• Anonym (Ts)

Flytta till Linköping. Var ska man bo?

Vi ska ev flytta till Linköping. Jag har bott där under min uppväxt men nu inte bott där på nästan 20 år. Så är inte uppdaterad på bostadsområden osv. Vi är två vuxna och ett barn på 2 år. En av oss ska jobba på sjukhuset. Någon som bor i Linköping? Vilka områden rekommenderas för barnfamiljer, bra förskola osv? (Är det svårt att få förskoleplats?) Och vilka områden ska man undvika? Vi har stått i kö i Stångåstaden många år. Hittar vi inget där ska vi köpa bostadsrätt eller hus/radhus. Tips mottages tacksamt.

• Svar på tråden Flytta till Linköping. Var ska man bo?
  • Anonym (ej från linköping)

Jag hittar inte så bra i Linköping, men när min bror köpte lägenhet där vet jag att han absolut inte ville bo i Gottfridsberg för att han tyckte att det var stökigt där, och Ryd som verkar vara där de flesta studenter bor och kan nog också bli stökigt.

• Anonym (Ts)
    Anonym (ej från linköping) skrev 2017-10-14 18:02:19 följande:

Jag hittar inte så bra i Linköping, men när min bror köpte lägenhet där vet jag att han absolut inte ville bo i Gottfridsberg för att han tyckte att det var stökigt där, och Ryd som verkar vara där de flesta studenter bor och kan nog också bli stökigt.

Tack för svar. Ok bra att veta. Gottfridsberg var ok område förr men har nog ändrats. Ryd hade dåligt rykte då också.
  • Anonym (Ts)
    Tramptass skrev 2017-10-14 18:58:08 följande:

Ryd och Skäggetorp bör undvikas om du vill ha ett lugnt område.

Skäggetorp ja... Ja det ska vi stryka. Tack.
  • Anonym (östra lambohov)

Bot i Lambohov och trivs bra. Mycket barn i tvåårsålder, i de mer nybyggda delarna.

• Anonym (Ts)
    Anonym (östra lambohov) skrev 2017-10-14 19:03:15 följande:

Bot i Lambohov och trivs bra. Mycket barn i tvåårsålder, i de mer nybyggda delarna.

Ok tack. Ska kolla på det. Har sett att det är mycket fina hus där. Är det lugnt? Hur är förbindelserna till centrum?
  • Anonym (Kd)

Gottfridsberg är ett lugnt, citynära område?

De områden du ska undvika är Ryd, skäggetorp och berga.

Annars är de flesta områden trevliga. Nära sjukhuset är ju valla, T1, garnisonen typ. Vi bor i Tannefors och sambon har 15 min med cykel till us

• Anonym (Charlotte)
    Anonym (ej från linköping) skrev 2017-10-14 18:02:19 följande:

Jag har bott i Linköping i 15 år och aldrig hört det om Gottfridsberg!

Skulle rekommendera Johannelund, Vidingsjö, Ullstämma eller Lambohov.
  • Anonym (ej från linköping)

Haha sorry, kanske jag som har missuppfattat!

• Anonym (östra lambohov)
    Anonym (Ts) skrev 2017-10-14 19:33:14 följande:
    Ok tack. Ska kolla på det. Har sett att det är mycket fina hus där. Är det lugnt? Hur är förbindelserna till centrum?
    Man bygger mycket blandade områden i Linköping.
    Så de nybyggda delarna finns hyresrätter, bostadsrätter och villor blandat.
    Det finns fina hus, men inte väldigt mycket som säljs.

Det är ganska lugnt här, men mot Lambohovs centrum (äldre delarna), med mera hyresrätter, kan det vara lite småligister som håller till.

Bra med bussar som går förbi sjukhuset, annars tar det ca 10 minuter på cykel, men bra cykelvägar.

Jag har inte bott väldigt länge i Linköping, men inte heller jag har uppfattning om Gottfridsberg som stökigt, snarare tvärt om.
  • Anonym (Charlotte)
    Anonym (SåÄrDet) skrev 2017-10-15 11:59:28 följande:

Inga problem med ryd eller skäggetorp eller gottfridsberg, kommer från sådana som aldrig satt sitn fot i dessa områden.

Jag har iofs haft elever som växt upp i Skäggetorp som pratat om gängen och vapnen...
  • Tramptass
    Inga problem med ryd eller skäggetorp eller gottfridsberg, kommer från sådana som aldrig satt sitn fot i dessa områden.
    Jag själv har bott i Ryd, nära släktingar i Skäggetorp. 
  • Anonym (Kd)

Bullshit! Jag har jobbat som lärarvikarie på Skäggetorpskolan och skulle aldrig varken bo där eller sätta mina egna barn i skola där.
  • Anonym (Charlotte)
    Anonym (Kd) skrev 2017-10-15 12:14:17 följande:

Bullshit! Jag har jobbat som lärarvikarie på Skäggetorpskolan och skulle aldrig varken bo där eller sätta mina egna barn i skola där.

Skolan har iofs väldigt bra rykte, kanske just för att de jobbar med problemen.
  • Anonym (Kd)
    Anonym (Charlotte) skrev 2017-10-15 12:15:18 följande:

Skolan har iofs väldigt bra rykte, kanske just för att de jobbar med problemen.

Absolut! Det är ingen dålig skola i den bemärkelsen. Men det är högljutt och stökigt på rasterna, barnen kommer från hemförhållanden där de inte får hjälp med språket eller läxor och bryter därför trots att många av dem är födda i Sverige.

Även barnen berättar om att de känner sig otrygga i området på kvällarna för det rör sig "stora" killar i gäng
  • Anonym (Kd)
    Anonym (SåÄrDet) skrev 2017-10-15 15:24:18 följande:

Har inte sätt några gäng på åratal pm kvällarna så ljug inte ihop en massa skit.

Vad är ditt problem?
  • Anonym (Ryd)

Jag bor i Ryd och känner mig inte otrygg :) Självklart går man inte gärna ute själv sent om kvällarna, men ärligt talat så gäller det hela stan och inte bara Ryd.

Sen hur "lugnt" (tyst) det är beror nog på i vilken del av Ryd man bor i. Lägenheterna närmast universitetet har många studenter så där är det nog mer livat. I villa-Ryd och lägenheterna som ligger i närheten av villa-området är det rätt lugnt. Finns en superbra skola i villa-området (där mina barn har gått hela låg- och mellanstadiet), och även dagis (men det har jag ingen egen erfarenhet av än).

• Anonym (Anna)

Jag växte upp i sydöstra Linköping och har därför rätt bra koll på de områdena. Undvik Berga och Ekholmen. Hjulsbro är fint men dyrt och lite av ett rikemansområde. Vimanshäll och Ramshäll är hyfsat centralt och bra om man letar lägenhet. Vidingsjö är ett bra barnfamiljs-villa/radhusområde och områdena runt Johannelund är bra med både lägenheter och en del villor/radhus. Tannefors var bra när jag växte upp men har fått känslan av att det kanske har tacklat av lite de senaste åren. Sturefors kan vara ett alternativ om man kan tänka sig att bo en bit bort i en förort.

Svar på tråden Flytta till Linköping. Var ska man bo?