Sushi= bra eller dålig mat?
Är väl lite som t ex hamburgare, det är mer tillbehören som avgör nyttigheten. Varken fisk eller ris bör anses som onyttigheter tkt jag, i de moderata portioner det oftast handlar om i en normal sushirätt.
Är väl lite som t ex hamburgare, det är mer tillbehören som avgör nyttigheten. Varken fisk eller ris bör anses som onyttigheter tkt jag, i de moderata portioner det oftast handlar om i en normal sushirätt.
Fast i just sushiris är det väldigt mycket tillsatt socker, så det är inte nyttigt.
Det är lite olika i olika recept. Google har några recept.
Om du ställer sushi mot en bigmac&co eller en pizza så tror jag sushi vinner. Om du ställer sushi mot en lax-sallad och vinägerett så gissar jag att salladen vinner.
Övervikten handlar väldigt sällan om att man äter för mycket ris. Då hade ju japaner och kineser varit överviktiga oftare. Även om övervikt i de länderna också ökar, det här har jag ingen källa på, men gissar att det handlar om att västerländska traditioner kommer dit. Barn blir inte tjocka av mat i Sverige utan företrädesvis av det man äter mellan målen. Och att de rör på sig för lite. Att dividera om ris eller potatis blir löjligt. Allsidig kost är bäst och se upp för att lägga för mycket värdering i mat. Det kan leda till ätstörningar.