Inlägg från: Täbymamman |Visa alla inlägg
  • Täbymamman

Låna ut bilen till barnen

Vi sitter i precis samma sits! Jag håller med dig, någon resa här och där eller om det utförs ärenden åt oss så tänker jag att vi står för det. Men ska bilen lånas för "nöjesresor" så funderade jag på följande "hyra";

30kr i startavgift + 10kr per mil. Sonene har en flickvän 3 mil bort, en resa dit och tillbaka kostar då honom 90kr. Busskort är redan betalt och hade då inneburit 0kr i kostnad för honom men ca 1 timme mer i restid. Bekvämlighet får kosta.

Vi har en dieselbil som drar ca 0,7 liter per mil när sonen/dottern kör, speciellt kortare sträckor upp till 2-3 mil.

Det räcker absolut inte allt, men det är mer förståelsen för att allt inte är gratis i livet. Vi har en app som visar exakt sträcka (bilmärkets egna app) så det är lätt att följa exakt hur långt de kört samt att vi lägger in bensinpriset när vi tankat. Det ger oss än mer "kött på benen" vad varje resa kostar i drivmedel. Sedan har vi en del av resterande kostnader; värdeminskning, service, däckslitage, försäkring etc - det får startavgiften på 30kr symbolisera.

Svar på tråden Låna ut bilen till barnen