• Anonym (Nyfiken)

Hur firar ni barnens födelsedagar?

Hur firar ni i styvfamiljer barnens födelsedagar?

När barnen är hos er?

Om barnen är hos andra föräldern?

Berätta gärna hur ni gör både vid själva födelsedagen och eventuella senare kalas.

• Svar på tråden Hur firar ni barnens födelsedagar?
  • RakelO

Vi firar med kalas närmaste helgen som barnet är hos oss. Och givetvis med frukost på sängen och paket på födelsedagen. Om barnet inte är hos oss på födelsedagen kör vi frukost på sängen en annan dag, om barnet vill.

• RakelO

Vi går ibland ut och äter middag och gör någon aktivitet. Det beror på vad barnet har lust med helt enkelt.

• Anonym (ååå)

Barnen firar hos den förälder där födelsedagen råkar infalla och sen grattar den andra föräldern veckan efter när barnet är där. 
    De yngre barnen brukar även ha ett kompiskalas på ett av ställena. 

De äldre har slutat med kalas. Vi äter tårta och ger presenter/pengar till dem. 

• sobrio88

Födelsedagen ligger i princip alltid på mammans vecka så vi har kalas med pappans släkt den helg som ligger närmast födelsedagen.

• Anonym (Doris)

Nu har jag avslutat det förhållande, men när jag och min fd.sambo firade med hans barn så gjorde vi (de) så att den som har barnen firar den dagen barnet fyller år, samt med våra släkter på helgen eller kvällen och den andra på helgen innan eller efter. Mammans släkt var lite utspridd så där blev det väl "när alla kan" medan min och sambons släkt bor i närområdet så vi firade nära inpå. Ena barnet fyller i mellandagarna när vi alla var lediga så där blev det väl oftast firande 2 dagar i rad.

Barnkalas osv brukade mamman hålla i.

• Anonym (mamma)

Vi bjuder sonens mor och farföräldrar och pappa och halvsyskon på båda sidor. Någon gång även kusiner (han har bara 2 och dom är 10 år yngre.) Pappans sambo har varit med någon gång och min sambo ibland. Ett par gånger har vi varit iväg på nån aktivitet (med alla) nån gång hos pappan. Annars alltid hos mig. 

Jag tycker att det är sonens dag som han för en gång skulle ska få fira med båda sina föräldrar och alla sina syskon. 

Barnkalas har han slutat med, men när vi hade det var det oftast jag som ordnade. Pappan får vara med och betala. Har försökt ha honom med som hjälp men det funkar sådär. 

• Anonym (Lia)

Har flera barn med mitt ex. När vi var gifta firades barnen självfallet på sin födelsedag. Släktkalas hade vi på helgen när bonusbarnet var hos oss. Bonus firades hos den förälder han var hos och veckan efter i andra hemmet.

Nu är jag och barnens far skilda sedan 3 år tillbaka och firar barnens födelsedagar tillsammans. De är hos mig större delen av tiden så exet brukar komma över på kaffe, tårta och presentöppning.

När bonus fyller år deltar jag och de gemensamma barnen i firandet hos pappan.

Alla våra gemensamma fyller år samma månad så kompiskalas brukar vi ordna tillsammans och dela på kostnaderna. Ingen av oss har någon ny partner och inga planer på att skaffa då vi båda anser att det bästa för barnen är att ha det som det är nu. Vi har ett gott samarbete även fast vi inte är ett par eller bor tillsammans.

• Anonym (4 töser)

Jag har 2 biologiska barn och 2 bonusar, alla barnen bor varannan vecka (samma vecka).

Fyller de år när de är hos oss så sjunger vi och ger present samma dag, annars sjunger vi på söndagen före födelsedagen. 

Vid kalas bjuder vi in släktingar och familj från båda sidor. På vintern hyr vi lokal och på sommaren är vi i trädgården.

Vi samlas alltid i våran dubbelsäng och sjunger och myser med födelsedagsbarnet. Det har hittills alltid varit uppskattat! 

Barnen är i förskole- och lågstadieålder.

• Anonym (4 töser)

På tal om kalas så har vi det den närmaste helgen efter födelsedagen när barnen är hos oss.

De äldsta barnen har kalas med kompisarna och det brukar vi ha hemma hos oss då de andra föräldrarna inte vill ordna med det. Försöker pricka in kalasen samma helg.

• Anonym (4 töser)

Måste tillägga ännu en grej, kalaset firar vi alltså med våra respektive familjer och vänner, inte exens. Sambons ex ville gärna fira kalas tillsammans innan jag kom in i bilden. Mitt ex träffade en ny ganska omgående som hellre ordnar kalas för sin barnen med sin släkt än med mig. Men samarbetet fungerar bra så det är ingen fara. :) 

• BioBonus

Födelsedagen firas hos den förälder som barnen är hos den aktuella dagen. Släkten firar helgen närmast hos var och en och kalas för kompisar tar vi vartannat år.

Svar på tråden Hur firar ni barnens födelsedagar?