkliga människor som sitter oh skriver inte robotor -
ge mig exempel i form av artiklar eller videos.fluu skrev 2017-11-06 17:49:31 följande:Det verkar så, eftersom du inte är öppen för flera perspektiv. Jag har redan gett exempel. Jag har som sagt vänner(både feminister och icke-feminister) som röstar sd och i allra högsta grad är islamkritiska och anser att hedersproblematik är den i särklass viktigaste feministiska frågan. Jag själv må inte vara sd:are, men jag håller med dem om detta. Fortfarande kan de dock alla skilja på sak och person och känner inget blint hat. Turligt nog för dem. Så, nu när jag skrev om det en gång till, gick det in nu?
jag pratar om vänster-feminister inte sdare.
varför förstår du inte att kritik mot heder inte är kritik mot islam.