Inlägg från: Afterlife |Visa alla inlägg
  • Afterlife

Gå på begravning fast man inte är välkommen

TS, finns det något särskilt skäl till att du känner att du måste ta farväl på begravningen? För du kan ju göra det vid graven  (eller på annat ställe) sedan i all enskildhet istället, på ett fint sätt.

Jag hade nog inte satt mig själv (och andra) i situationen man gör när man går på en begravning man inte är välkommen på. Även om frun är otroligt ogin som kommer med sådana anklagelser så hade jag aldrig utsatt mig för risken för drama. Hade jag velat ta farväl hade jag velat göra på ett sätt så att jag kunde göra det i lugn och ro, utan att riskera att någon blev arg på mig eller ställde till en scen inför alla andra som också sörjer.
    Det handlar inte så mycket om rätt och fel här, för alla ser olika på det. Frun kan ha hur fel som helst och vara en svartsjuk kossa som fått allt om bakfoten, men det kommer att finnas andra sörjande där också som mår dåligt, och ett utbrott från frun kommer att drabba dem med.

Kan du vara den stora i det hela TS? Och ta farväl på ett annat sätt än på begravningen?

• Afterlife
    Anonym (konformad) skrev 2017-10-30 20:05:29 följande:

Alla bara utgår ifrån att frun betydde så mycket för den döde. Det vet ni ingenting om. Hon kanske var en plåga. Kanske var pga henne han tog livet av sig rentav. Säger inte att det är så, men jag tycker det förekommer alldeles för mycket förutfattade meningar och ni baserar er åsikt på det.

Det är klar man inte vet. Men begravningen är inte till för den döde, den är till för de efterlevande. Jag tycker att de flesta i tråden gett rekommendationer utifrån informationen som finns.
  • Afterlife
    Anonym (konformad) skrev 2017-10-30 21:03:57 följande:
    Och jag uppfattar det som att många ger rekommendationer med utgångspunkten att han älskade sin fru och vill sätta hennes väl och ve först och främst. Och att frun är den som har stått honom närmast. Och det är information som INTE finns i tråden, utan just förutfattade meningar.
    Men det är ju återigen så att begravningen inte är till för den döde, utan för de efterlevande. Och eftersom informationen inte finns i tråden får vi utgå från normalfallet, att en make/maka står närmre än en vän. Så är givetvis inte alltid fallet. Och i vilket fall har det ingen betydelse. En make/maka har en given plats på begravningen, som vän har man inte det.
  • Afterlife
    Anonym (konformad) skrev 2017-10-31 09:42:31 följande:
    Om du anser att det inte har betydelse om makan är närmre, så blir ju även de argument som baserar sig på att frun är närmre utan betydelse.

Och om du anser att begravingen inte är till för den döde, så faller även argumenten om vad den döde hade velat.

Ja, det är väl ingen som lär hindra frun ifrån att gå på begravningen.
    Frun är familj. Av tradition räknas familj som närmre än vänner i alla formella sammanhang. Därmed har spekulationer om vem som är närmst den döde ingen betydelse. Speciellt eftersom det är spekulationer.

Jag har väl aldrig skrivit något om vad den döde velat?

Nej, exakt. Det är till och med så att det skulle se jävligt illa ut om make/maka inte kom på begravningen. Så hon har i det närmsta obligatorisk närvaro oavsett om hon vill eller inte.
  • Afterlife
    Anonym (Johanna) skrev 2017-11-01 00:17:54 följande:

Så om änkan börjar bråka på begravningen pga att hon väldigt plötsligt fått för sig att TS och hennes man har haft en affär, och TS håller låg profil; nej då är det änkan som kommer ses som ett psykfall.

Kanske blir änkan ursäktad pga omständigheterna, men TS kommer knappast ses som någon bråkstake.

Det beror väl helt på om de närvarande tror på änkan eller vännen? De kan lika gärna tycka att TS är en självisk narcissist som dyker upp när det orsakar frun smärta.
    Det är omöjligt att förutspå eftersom vi inte vet något om frun och andra anhöriga. Står de varandra nära kan de nog ta fruns parti även om hon "har fel".
  • Afterlife
    Anonym (Moa) skrev 2017-11-01 13:27:45 följande:

Du bör konfrontera henne och säga att du är arg och förbannad över det hon anklagar dej för och ifrågasätta att hon smutskastar dej. Du bör också låta henne få veta att det hon gör mot dej gör att du inte vet om du vågar gå på din väns begravning och om du inte får närvara kommer det såra dej oerhört.

Jag tycker att det här är ett uselt råd. Så bemöter man inte människa i sorgens chockfas.
  • Afterlife
    Anonym (Moa) skrev 2017-11-02 10:07:54 följande:
    Jo om personen som är i chockfas beter sej illa gör man det. Att personen är i chock är en förklaring till beteendet, men ingen ursäkt till att man får grönt kort att göra andra människor illa.
    Man kan visst säga hur man upplever situationen. Men på ett lugnt och behärskat sätt. "arg och förbannad" känns verkligen inte som rätt sätt om en person är i chock (och därmed inte medveten om vad den gör).
  • Afterlife
    Anonym (Fruktansvärt) skrev 2017-11-09 00:33:22 följande:

Kan informera om att jag gick aldrig på begravningen, pga att jag fick veta att om vi kom skulle vi bli bortkörda.

Fick veta nyligen att hon slängt våra fina blommor vi skickat till begravningen.

Det gjorde riktigt ont:(

Så gör man inte...

Jättesorgligt att det blev så, TS. Men du var himla stark som avstod när du visste att hon skulle skapa drama om du kom.

Nej, så gör man inte. Men sorg kan göra riktigt tokiga saker med människor. Jag har varit med om liknande.

Jag hoppas du kan ta ett privat avsked av din vän ändå.
  • Afterlife
    Anonym (konformad) skrev 2017-11-10 11:16:20 följande:
    Vad pratar du om? Jag har inte sagt någont om att TS ska hålla liv i bråk eller vem som kommer vinna.

Javisst är det så att vissa har svårt för sanningen. Och jag hävdar fortfarande att den som säger sanningen är den som har rätt. Inga känslor kan förändra sanningen om vad som verkligen har hänt.
    Fast i fallet med otrohet är det ju självklart att det kan vara ett fall där det inte finns någon "verklig sanning". TS och exfrun (och den döde) kan ju ha helt olika uppfattning om vad "otrohet" är. Så TS kan ha en definition och frun en annan (och den döde ha haft en tredje). Det är ju inget som är lönt att spekulera i eftersom det handlar om uppfattningar.
  • Afterlife
    Anonym (Lisa) skrev 2017-11-10 11:58:28 följande:
    Att vara otrogen innebär ju att man har ett romantiskt/sexuellt förhållande med någon annan än den man lever med. Har de inte haft det har han inte varit otrogen.

Jag menar en hund blir ju inte katt bara för att du tycker det. En man är inte otrogen bara för att han gillar någon annan än sin fru.
    Men vad?
    Så du menar att alla människor (och därmed TS, frun och den döde) har exakt samma uppfattning om vad otrohet är? Så är det ju inte. En del drar gränsen vid ett djupt känslomässigt engagemang som andra bara ser som vänskap, till exempel. Otrohet är en enda stor gråzon som handlar om vilken uppfattning man har.
    sextiotalist skrev 2017-11-10 12:09:03 följande:
    Och det förekommer, inte alltför sällan, att vissa personer kan få för sig att någon är otrogen, och denna otrohet finns bara i personens egen fantasi.
    Jag gissar på att änkan är någon form av krisreaktion och nu förtvivlat försöker hitta syndabockar för hennes mans självmord, och skapat ett scenario för att ge ett svar
    Absolut, jag håller med om det här helt och hållet.
Svar på tråden Gå på begravning fast man inte är välkommen