Inlägg från: Scooter85 |Visa alla inlägg
  • Scooter85

Sushi= bra eller dålig mat?

Är väl lite som t ex hamburgare, det är mer tillbehören som avgör nyttigheten. Varken fisk eller ris bör anses som onyttigheter tkt jag, i de moderata portioner det oftast handlar om i en normal sushirätt.

• Scooter85
    Anonym (Hera) skrev 2017-10-21 23:50:03 följande:

Fast i just sushiris är det väldigt mycket tillsatt socker, så det är inte nyttigt.

Hur mycket då?
  • Scooter85
    Anonym (Hera) skrev 2017-10-22 00:04:33 följande:

Det är lite olika i olika recept. Google har några recept.

Tänkte mer vad du själv menar med mycket. Googlade ett par stycken redan innan och tyckte inte det var så farligt jämfört med det barnfamiljer verkar äta generellt i andra rätter. Men att det inte kan klassas som hälsomat är jag med på, sen beror det klart på hur mkt socker man proppar i sig resten av veckan om det blir hälsovådligt eller inte med sushirätternas sockermängd.

Sushi är gott.
  • Scooter85
    EmberEyes skrev 2017-10-22 05:26:18 följande:

Om du ställer sushi mot en bigmac&co eller en pizza så tror jag sushi vinner. Om du ställer sushi mot en lax-sallad och vinägerett så gissar jag att salladen vinner.

Det är möjligt, men det är ändå kostintaget i sin helhet under dygnet som blir relevant. T ex har ju då sallad nyttiga egenskaper men är väldigt kalorisnålt, så man får äta väldigt stora volymer för att dels känna mättnad och för att kroppen skall få sitt dagliga energibehov. Nu säger jag inte att någon skulle äta endast laxsallad eller ngn annan sallad under dagen, bara att en typ av rätt ofta kompenseras av annan mat vid annat tillfälle.
  • Scooter85
    Anonym (Anna) skrev 2017-10-22 11:26:13 följande:

Övervikten handlar väldigt sällan om att man äter för mycket ris. Då hade ju japaner och kineser varit överviktiga oftare. Även om övervikt i de länderna också ökar, det här har jag ingen källa på, men gissar att det handlar om att västerländska traditioner kommer dit. Barn blir inte tjocka av mat i Sverige utan företrädesvis av det man äter mellan målen. Och att de rör på sig för lite. Att dividera om ris eller potatis blir löjligt. Allsidig kost är bäst och se upp för att lägga för mycket värdering i mat. Det kan leda till ätstörningar.

Svar på tråden Sushi= bra eller dålig mat?