Inlägg från: Anonym (Fjantigt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fjantigt)

Vilka bör bjudas på möhippa?

Jag tycker du har tråkig inställning till ålder fast jag är i samma åldersspann som dig. Barnsligt och pubertal inställning att en 40-åring är gammal, speciellt när båda hennes systrar bjöds. Det är bara 8 år till 42 från 34, vad är det? Jag hade lätt bjudit min farmor på min möhippa om hon levat eller mina roliga mostrar på 70 bast. Tycker inte att det är ett visst åldersspann jag har allt gemensamt med och har haft hysteriskt roligt med 45-50 åringar några ggr som bjöd med mig ut. Även med 80-90åringar på större släktkalas.

Sen bjöd du alltså nästan alla utom just henne, klart hon blev ledsen och det är underligt att du försvarar det.

• Anonym (Fjantigt)
    DVQ skrev 2017-10-18 09:57:01 följande:

Jag tycker man kan välja tre olika vägar om man ska ha en traditionell möhippa med bara kvinnor:

1. Alla kvinnliga vuxna bröllopsgäster bjuds. Även mormor och den 18-åriga kusinen.

2. Alla kvinnliga bröllopsgäster i brudens generation bjuds, alltså väninnor, systrar, svägerskor, kusiner o s v.

3. Bara de gäster som står bruden allra närmast bjuds.

Vilket som passar bäst tycker jag beror på vilken typ av möhippa man vill ha, vilken relation man har till släkten och hur stort bröllopet är. Det gäller bara att tänka till så ingen känner sig exkluderad eller så det inte blir konstiga gränsdragningar.

Man kan inte bjuda t ex fyra väninnor och exkludera två. Men om det kommer typ 30 kvinnor i ungefär samma ålder på bröllopet är det kanske ok att ha en liten hippa med de två-tre närmaste vännerna.

Man kan inte välja alternativ ett eller två och sedan exkludera ett fåtal personer ur den gruppen. Här tycker jag också man får tänka på vilken relation man har till de inbjudna och inte bara hur gamla de är. Din svägerska är en svägerska, även om hon är närmare din mamma i ålder.

Jag skulle inte vara så sugen på att ha min mamma på min eventuella möhippa. Däremot kan det mycket väl hända att jag kommer att ha med kompisar som är nästan lika gamla som henne. För de är just kompisar och inte min mamma. Ser du skillnaden?

Fast om ts är typ 30 är ju knappast en 42-åring i hennes mammas ålder. Dom måste vara närmare varandra i ålder om inte hennes mamma var en teen-mom..
  • Anonym (Fjantigt)
    Duckan skrev 2017-10-18 11:11:45 följande:

Dina vänner reflekterade inte alls över de faktum att två systrar av tre blev bjudna och att det är konstigt? Snacka om att utesluta en människa.

Maj gadd. Dina vänner suger.

45 är fan ingen ålder heller även om man är 26. Tror ts att hon är som nån slags alien jämfört med sina något yngre systrar och att man blir 'en tant' efter en viss magisk ålder när man plötsligt inte har nåt kul eller intressant att bidra med längre på en utekväll?? Snacka om att gå miste om mycket med den attityden.
  • Anonym (Fjantigt)
    Anonym (?) skrev 2017-10-18 11:12:06 följande:

Tack, kul att höra att det finns någon mer här som också har möhippor endast för den yngre generationen! De enda släktignarna i min ålder var två av brudgummens systar (varav jag umgås mycket med en) och jag umgås också med de flesta respektive till mannes kompisar som avr bjudna, därav bjöd tärnorna in alla i min ålder.

Jag funderade också på detdär med alla andra men inte just mormor...varför liksom? :P Skulle jag bli tvungen att leka lekar i stil med att se om jag och brudgummen (som fått svara i förväg) hade samma svar på när vi hade sex första gången och liknande framför äldre släktingar så hade jag nog till och med känt mig något mindre obekväm med att ha mormor där än mamma...

Men herregud, äldre är liksom ännu mer avslappnade när det gäller sex än 20-åringar som tycker att allt är pinsamt och tabu. Även 80-åringar känner romantiska känslor, attraktion, dom har också humor och kan släppa loss ordentligt. Jag var på ett stort släktkalas i Hamburg i somras där en 90-åring dansade på bordet och jag blev helt kär i henne, hängde med henne och fick höra den ena fantastiska historien efter den andra. Vi pratade killar, sex, relationer, gick ut och rökte ihop osv. Shit vad tråkigt att tro att alla över 40 är nån slags icke-människor som inte fattar vad livet är när dom levt det längre..
  • Anonym (Fjantigt)
    Söderomslottsskogen skrev 2017-10-18 13:54:52 följande:

Är verkligen 11 år ett fåtal år? 11 år är ganska mycket. Och 18 års åldersskillnad är ganska mycket. Storasystern har kunnat festa sen TS föddes. Varför ska hon sura över att inte bli bjuden på en möhippa med folk som föddes under hennes tonår? Hon har väl kompisar i sin egen ålder?

Sen när är man tvungen att dela in människor i olika generationer när man går ut? Den äldsta systern kan mycket riktigt gå ut med sina kompisar men nu var det hon och hennes systrars svägerskas enda möhippa där HON var den enda som inte bjöds.
  • Anonym (Fjantigt)
    Anonym (Fy) skrev 2017-10-18 13:31:02 följande:

Fast det är stor skillnad. Att man inte bjuder in minderåriga till en fest där det ska drickas och festas är en helt annan sak.

Svar på tråden Vilka bör bjudas på möhippa?