Inlägg från: Leonel |Visa alla inlägg
  • Leonel

Ang. brors barn

Ska försöka kortfatta en lång historia, min bror var tillsammans med en tjej, de fick ett barn tillsammans och när barnet blev 1år så separerades de och vi fick inte träffa barnet mer. Nu undrar mina föräldrar och även barnets andra syskon (från annan mamma) om vi kan göra en orosanmälan? Vi försöker kontakta tjejens mamma om vi kan få veta hur barnet mår, får inte mycket svar därifrån heller. Har vi inte rätt att träffa barnet? Pappan hade bråkat med mamman och han har nu besöksförbud så har inte heller han fått träffa sitt barn. Snälla någon som kan svara...

• Svar på tråden Ang. brors barn
  • Leonel
    sextiotalist skrev 2017-10-26 22:19:54 följande:

Far barnet illa?

Orosanmälan är aktuellt om barnet far illa och ska inte vara något man tar till i en vårdnadstvist.

Ni har inga rättigheter att veta hur barnet lever.

Vi vet mycket väl att mamman tar hand om barnet ingen tvekan där, hon är en bra mamma som älskar sina barn. Eftersom bror inte får träffa barnet så tänkte vi undersöka våra möjligheter till detta. Så vi har inte rätt att ens träffa barnet via myndigheter, syskon då? Mamman har också ensam vårdnad..
  • Leonel
    Ewfa skrev 2017-10-26 22:23:57 följande:

Usch och fy för släkt som inte kan respektera när familjemedlemmar vill leva eget liv.

Vem har bett dig svara? Barnets farföräldrar vill inget illa utan bara få bort saknaden, så du kan mer än gärna vara tyst!
  • Leonel
    IVFtjejer skrev 2017-10-26 22:27:20 följande:

Fast släkten menar nog bara väl och vill träffa barnet för att de bryr sig om det.

Så bra svarat, tack så mycket! ????
  • Leonel
    Pimpinellan skrev 2017-10-26 22:52:42 följande:

Ni har inga rättigheter alls att träffa barnet. Om mamman inte vill  att barnet har kontakt med er så är det så.

Tack för snabbt svar ????????
  • Leonel
    Almina skrev 2017-10-26 23:18:37 följande:

Nej, någon sådan rättighet har man inte. Ni kan ju däremot såklart kontakta mamman och höra om hon kan tänka sig att ni har kontakt.

Kommer din bror fortsatt inte ha kontakt med barnet?

Han kommer kanske längre fram träffa sitt barn, vet inte hur det blir...
  • Leonel
    Charliesen skrev 2017-10-28 17:36:46 följande:

Jag har för mig att hon inte har rätt att förbjuda nära släkt från att träffa sitt barnbarn. Minns att jag ogillade exets familj men hade ej rätt att stå i vägen. Är ej så säker längre. Detta var längesen .. Kan försöka leta upp det.

Har faktiskt ingen aning, hoppas bara hon ändrar sig snart...
  • Leonel

Barnets mamma och pappa grälade och till slut flyttade hon från kvinnojour till kvinnojour, eftersom min bror även skickat meddelanden och skrivit rätt så fula saker så har han väl fått besöksförbud för det, så väljer ju soc att ha barnet o mamman borta ifrån pappan, skydda på ngt sätt. Han anses väl inte lämplig nu...

Kasperina skrev 2017-10-28 19:10:41 följande:

Min första reflektion är att hon inte alls är en särskilt bra mamma som förvägrar barnet halva sin släkt, men hon kanske är rädd för att ni ska låta pappan träffa barnet? Vad har pappan gjort? Att få besöksförbud är inte så lätt som i amerikanska filmer...

Svar på tråden Ang. brors barn