• Anonym (Älskar sushi!!!)

Sushi= bra eller dålig mat?

Vi i vår familj älskar sushi!

Barnen är 13år, 8 år och 7 år och alla vill äta sushi om vi ska äta ute eller äta snabbmat.

Men är sushi onyttig mat?

Kan det vara farligt för barnen att äta det 1-2 ggr i veckan?

Det känns ju iaf. Som om sushi är bättre än en hamburgare på mc Donalds.

• Svar på tråden Sushi= bra eller dålig mat?
  • klyban
    gröna skrev 2017-10-23 12:49:16 följande:
    Du skrev "forskning på detta område". Och svarade på ett inlägg som handlade om arsenik. Så om du börjar prata om andra problem så då byter du faktiskt ämne.

Jag för min del försöker undvika så mycket gifter som möjligt, just för att det finns så mycket skit i alla möjliga slags matvaror. Desto större anledning att vara selektiv och välja det som man anser är det minst skadliga alternativet. Minimera riskerna alltså. Helt ren kan man aldrig bli.

Ja, tror du arsenik är den enda farliga i mat?

Och det kom av att du hade läst om att det fanns arsenik i ris, och därför gick inte äta.
    Och då sa jag att det finns mycket liknande forskning på området om farliga saker i mat, och att det blir så mycket mindre du kan äta.

hur många meter var det?
  • HelaGotland
    Anonym (Älskar sushi!!!) skrev 2017-10-21 20:24:45 följande:
    Vi i vår familj älskar sushi! Barnen är 13år, 8 år och 7 år och alla vill äta sushi om vi ska äta ute eller äta snabbmat. Men är sushi onyttig mat? Kan det vara farligt för barnen att äta det 1-2 ggr i veckan? Det känns ju iaf. Som om sushi är bättre än en hamburgare på mc Donalds.

Enkelt svar: fisken är nyttig. Riset innehåller nästan inget annat än stärkelse. För sushi till barn ska fisken frysas innan den tinas och skärs till sushi. Detta för att döda ev parasiter.
  • gröna
    klyban skrev 2017-10-23 13:31:19 följande:

Ja, tror du arsenik är den enda farliga i mat?

Och det kom av att du hade läst om att det fanns arsenik i ris, och därför gick inte äta.
    Och då sa jag att det finns mycket liknande forskning på området om farliga saker i mat, och att det blir så mycket mindre du kan äta.

Nej det tror jag inte. Jag skrev ju att det finns mycket skit´.

Nej jag har inte läst om arsenik i ris, det var någon annan här på forumet.

Nej du sa inte så, du skrev bara "forskning på området" utan att förklara att du menade något annat än vad hon skrev om.
  • klyban
    gröna skrev 2017-10-23 14:39:47 följande:
    Nej det tror jag inte. Jag skrev ju att det finns mycket skit´.

Nej jag har inte läst om arsenik i ris, det var någon annan här på forumet.

Nej du sa inte så, du skrev bara "forskning på området" utan att förklara att du menade något annat än vad hon skrev om.

Inte brytt mig om och läsa vem som skriver vad, men varför hoppa rätt in i mitten på en "diskussion".
    Varför skulle jag förklara vidare, det är ju knappast någon nyhet att mat innehåller rätt ofta dåliga saker.
    Som skulle vara en sak för den personen som jag hade en konversation med.

hur många meter var det?
  • gröna
    klyban skrev 2017-10-23 14:42:55 följande:

Inte brytt mig om och läsa vem som skriver vad, men varför hoppa rätt in i mitten på en "diskussion".
    Varför skulle jag förklara vidare, det är ju knappast någon nyhet att mat innehåller rätt ofta dåliga saker.
    Som skulle vara en sak för den personen som jag hade en konversation med.

Därför att alla har rätt att delta i konversationerna som visas här.

Ja det är ju bra om du förklarar vad du menar annars har man nog inte så mycket utbyte utav det du skriver.

Men den andra personen läser väl också förr eller senare.
  • Glinda från Oz

Sushi är i princip vitt ris med socker, mycket snabba kolhydrater med andra ord, så nej, det är inte nyttigt.

• HelaGotland
    Glinda från Oz skrev 2017-10-23 15:32:30 följande:
    Sushi är i princip vitt ris med socker, mycket snabba kolhydrater med andra ord, så nej, det är inte nyttigt.

Fisken är nyttig. Riset är inte. Viss sushi, som sashimi, är hälften fisk, hälften ris.
  • klyban
    gröna skrev 2017-10-23 15:02:08 följande:
    Därför att alla har rätt att delta i konversationerna som visas här.

Ja det är ju bra om du förklarar vad du menar annars har man nog inte så mycket utbyte utav det du skriver.

Men den andra personen läser väl också förr eller senare.

Var då på rätt sida, så du ens vet vad som det pratas om då.
    Nu blev det parodi.

hur många meter var det?
  • gröna
    klyban skrev 2017-10-23 17:17:48 följande:

Var då på rätt sida, så du ens vet vad som det pratas om då.
    Nu blev det parodi.

Jag vet precis vad det pratades om. Arsenik. Det var du som började prata om andra problem med kosten.
  • klyban
    gröna skrev 2017-10-23 18:16:02 följande:
    Jag vet precis vad det pratades om. Arsenik. Det var du som började prata om andra problem med kosten.

Jag pratar om samma problem, där mat är kontaminerade av främmande ämnen som inte är bra som föda.
    Och att h*n får låta bli äta en hel del annat.

Nästa gång häng med, detta är parodi.

hur många meter var det?
Svar på tråden Sushi= bra eller dålig mat?