Inlägg från: Anonym (Läropeng) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Läropeng)

Vilka bör bjudas på möhippa?

Se det som en läxa och dra någon "half-ass" vals om att det blev fel med inbjudningarna... gör ingen stor grej av det hela helt enkelt. Be om ursäkt, släpp det och gå vidare.

Sen för framtiden så bör du lära dig att inte hitta på en massa konstiga "åldersregler" och dela upp folk och framförallt, separera "släktband" eller "kompisband" baserat på ålder.

Att man inte bjuder "14åringar" på en möhippa, eller svensexa är en sak - om den innefattar festande och alkohol och eventuell efterföljande utgång - möjligen så planerar man den därefter, att vissa (underåriga) kan vara med på väl valda delar. Fast troligen så är få 14-åringar intresserade av att stå på stadens torg och se sin syster sälja kyssar...

Självklart så skulle samtliga av dina svägerskor fått en inbjudan, även din farbrors fru och din moster. Att singla bort 3 (!) personer, kvinnor, där en är 41år och "ni" har en åldersgräns vid 34 låter bara märkligt och som ett recept på att få gliringar.

Och 3 personer mer eller mindre brukar sällan stjälpa en planering...

De som känner att de inte "passar" in hade då kanske istället tackat för inbjudan men tackat nej till deltagande pga XYZ, och känt sig "nöjda" med det.

Magdalena Ribbing R.I.P 

• Anonym (Läropeng)
    Anonym (?) skrev 2017-10-17 17:44:36 följande:
    Men om de hade bjudit min moster och farbrors fru som är 41, samt svägerskan som är 45, borde de i så fall inte bjudit min mamma också som är 47? I så fall tar jag betydligt hellre att svägerskan är arg än ett sånt upplägg, hade skämts ihjäl om mamma var med på min hippa... 
    Eftersom du har snöat in på detta med ålder så förstår jag att du tänker så...

Men jag håller inte med. I detta fall så anser jag inte att ålder ska vara den avgörande faktorn, utan när det gäller dina 3 svägerskor så är det snarare det "bandet" som skall vara en faktor i sig.

Du gifter dig med deras bror, de är hans systrar, de är tre till antalet. De blir dina svägerskor. Visst, det skiljer lite i ålder mellan din makes systrar, men de är likväl hans systrar och dina blivande svägerskor, och din möhippe-arrangör väljer att enbart bjuda in två av tre systrar.

Att du nämner din mamma i kontexten, ser jag också enbart för att du har snöat in på åldersgränser. Nej, mammor och pappor, eller svärfar och svärmor, göre sig icke besvär på möhippor och svensexor i allmänhet, det tror jag att de flesta "mammor" och "pappor" inser, eller iaf inte tar illa vid sig om de inte blir inbjudna...

Man kan självklart dra gränser, man kan utesluta all "släkt", och enbart köra "kompisgänget", men man bör givetvis fundera på hur stort är bröllopet - har man ett begränsat antal gäster så kan man ibland köra "all-in" och mixa ihop kompisar med släkt, även på en möhippa/svensexa. Men man gör nog klokt i att inte "utesluta" ett "syskon"...
  • Anonym (Läropeng)
    Anonym (?) skrev 2017-10-18 11:12:06 följande:
    Tack, kul att höra att det finns någon mer här som också har möhippor endast för den yngre generationen! De enda släktignarna i min ålder var två av brudgummens systar (varav jag umgås mycket med en) och jag umgås också med de flesta respektive till mannes kompisar som avr bjudna, därav bjöd tärnorna in alla i min ålder.

Jag funderade också på detdär med alla andra men inte just mormor...varför liksom? :P Skulle jag bli tvungen att leka lekar i stil med att se om jag och brudgummen (som fått svara i förväg) hade samma svar på när vi hade sex första gången och liknande framför äldre släktingar så hade jag nog till och med känt mig något mindre obekväm med att ha mormor där än mamma...
    Men snälla TS, vi är nog många som förstår tanken på ålder etc, men det är liksom inte själva poängen som en del av oss vill förmedla. Du behöver ju egentligen inte ta illa vid dig, det var ju inte du som "arrangerade" själva hippan.

Sen bör man förstå skillnaden på viss typ av släktskap, och hur en släkt "ändras" när man ingår giftemål.

Det är skillnad på mamma, pappa, mormor, morfar, svärfar, svärmor kontra en svåger och svägerska. Vid ett giftemål så blir symboliken mer som att svåger/svägerska blir som ett "syskon". Precis som symboliken är att du blir som en dotter till dina svärföräldrar.

Att utelämna föräldrar och mor-och-farföräldrar vid en möhippa/svensexa är det nog få som höjer på ögonbrynen åt.

Vidare så är argument kring hur mycket man umgås med någon inte fullt ut vidkommande när det gäller en inbjudan till något dylikt. Jag hade bägge mina svågrar med på min svensexa, tillsammans med mitt kompisgäng, trots att jag inte umgås speciellt mycket med dem eller har jättemycket gemensamt med dem. Men jag äktade deras syster och det hade varit märkligt att inte bjuda med dem.
Svar på tråden Vilka bör bjudas på möhippa?