Hej!
Vad roligt att du söker jobb! Du verkar vara en genuint trevlig person.
När du söker ska du bara ta upp sådant som kan öka dina chanser till att få jobbet. Den psykiska ohälsan ska du lämna utanför och låtsas som att den inte existerar eftersom ingen kommer anställa någon de tror kommer bli ett problem. Å andra sidan ska du inte heller få det att verka som om något annat funnits i dess ställe vilket såklart kan bli ett problem eftersom den lämnar stora tomrum i ditt cv. Men så får det vara för det är så ditt liv har sett ut. Gå inte in på förklaringar kring det ena och det andra utan fokusera istället på det positiva så kommer du så småningom hitta en väg fram. Du har som sagt studerat vilket du nog får lägga fram på ett sätt så att arbetsgivaren förstår vad din tanke var med utbildningen och att du faktiskt klarat av vissa kurser vilket är positivt. Du kommer nog inte kunna sälja in dig med det eftersom oavslutade utbildningar sällan ser särskilt attraktivt ut men med lite i bagaget kan en sådan sak som en positiv trend t ex ändå vara värdefullt.
Det viktiga när du söker är att vara intresserad och hyfsat självsäker. Utelämna och eliminera alla intryck av att ängslighet och desperation i din ansökan. Det är såklart tufft när man känner sig osäker och har dålig självkänsla men du måste ändå fokusera på det som är bra. Du vill uppenbarligen jobba och det kan du komma långt på. Eftersom du inte har erfarenhet eller avslutad utbildning kommer du dessutom att konkurrera på fram för allt vilja och personlighet. Så även om du (vilket man oftast ska) bifogar ett cv till din ansökan är det i ditt personliga brev du visar vem du är och jag skulle nog själv ha lagt det mesta av krutet där. Prata då gärna om dina intressen och hur du skulle utföra jobbet du söker så att arbetsgivaren får en uppfattning om vem du är.
Har du möjlighet att praktisera skulle jag råda dig att göra det under en period. Oavlönad praktik kan kännas seg men ge värdeful erfarenhet och självförtroende. Eftersom du inte har någon som helst erfarenhet av någonting tror jag att det kan bli svårt för dig att söka jobb direkt om du inte har tur eller känner någon som kan öppna en dörr. Risken är att du får många nej och då kan det vara bättre att ha en sysselsättning (även om den är obetald) som ger självförtroende och erfarenhet vilket också ger dig idéer om vad du vill arbeta med framöver. Tänkt dock på att involvera Arbetsförmedlingen så att de godkänner praktiken.
Hoppas det går bra, jag önskar dig lycka till!