Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Vad gör vi med domesticerade djur om alla blir veganer???

C78 skrev 2017-10-16 13:10:53 följande:
    Jag är själv vegetarian. Äter dock helst inte ägg och andra mejeriprodukter än ost. Tror inte det skulle lösa allt om alla blev veganer. Det jag tycker är hemskt är den extrema köttmarknaden som pågår där djuren föds upp och behandlas som skit. Där de inte anses känna fysisk och psykisk smärta och därmed behandlas som ting. Det upplägget de hade förr i tiden respekterar jag. Djuret hade det bra, man drack mjölken de gav, gjorde ost mm och sen när djuret slaktades återanvändes allt till något användbart(mat eller kläder).
    Nu hade nog inte djuren sådär jättebra förr på alla ställen. De hölls i liv för att det var nödvändigt för att överleva.

Hästar plågades till döds när de inte orkade arbeta, samma sak med oxar.

I Sverige har djuren det generellt bra, speciellt när det gäller nötboskap. Grisarna och hönsen har lite övrigt att önska, absolut.
  • sextiotalist
    C78 skrev 2017-10-16 15:49:44 följande:
    Så är det nog och har varit alla tider. Att människor inte ser djuren för vad de är - levande, kännande varelser. Tänkte mer allmänt då det iaf inte var denna galna hysteriska marknad för kött och man tog mer vara på saker och ting än vad man gör nu. Ja usch ja .. det är så jäkla illa och som du säger har jag också uppfattat det som att gris och höns har det värst. Tänker på det än mer vid denna årstid då julen närmar sig. Många grisar som ska slaktas till julfrossan. Likadant är det vid påsk när alla ska äta ägg.
    Alltså, vårt ekosystem bygger på att man har rovdjur och bytesdjur och allt däremellan.
    Alltså, kon t.ex är ett bytesdjur, den hade varit det lika mycket om den inte hade varit ett tamdjur, hästen är ett bytesdjur.
    Deras släktingar i det vilda skulle inte ens kunna tänka på det, då hade de troligen blivit stressade till döds istället. De lever i nuet, först när det är en fara så agerar de .
    Katten är ett rovdjur
    Människan är ett rovdjur och bytesdjur.

Svar på tråden Vad gör vi med domesticerade djur om alla blir veganer???