• Henhen1

Är det något fel med detta?

Hej, tänkte ge er ett sms mellan två föräldrar och då får ni säga om ni tycker att det är något konstigt eller fel med detta sms. Om ni tycker att något är konstigt kan ni skriva specifikt vad det är.

Sms:

?Hej! V.44 tänkte jag ha xxxxxx hela veckan :) hoppas att ni inte har något planerat då. Du kan skriva ner detta och meddela dagis.?

Nå, är det något fel med detta eller är det inget konstigt alls? Tänker på formuleringen...

• Svar på tråden Är det något fel med detta?
  • Henhen1

Citattecken blev av någon anledning frågetecken när jag publicerade.

• BossHoss

Antar att det är mellan två skilda föräldrar som har delad vårdnad.

I så fall skulle jag säga att JA det är konstigt sms. För det låter som om V44 inte är dennes vecka. Utan begär att ha barnet denna vecka. Jag skulle nog tycka att man skulle fråga om det är ok om jag kan ta barnet denna vecka om det är den andre förälderns vecka.

• Stårschan

Jag utgår från att barnet det handlar om har äldre syskon som går i skolan och är höstlovslediga då, och att föräldern tar semester för att umgås med barnen på heltid. Och i så fall är ju frågan om man sätter barnets bästa i första rummet, eller förälderns. Helledig med familjen, eller dagis på dagarna för att vara hemma med "rätt" förälder på kvällarna.

Osnyggt att inte ta det till diskussion, utan bara dra iväg ett SMS som talar om hur det "ska" bli.

• Annita

Jag hade blivit irriterad och konfunderad om jag hade fått ett sådant sms.

För det första ställs ingen fråga, utan föräldern (?) som skrivit det har bara bestämt utan att kolla med den andre. Som i en bisats uttrycks en förhoppning att det inte ska förstöra några planer som redan gjorts upp.

Dessutom förväntas det tydligen att mottagaren av sms:et ska ansvara för att kontakta förskolan.

Dålig kommunikation, helt enkelt.

• Henhen1

Upplägget mellan föräldrarna och ungänge är varannan Tors-söndag. Den ena föräldern har det upplägget och den andra har resterande tid. Den förälder som skickade sms har Tors-söndag, men tänkte ta ut föräldraledighet och unna barnet lite extra tid med sin ena förälder, dvs må-söndag istället för Tors-söndag. Denna vecka som nämndes i sms är denna förälders Tors till söndag-vecka. Föräldern som skickade sms tänkte självklart inte förstöra eventuell planering må, tis och ons för den andra föräldern. Därför skrev denna förälder ?hoppas att ni inte har något planerar?. För om det hade varit så, hade planen skrotats omedelbart.

Formuleringen i smset bäddar dock för missförstånd.

• jmc0104

När man skriver "tänkte jag ha..." så kan det lätt ses som lite bestämt. Jag hade nog valt att skriva "Tänkte kolla om det är ok att....".
    Men kommunikation är ju alltid bra!

Svar på tråden Är det något fel med detta?