• DVQ

Vilka bör bjudas på möhippa?

Jag tycker det är konstigt och dålig stil att utesluta en av tre svägerskor, oavsett hur gamla de inblandade är.

Sedan var det inte ens någon särskilt stor åldersskillnad. Det hade kanske varit mer förståeligt om möhippetjejerna var 20-25 och den äldsta systern runt 50. Men 34 och 45 skulle jag räkna till samma åldersspann.

Sedan tycker jag det är barnsligt att böla om det i ett halvår och kräva ursäkter av någon som inte ens var inblandad i planeringen. Men jag tycker definitivt inte att dina kompisar skötte det där speciellt snyggt.

• DVQ

Jag tycker man kan välja tre olika vägar om man ska ha en traditionell möhippa med bara kvinnor:

1. Alla kvinnliga vuxna bröllopsgäster bjuds. Även mormor och den 18-åriga kusinen.

2. Alla kvinnliga bröllopsgäster i brudens generation bjuds, alltså väninnor, systrar, svägerskor, kusiner o s v.

3. Bara de gäster som står bruden allra närmast bjuds.

Vilket som passar bäst tycker jag beror på vilken typ av möhippa man vill ha, vilken relation man har till släkten och hur stort bröllopet är. Det gäller bara att tänka till så ingen känner sig exkluderad eller så det inte blir konstiga gränsdragningar.

Man kan inte bjuda t ex fyra väninnor och exkludera två. Men om det kommer typ 30 kvinnor i ungefär samma ålder på bröllopet är det kanske ok att ha en liten hippa med de två-tre närmaste vännerna.

Man kan inte välja alternativ ett eller två och sedan exkludera ett fåtal personer ur den gruppen. Här tycker jag också man får tänka på vilken relation man har till de inbjudna och inte bara hur gamla de är. Din svägerska är en svägerska, även om hon är närmare din mamma i ålder.

Jag skulle inte vara så sugen på att ha min mamma på min eventuella möhippa. Däremot kan det mycket väl hända att jag kommer att ha med kompisar som är nästan lika gamla som henne. För de är just kompisar och inte min mamma. Ser du skillnaden?

• DVQ
    Anonym (?) skrev 2017-10-18 11:12:06 följande:

Tack, kul att höra att det finns någon mer här som också har möhippor endast för den yngre generationen! De enda släktignarna i min ålder var två av brudgummens systar (varav jag umgås mycket med en) och jag umgås också med de flesta respektive till mannes kompisar som avr bjudna, därav bjöd tärnorna in alla i min ålder.

Jag funderade också på detdär med alla andra men inte just mormor...varför liksom? :P Skulle jag bli tvungen att leka lekar i stil med att se om jag och brudgummen (som fått svara i förväg) hade samma svar på när vi hade sex första gången och liknande framför äldre släktingar så hade jag nog till och med känt mig något mindre obekväm med att ha mormor där än mamma...

Men som flera av oss påpekat hade du inte behövt ha din mamma, eller "äldre" släktingar på din möhippa.

Den springande punkten är att dina kompisar bjöd alla i samma generation som bruden utom en som råkade ha passerat deras egenpåhittade åldersgräns med ett fåtal år.

Kan du inte själv se att det ser konstigt ut?
  • DVQ
    Söderomslottsskogen skrev 2017-10-18 13:54:52 följande:

Är verkligen 11 år ett fåtal år? 11 år är ganska mycket. Och 18 års åldersskillnad är ganska mycket. Storasystern har kunnat festa sen TS föddes. Varför ska hon sura över att inte bli bjuden på en möhippa med folk som föddes under hennes tonår? Hon har väl kompisar i sin egen ålder?

Nej, jag tycker inte 11 år är särskilt stor ålderskillnad när det rör sig om vuxna människor.

Men egentligen syftade jag på att kompisarna satt den övre åldersgränsen till 40 av någon anledning och då var ju svägerskan ännu närmare.
  • DVQ
    Spagettimonstret skrev 2017-10-18 15:38:46 följande:

För mig är det helt främmande att blivande svägerskor och flickvänner/fruar till brudgummens vänner är bjudna till möhippan. Ser det en tillställning för bruden och hennes väninnor samt kvinnliga släktingar i samma generation. Förstår att TS inte ville ha med mamma och blivande svärmor på sin möhippa. Sen ser jag det även som något som vännerna ordnar tillsammans - vill man att det ska bli en möhippa så kontaktar man brudens närmaste vänner och börjar spåna. Väldigt fånigt av svägerskan att komma och gnälla till TS, som inte hade något med planeringen att göra.

Jag tycker det är helt rimligt att skippa både äldre släktingar, manliga vänners respektive och svägerskor om man så önskar. Men då bör man vara konsekvent. Det funkar sällan att utesluta en eller två ur en grupp utan att det blir sura miner.

Sedan tycker jag iofs att svägerskan överreagerar när hon inte kan släppa det här, men från början var det faktiskt vännerna som klantade till det.
Svar på tråden Vilka bör bjudas på möhippa?