Snuttis2 skrev 2017-10-17 16:55:30 följande:
Till min möhippa o faktiskt alla möhippor jag varit på (ca15st) har alla kvinnor Utom typ brudens mormor varit inbjudna ! Det är kutym att bjuda in alla och jag hade både som gäst och brud tagit illa vid mig om inte alla varit välkomna ! Syftet med en möhippa är ju att alla nära o kära får möjlighet att fira av bruden och samtidigt få en chans att lära känna andra i umgänges kretsen. Är du inbjuden till bröllopet så är du ju viktig för bruden o borde självklart bli bjuden på förfesten!
Det vanliga är ju att det ändå blir lite uppdelningar under hippan, ex var min mor, mina fastrar o mostrar med på en av de planerade aktiviteterna o så middagen men sen hoppade de dom mer ungdomliga festligheterna på min möhippa!
Vad märkligt att det är så olika! Jag har aldrig varit med om en möhippa där brudens fastrar, mostrar eller mamma (!) varit bjuden. Låter superkonstigt i min värld.
Själv hade jag flera möhippor, för jag hade tjejkompisar i olika städer som inte kände varandra, så varje gäng fixade en hippa var, ganska omedvetna om varandra, och jag visste såklart inte om någon i förväg. Ingen släkt till varken mig eller blivande maken var med på någon, inte ens de i samma ålder.