• Moby

Ny sambo???

Min 9-åriga son vill inte bli sambo med min flickvän (sen 1år tillbaka) och hennes 9-åriga dotter.

Inte för att han inte tycker om dem, men han trivs hemma hos mig och vill gärna ha mig för sig själv.

Ska jag lyssna på sonen och avvakta, eller kommer allt bli bra efterhand?

Nån som känner igen sig i situation som kan komma med tips och råd???

• Svar på tråden Ny sambo???
  • Kasperina
    Moby skrev 2017-10-23 23:05:18 följande:

Vi bor ca 2 mil ifrån varandra nu, om och när vi flyttar ihop blir det i ett nytt boende så vi kan starta om på nytt allihopa.

Även här reagerar sonen om att byta stad och att flytta ifrån sina vänner, och "hotar" med att isåfall flytta hem till mamman för gott.

Ska din nya också byta stad?
  • Ryggkliare

Jag hade väntat. Ni har inte varit ett par så länge. Låt honom vänja sig. Kan ju vara bra att ert förhållande är äldre och mer stabilt också innan ni flyttar ihop. Barnen har redan upplevt en separation. De bör inte behöva uppleva ännu en. Fira jular och ha semestrar ihop framöver. Efter ett par år kanske han reagerar annorlunda.

• Persikaplommon

Varför har du så bråttom?

1 år är väldigt kort tid.

Nej , det finns ingen garanti att det kommer allt bli bra efterhand.

• Moby
    sextiotalist skrev 2017-10-24 08:27:35 följande:

Men varför så bråttom?
    Som andra skrivit, ni har ju bara varit tillsammans i ett år och signalerna från din son visar ju att det inte är läge. Är det värt att bära in en konflikt in i ett samboförhållande? Att flytta ihop med barn är tillräckligt svårt även om alla vill, så det är ju bäddat för problem.
    Vänta tills det att alla är bekväma med att ta det beslutet.

Jag är den som vill vänta med sambolivet eftersom min son reagerar som han gör, jag tycker inte heller 1år är nån tid även om vi känt till varandra lång tid innan det blev seriöst. Mer flickvännen som tycker 1år är tillräckligt för att gå vidare in i sambolivet.
  • Moby
    1234568 skrev 2017-10-24 20:09:29 följande:

Jag tycker inte att man ska låta ett barn bestämma detta. Självklart ska man ju tala om saker, och lyssna. Men det slutgiltiga beslutet ska inte barnet ta.

Han är säkert lite rädd för förändringen, mamman som inte gör det lätt och säkert rädd att förlora dig. Om du talar med honom om dessa saker (den att han inte förlorar dig) och ger honom lite tid så går det säkert enklare. Men som sagt, det är inte han som ska ta beslutet.

Sonen kommer inte att bestämma, men jag vill att han ska känna sig trygg innan man tar steget in i ett nytt samboliv i en ny stad, blir ju att vi flyttar ifrån hans vänner han har idag.
    Men behöver antagligen inte byta skola.
  • Moby
    Kasperina skrev 2017-10-24 20:56:29 följande:
    Ska din nya också byta stad?
    Nej, blir att vi flyttar till nytt i hennes stad isåfall.
  • Persikaplommon
    Moby skrev 2017-10-24 21:44:13 följande:

Nej, blir att vi flyttar till nytt i hennes stad isåfall.

Varför flyttar inte hon istället ?

Det är hon som absolut vill flytta ihop nu...
  • Moby
    sextiotalist skrev 2017-10-24 08:27:35 följande:

Men varför så bråttom?
    Som andra skrivit, ni har ju bara varit tillsammans i ett år och signalerna från din son visar ju att det inte är läge. Är det värt att bära in en konflikt in i ett samboförhållande? Att flytta ihop med barn är tillräckligt svårt även om alla vill, så det är ju bäddat för problem.
    Vänta tills det att alla är bekväma med att ta det beslutet.

Jag är den som vill avvakta tills alla är bekväma.
  • Moby
    Ryggkliare skrev 2017-10-24 21:03:49 följande:

Jag hade väntat. Ni har inte varit ett par så länge. Låt honom vänja sig. Kan ju vara bra att ert förhållande är äldre och mer stabilt också innan ni flyttar ihop. Barnen har redan upplevt en separation. De bör inte behöva uppleva ännu en. Fira jular och ha semestrar ihop framöver. Efter ett par år kanske han reagerar annorlunda.

Jag är den som vill avvakta eftersom situationen är som den är, jag och min son trivs bra med att träffa dem enstaka dagar, helger och lov.
    Och jag vill inte stressa in honom i något som han inte vill just nu, förhoppningsvis förändras situation inom kort och då kan vi gå vidare.
Svar på tråden Ny sambo???