Inlägg från: Anonym (Kristin) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kristin)

Sluta stressa, lättare gravid?

När jag genomgick en infertitetsutredning för ett par år sen så frågade jag min läkare om detta. Han sa absolut nej. De som exempelvis genomgår ivf blir gravida trots att de flesta mår väldigt dåligt under den processen :)

• Anonym (Kristin)

Det är svår, långvarig stress som är kopplat till lägre fertilitet. Om stressen är så svår så att ägglossningarna uteblir så märker man det genom förlängda cykler och sparsamma, långdragna menstruationer. Det är felaktigt att man skulle kunna ha regelbunden mens med normalt intervall men inte ägglossa. Det fungerar inte så. Har man ett regelbundet blödningsmönster så behöver man inte oroa sig över att ens stress skulle kunna påverka ens förmåga att bli gravid.

Att du och några kompisar upplevt det, säger ingenting. Lika många kompisar kan ha upplevt någonting helt annat. För att påvisa ett samband måste man göra studier. Studier på stress och fertilitet visar att fertiliteten inte påverkas förrän ägglossningen försvinner, och det märker man som sagt genom ett förändrat blödningsmönster. 

Det är dumt att ytterligare stressa kvinnor som försöker bli gravida genom falsk information baserad på "jag och mina kompisar tror att...". 

• Anonym (Kristin)
    Anonym (J) skrev 2017-10-23 17:45:09 följande:
    Stress kan även göra det svårare för ägget att fästa, behöver inte just vara kopplat till ägglossningen, stress kan ställa till med många hormonrubbningar i kroppen
    Nej, det finns inga vetenskapliga belägg för att psykisk stress skulle göra det svårare för ägget att fästa. Svår, långvarig stress kan som du skriver förändra hormonbalansen i kroppen, men det märker man i så fall genom blödningsrubbningar. 
Svar på tråden Sluta stressa, lättare gravid?