• Anonym (Min idé)

Mitt förslag till spelmissbruk

För 2 månader sedan avslutade jag ett tungt spelmissbruk. Det har kostat mig flera år på mitt jobb med bra lön men mina bankkonton ekade tomt varje gång den 24.e och höga blancolån. Även en kärleksrelation och tid för vänner blev drabbade.

Vad tycker ni om att alla som blir/är medlemmar på t.ex svenska spel ska skriva in inkomster och sen även närmast anhöriga. Sen får man en skaft budget av spelbolaget. Kan säga att min statistik är förlust på 58000 kr på svenska spel på 1 år. Hur kan dom inte vilja kontakta mig eller kolla min hälsa?

• Svar på tråden Mitt förslag till spelmissbruk
  • snabbköpskassörskan

Nu har jag inget spelmissbruk, så mitt svar kanske inte stämmer alls!?

Men jag tänker att om man har svårt spelmissbruk, så kanske det inte hjälper att man blir spärrad på ett ställe, då man lätt kan använda sig av andra spelsidor. Kollar man på tv på kvällen så är ju typ var tredje reklam om spelsidor som kan trigga igång behovet. Jag tror inte man är beroende av Svenska spel, utan av spelandet i sig. På svenska spel kan man själv spärra sitt konto, där man väljer hur lång period det ska gälla.

Och att ett bolag ska kontakta en anhörig, det vet jag inte varför. Om man spelar så måste man vara myndig, man anses vara vuxen och ansvarar därmed över sig sig. Det man kan göra är att prata med en anhörig själv. Det finns även stödlinjer som även anhörig kan få hjälp av.

• Anonym (Min idé)

Som sagt är du spelberoende så tar det över allt. Ja, man hittar andra sidor och dom utomlands är nog väldigt svåra pga att de har sitt föste i t.ex Malta.

Men svenska spel är ju staten och kan ta sitt ansvar i alla fall

• snabbköpskassörskan

Jag förstår hur du menar.

Men jag minns 2013 när spelkort blev obligatoriskt, vilken ilska som uppstod för "att staten ska ha koll" , och det är fortfarande ett par stycken i veckan som är upprörda över detta.. snart försvinner även spelkortet och id blir obligatoriskt, om det dessutom ska registreras inkomster och utgifter, då är det nog inte många som skulle vilja jobba med svenska spel längre, eller ta emot kunder iaf!

Alla spelar inte med samma budget heller, vissa spelar för 50 kr i månaden, och vissa för 5000 om dagen.. så att svenska spel ska sätta en gräns är svårt.

Så mitt bästa tips om man kommit till insikt är att sätta en budget själv och sedan låsa kontot.

Jag tycker att du är helt grym som tagit tag i ditt spelmissbruk. Ta hjälp av de resurserna som finns, och då du är insatt i problematiken så kanske du även längre fram hjälpa andra som är missbrukare. 2 ? är beroende, en för hög siffra!

• klyban
    Anonym (Min idé) skrev 2017-10-21 15:00:24 följande:
    För 2 månader sedan avslutade jag ett tungt spelmissbruk. Det har kostat mig flera år på mitt jobb med bra lön men mina bankkonton ekade tomt varje gång den 24.e och höga blancolån. Även en kärleksrelation och tid för vänner blev drabbade.

Vad tycker ni om att alla som blir/är medlemmar på t.ex svenska spel ska skriva in inkomster och sen även närmast anhöriga. Sen får man en skaft budget av spelbolaget. Kan säga att min statistik är förlust på 58000 kr på svenska spel på 1 år. Hur kan dom inte vilja kontakta mig eller kolla min hälsa?

Det finns redan spelbegränsningar på svenskaspel, varför använde du dom?
    Även så kan dom inte ha koll på din ekonomi.

hur många meter var det?
  • Anonym (E)

Spelbolagen bryr sig inte om dig. De tjänar pengar på att du spelar bort dina tillgångar hos dem. Även Svenska spel.

• Aniiee

för det första har svenska spel (och diverse andra, atg, betsson, pokerstars....) redan "budgetstopp", men man måste själv ta ansvar och sätta de nsiffran.

för det andra så är din mentala hälsa eller din ekonomi spelbolagens ansvar.

Och för det tredje så är din mentala hälsa och din eknomi DITT EGNA ANSVAR.

bra att du kommi till den punkt att du tagit tag i det. synd att du inte riktigt kommit till insikt. Men fortsätt jobba med dig själv så kommer du dit.

Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Anonym (anonym)

Systembolaget frågar ingenting heller när man köper enorma mängder alkohol ofta. Det är lätt att känna sig arg över alla som inte försökt förhindra ditt missbruk, men som missbrukare blir man ju dessutom expert på att rationalisera det man gör, ljuga för sig själv och övertyga andra om ens lögner också. Jag vet ärligt talat inte om det skulle fungera att fråga någon som är uppe i sitt beroende att "är det där bra för dig?", kanske skulle det väcka någon tankeverksamhet i en man det är få människor som vill sluta "knarka" förens det verkligen gått åt helvete. Man älskar ju sin "drog" den kan ju vara mer betydelsefull för någon än vad ens barn är liksom och inte en människa får ta den ifrån än.

Så mitt råd till dig är att hålla dig nykter, går du i behandling och så idag exempelvis?

• Anonym (Min idé)

Det stämmer! Många har påpekat mitt spelande, men jag ljög att det inte var så allvarligt vilket man inte tyckte då. Sen några gånger intalade man sig själv att nu räcker det och man gjorde halvhjärtade försök med pauser. Man tänkte hela tiden att i framtiden ska man spela kontrollerande. Fick återfall och sen en dag insåg man bara att nu är det inte kul, nu räcker det. Spärrade mig istället på livstid på alla bolag och längsta pausen på svenska spel (3 år). Berättade för alla kompisar och familjen exakt hur det låg till. Sen dess har jag inte ens varit sugen på att spela, tvärtom!

Svar på tråden Mitt förslag till spelmissbruk