Fira födelsedag med bara pappan?
Kan inte pappan göra något med barnet den dag hen önskade (gå ut och äta/gå på bio eller vad som kan passa) och så kan ni ha tårtfika tillsammans en dag då ni alla är samlade?
Kan inte pappan göra något med barnet den dag hen önskade (gå ut och äta/gå på bio eller vad som kan passa) och så kan ni ha tårtfika tillsammans en dag då ni alla är samlade?
Så tänkte nog barnet också men för oss är det viktigt att vi är en hel familj. Vill inte att mitt barn ska känna sig utanför om vi firar när hen inte är här.
Min sambo har varit tydlig från dag ett att jag och mitt barn prioriteras lika högt som hans barn och att han ser oss som en familj. Så det är lika viktigt för honom som för mig.
Det kanske inte har framgått så tydligt men detta att vi firar tillsammans än nästan viktigare för min sambo än för mig. Så det är liksom inte bara jag även om vi var överens om upplägget. Det är viktigt för honom att visa mig att mitt barn är lika mycket värt som hans.
Det är de vuxna som ordnar kalaset och de vuxna som bestämmer när det kommer att bli. Självklart kan barnet ha önskemål om tidpunkt, men de vuxna har vetorätten.
Konstigt att det blir sånt tjafsande när det gäller ett skilsmässobarn, då ska plötsligt allt ordnas exakt efter dess minsta nycker.
Eh nej. Vi tar en helg när vi själva och gäster kan.
Vem har överhuvudtaget nämnt att ts känslor ska prioriteras?
De vuxna bestämmer när firande är lämpligt, oavsett sammansatt eller kärnfamilj.
Det är väl inget konstigt att vilja fira när övriga också kan. Vi skulle inte välja att bjuda hit och fira hans barn när våra egna inte var hemma.
I en riktig familj vare sig det är en kärnfamilj eller nyfamilj så prioriterar man naturligtvis ingen vare sig vuxna eller barn utan man ger alla lika mycket plats och omtanke
Ssen vid vissa tillfällen som sjukdom etc eller liknande så bör man ju fokusera på den som behöver det, men här handlar det om vilken dag och då borde det vara de vuxna som avgör vilket som passar bäst om det alltså inte är just födelsedagen för den däremot är ju speciell men om det ska vara dagen innan eller efter födelsedagen avgör ju de vuxna och inte barnen.
Fast det står väl ingenstans att det är ts som gnäller? Här verkar det ju snarare vara pappan (och troligen även ts) som helt missförstått hur man visar varandra att man värdesätter varandra. Ts skriver ju att det är främst pappan som driver detta och att han gör det för att visa henne och hennes barn att de är exakt lika viktiga och lika högt prioriterade som det egna barnet. Problemet är att de har fått hela saken om bakfoten, vilket - som vanligt - barnen får lida för. Den här gången pappans barn, en annan gång kanske ts barn.
Det är inte konstigt att pappan vill att alla i hans familj ska vara inblandade och i hans familj ingår nu också ts hans bonusbarn. Det verkar ju också som en del glömmer att ts barn också är ett bonusbarn eller är det ok att kvinnors bonusbarn blir exkluderade?
Hade det varit tvärtom med ts barn som hade velat uteslutna ts bonusbarn då hade det varit ett himla gnäll åt det hållet istället.
FL i ett nötskal alltså. Kanske folk ska sluta läsa orden bio och bonus så slipper man flippa ur och kan se på det mer rationellt.
Födelsedagar firar man på den dagen barnet fyller år, är barnet hos den andre bioföräldern så firar man naturligtvis när det passar bra för alla i familjen, inte sjutton går vuxna människor helt efter barns önskan oavsett vad det gäller, finns utrymme visst men finns det andra aspekter att ta med i beräkningen så är det ju så.
Barnet ska bli firat, det är väl bra att pappan och ts vill att barnet är inkluderat i familjen istället för undanskuffad, skillnaden är att pappan och ts inte vill skuffa undan ett annat barn, det barnets känslor har ni ju helt tappat bort som sagt, sorry ts barn du får inte vara med och äta tårta för du är inte en del av familjen..
Varför skapa ett problem när det inte finns ett, herregud barnet ska firas och få tårta presenter och uppvaktning men ni får det att låta som jordens undergång, nej det är inte hemskt om det sker på en tisdag istället för en onsdag tex.
Så sluta bli alldeles gråtmilda över något som inte är ett problem. Tänk om pappan hade varit tvungen att jobba ska han säga till jobbet att hans barn vill bara den dagen och då måste han rätta sig efter det.. ja ni hör ju själva hur löjligt det låter.
Det är inte konstigt att pappan vill att alla i hans familj ska vara inblandade och i hans familj ingår nu också ts hans bonusbarn. Det verkar ju också som en del glömmer att ts barn också är ett bonusbarn eller är det ok att kvinnors bonusbarn blir exkluderade?
Hade det varit tvärtom med ts barn som hade velat uteslutna ts bonusbarn då hade det varit ett himla gnäll åt det hållet istället.
FL i ett nötskal alltså. Kanske folk ska sluta läsa orden bio och bonus så slipper man flippa ur och kan se på det mer rationellt.
Födelsedagar firar man på den dagen barnet fyller år, är barnet hos den andre bioföräldern så firar man naturligtvis när det passar bra för alla i familjen, inte sjutton går vuxna människor helt efter barns önskan oavsett vad det gäller, finns utrymme visst men finns det andra aspekter att ta med i beräkningen så är det ju så.
Barnet ska bli firat, det är väl bra att pappan och ts vill att barnet är inkluderat i familjen istället för undanskuffad, skillnaden är att pappan och ts inte vill skuffa undan ett annat barn, det barnets känslor har ni ju helt tappat bort som sagt, sorry ts barn du får inte vara med och äta tårta för du är inte en del av familjen..
Varför skapa ett problem när det inte finns ett, herregud barnet ska firas och få tårta presenter och uppvaktning men ni får det att låta som jordens undergång, nej det är inte hemskt om det sker på en tisdag istället för en onsdag tex.
Så sluta bli alldeles gråtmilda över något som inte är ett problem. Tänk om pappan hade varit tvungen att jobba ska han säga till jobbet att hans barn vill bara den dagen och då måste han rätta sig efter det.. ja ni hör ju själva hur löjligt det låter.
Det var värst vad du kan utläsa mycket av att det är vi vuxna som har mandatet att bestämma när kalasen ska va.
Det är rätt trist för barnen om de envisas med att vilja ha kalas en dag när vi inte kan, ska de ordna det själva då eller?
När det gäller hans tidigare barn så hade knappast de heller tyckt det var kul att komma hit för att bli firade på sin födelsedag och sen fått sitta utanför dörren eftersom vi inte varit hemma, eller att vi bara sprungit förbi dem för att vi inte hade tid att bjuda dem på något.
Men det är så fort det handlar om skilsmässobarn, de ska ha rättigheten att styra precis ALLT, enligt vissa i tråden. Man ska släppa allt man har för händerna och ställa in andra planer, bara de får sin vilja fram.........
Ja, då kommer vi tillbaka till ruta 1. Ska pappans vilja stå oemotsagd, eller har vi rätt att rikta kritik om vi tycker hans beslut är felaktigt? Pappan tycks ha tagit detta beslut i avsikt att främja familjen, men verkar ha glömt att förankra detta beslut hos övriga familjemedlemmar. Tror att det riskerar att göra dagen till en riktig flopp, och sända signalen till hans barn att dennes vilja, tankar och känslor inte har någon betydelse och att dessa ska skjutas åt sidan. Onödigt, ogenomtänkt och dumt, enligt mig.
Ok, jag ändrar till kärringar.
Jag syftar på de som hoppar på mig i andra trådar ang att jag inte ser mannens barn som en del av min familj, jag är världens största monster som hatar de så mycket osv.
I denna tråden så är ts och mannens barn självklart INTE en familj enligt dem. Här vill mannen och troligtvis ts också se sig som en familj, och när de försöker få ihop den så får de på fan utav kärringmaffian här.
Ja det är nedsättande, och jag menar det som nedsättande också. Ingen gör rätt enligt dem. Eftersom de personer jag syftar på aldrig vågar framträda med sitt nick så är det svårt att hänvisa till exakt vilka de är, du får bläddra i trådarna.
Jag stöder att de vuxna är de som tar beslut ang firande och även hur just DERAS familjesammansättning ska fungera. Hur vet du att barnet i ts inte ser de övriga som en del av sin familj?
Sen att jag personligen inte delar deras syn på vad som är familj och inte, spelar ingen roll.
Då kan man även se det så här, varför skulle ts unge vilja gratulera hans unge?
Varför skulle ts själv vilja gratulera hans unge?
Vill de nu försöka få ihop alla till en enhet, så får de göra det, och på det vis de anser va bäst.
Att jag inte valt att göra likadant styr ju knappast deras syn på hur familjen ska styras.
Skillnaden mellan vuxna och barn är att de vuxna tar besluten. Men det finns däremot ingen vuxen som kan tvinga barnet att se ts och hennes barn som sin familj, MEN de är ändå tvungna att på någon nivå samarbeta. När det gäller firandet så är det de vuxna som bestämmer när det ska bli och vilka som är välkomna.
Passar inte firandet så kanske dom ska strunta i det.
Nu är det så att ts och sambon har bestämt sig för att bo ihop, troligen har de sett hur barnen gick ihop innan de flyttade samman. Det är ett vuxenbeslut!
Sen finns det visst barn som dikterar villkoren och som bestämmer i familjen, men det är upp till de föräldrarna om de vill lägga sig platt för sina ungar.
Jag hade aldrig köpt det upplägget i alla fall.
Firar du din födelsedag enbart med din familj, eller det kommer även andra?
Varför förutsätter du att barnen tycker illa om varann?
Varför drar du in min familjebild hos ts, de är inte likadana överhuvudtaget.
Ts och sambon vill ha ihop till en familj. Vi var fullt nöjda redan från början att leva uppdelade och har aldrig haft ambitionen att va något annat.
Du verkar inte riktigt fatta att man inte behöver se personerna som en del av sin familj, men ändå gratulera dem på deras födelsedag.............
Även att bli gratulerad av andra än sin familj är inte totalt onormalt................
Vart har jag skrivit att barnet måste se ts barn som sin familj, citera gärna.
Ts har inte skrivit någonstans att barnet önskar sig en dag med bara pappan.
Därför har vi föreslagit att fira barnet vid ett senare tillfälle men barnet blev besviket och tycker själv att det räcker att fira med bara pappa.