• knäppenknas

Bonusmamman

Denna tråd vänder sig till bonus mammor/pappor som känner som Jag! Å vill få ur sej sina känslor å få tips!

Jag tycker att det är ganska jobbigt å vara bonus mamma till en 13 årig tjej....hon kommer ca varannan helg. Å då är det bara "pappa pappa pappa"!!!!! Avbryter när vi pratar...."kolla detta"..."pappa lyssna här"....etc. Själv har 4 barn men de söker inte samma kontakt! Vad ska jag göra? När hon kommer drar jag mig undan känner mig som en främling i vår villa.....jag blir irriterad på det barnsliga språket hon pratar ibland... förstår såklart att hon saknar sin pappa!

Men huuur ska jag acceptera henne bättre!??

Hjälp!!!!!!

• Svar på tråden Bonusmamman
  • erikaABC

Din sambo får styra upp- Det ingår i uppfostran att lära sig att inte avbryta.

• Ebo88

Hur ofta träffar du dina 4 barn? Är det lika ofta eller mer/sällan? Ifall det har något med saken att göra? Att träffa sin pappa varannan helg är ju inte så himla ofta och det händer väldigt mycket i en 13 årig flickas utveckling just under den tiden. Hon kanske bara vill bli sedd och hörd av sin pappa när hon väl har chansen och känner att du får all tid med honom medan hon får varannan helg med sin egna pappa och då ska hon inte få "ha honom i fred". Självklart ska du inte känna dig som en främling i ditt hus och hon ska inte avbryta en konversation för en 13åring vet att man väntar på sin tur så prata med din din man och berätta hur du känner men jag tycker också att flickan ska få chansen att ta lite extra av sin pappa om det bara är varannan helg som sagt. Skillnad om det hade vart varannan vecka. Hon kanske går igenom en jobbig period som ingen av er vet om för vi alla har ju vart 13 år där vi står med ena benet i vuxenvärlden och med det andra benet kvar i barnvärlden och slits. Det är tufft att ha bonusbarn. Det vet jag själv för min pappa har 5 barn med 3 olika kvinnor.

• äldreochklokare

Hon verkar ju ha ett stort behov av sin pappa, han behöver nog lägga lite mer engagemang på sin dotter?
    Eftesom du har 4 egna barn har du väll fullt upp ändå? Du låter som om du känner dig lite förorättad för att dottern inte ger dig mer uppmärksamhet men man får förstå att i en 13-årings värld så fungerar det inte så. Hon utgår från sina känslor och förstår säkert inte om hon nu har någon form av "brist" mellan sig och pappan. 

Försök tänka dig in i att det är du som är 13 år, du träffar din föräldrar på sin höjd varannan helg, hur känns det? Kan du kanske förstå henne lite bättre då och sätta dina egna känslor åt sidan? Hon kommer inte vara 13 år för evigt utan mognar och blir mer vuxen. 

• knäppenknas

Tack så väldigt mycket!!! Jag känner å förstår allt det ni skriver.... Å jag ska verkligen tänka å förbättra mitt sätt att vara/känna.

Jag kan åxå tycka att pappan borde kanske uppmärksamma henne mer.....vilket jag har påtalat till honom. Men han är bekväm.....tycker nog att det räcker att han finns där... vilket det iof sig gör i de flesta fall! Men som skrivet..... varannan helg är inte mycket!!

Näpp! Måste nog ta ett snack med honom igen om Dotterns behov?

Tack så väldigt mycket igen alla???

• Undrande Tetris

Han borde under den helgen ni har henne ta sig tid för bara henne en förmiddag, eftermiddag eller kväll. Åka bort och hitta på nått bara dem eller stänga in sig på rummet bara dem och spela ett spel eller någonting, så att hon vet att hon också är viktig! 

Sedan under resten av tiden tycker jag att ni borde ha fasta regler att inte avbryta när andra pratar! Både du och han har rätt att säga till henne vad som gäller men det är nog bäst om han säger det. När ni sagt ert klart lugnt fråga vad hon hade på hjärtat.

• tykor
    knäppenknas skrev 2017-10-20 22:08:38 följande:

Denna tråd vänder sig till bonus mammor/pappor som känner som Jag! Å vill få ur sej sina känslor å få tips!

Jag tycker att det är ganska jobbigt å vara bonus mamma till en 13 årig tjej....hon kommer ca varannan helg. Å då är det bara "pappa pappa pappa"!!!!! Avbryter när vi pratar...."kolla detta"..."pappa lyssna här"....etc. Själv har 4 barn men de söker inte samma kontakt! Vad ska jag göra? När hon kommer drar jag mig undan känner mig som en främling i vår villa.....jag blir irriterad på det barnsliga språket hon pratar ibland... förstår såklart att hon saknar sin pappa!

Men huuur ska jag acceptera henne bättre!??

Hjälp!!!!!!

Kanske träffar du dina barn oftare än varannan helg så att de får den kontakt de behöver med dig mer utspritt över tid? Flickan som bara träffar pappa 4 dagar/månad har kanske större behov av att få kontakt med honom de få stunder de träffas?

Huuur du ska acceptera henne bättre? genom att vara vuxen, inse att hon är ett barn, under utveckling. Att hon är i en ganska svår situation där hon hälsar på sin egen pappa 4 dagar/månad och då ses som ett irritationsmoment för dem som lever med pappan på heltid. Är det nån som känner sig som en främling i er villa så är det nog hon. 
Svar på tråden Bonusmamman