• Anonym (Duh!)

Sluta stressa, lättare gravid?

Anonym (J) skrev 2017-10-23 15:17:06 följande:
    Men jag har erfarenhet av det även några jag känner. Det finns även viss forskning som säger att stress /psykisk ohälsa sänker fertiliteten men läkare får inte säga att det är så pga att det än inte är helt vetenskapligt bevisat då man inte vet alla orsakerna bakom all oförklarlig barnlöshet men det finns bevis på att stress kan öka ett hormon i kroppen som hämmar ägglossningen, för många är det heller inte så ovanligt att både mens och ägglossningar uteblir vid intensiv stress och psykisk ohälsa.
    De som är så stressade så att de inte ägglossar är i minoritet när det gäller fertilitetsproblem, och de är lätta att diagnosticera. Det är mycket vanligare att elitidrottare har den typen av problem pga deras hårda träning. 
    Utöver dessa fåtal personer finns ingen direkt koppling mellan stress och fertilitetsproblem (utöver att man blir stressad av fertilitetsproblem). Hade det funnits en direkt koppling så hade det inte fötts några barn i krig eller efter våldtäkter.

Jag har erfarenhet och även flera jag känner av att få problem med äggledarna när man ställt sig i adoptionskö, men jag är inte så puckad att jag tror att det finns en direkt koppling för det.
  • Anonym (Duh!)
    Anonym (J) skrev 2017-10-23 16:54:09 följande:
    Kan tillägga att stressen även kan göra att man får mens varje månad men att bara ägglossningarna uteblir det är kroppens eget sätt att säga ifrån att man kommer ha svårt att ta hand om sin eventuella avkomma, funkar likadant som för djur.
    Och det är därför det första man gör vid en infertilitetsutredning är att kontrollera om man ägglossar. De flesta som söker för ofrivillig barnlöshet ägglossar normalt.
    De flesta som söker för ofrivillig barnlöshet har faktiskt redan kollat själva genom att ta prover eller att tempa.

Stress hämmar inte fertiliteten utom i extremfall som är ovanliga.
    Om det var så i ditt fall så var det ju jättebra att du lugnade ner dig.

De bästa tycker jag är de som ger kvinnor i par med manlig faktor rådet att sluta stressa för givetvis påverkar kvinnans stressnivå mannens spermieproduktion!
    Eller kanske inte
    Jag hade både svårt att bli gravid och svårt att behålla graviditeten tills det upptäcktes att min ena äggledare var förstörd. Tre veckor efter att vi ställt oss i adoptionskö!!! OCH jag känner tre till som råkat ut för exakt samma sak!!!

När jag väl lyckats övertala dem att ta bort äggledaren (gjorde ont och växte) så blev jag gravid direkt, och har blivit det på första försöket tre ggr nu.
    Jag lovar dig att jag var JÄVLIGT ÜBERSTRESSAD när vi gjorde första försöket med bara en äggledare, men jag blev gravid ändå. Och fick behålla
Svar på tråden Sluta stressa, lättare gravid?