• linb01

Får han göra såhär?

En pappa äger en bostadsrätt. Han hyr ut den i andrahand till sin son. Pappan går dit varje dag, går in med nyckel och väcker honom genom att stå vid sängen och klappa händerna och skrika. När sonen gått upp sitter han och kollar på när han gör sina morgonbestyr. Sonen har sagt att han inte vill bli väckt eller att han bara klampar in utan att höra av sig först. Pappan lyssnar inte.

Har han rätt att bara kliva in när han vill?

• Svar på tråden Får han göra såhär?
  • linb01
    C78 skrev 2017-10-13 19:17:40 följande:

Nej det tror jag inte alls är ok. Oavsett vem man hyr av har hyresvärden ingen rätt att gå in i lgh (såvida det inte handlar om att hyran inte kommit in under en längre tid och ingen går att få tag på eller om det behövs renovering av huset lr liknande, men sådant får hyresgäster oftast veta långt i förväg så de kan förbereda sig). Är det din pappa det gäller ts? Kanske du isf kan prata med honom? Lugnt och bestämt. Googla efter vilka regler som gäller vid uthyrning och visa honom att han bryter mot reglerna. Min son hyr ut sin lgh i 2:a hand när han är i väg och pluggar. Finns inte en chans att han (när han kommer hem över jul) kan gå in i lgh han hyr ut. Det kommer han kunna göra först när kontraktet med tjejen som bor där nu gått ut.

Det är inte min pappa så kan tyvärr inte prata med honom. Det är flera i den familjen som har försökt att prata med honom men han lyssnar verkligen inte på någon. Tänkte om det finns någonstans att vända sig så han får läsa eller höra hur det ligger till från någon utifrån.
  • linb01
    Anonym (mm) skrev 2017-10-13 19:26:04 följande:

varför gör pappan så? låter rätt sjukt 

Sonen har någon slags autism och kan inte jobba (inte just nu i alla fall). Därför tycker pappan att han måste gå dit och väcka honom så att han inte sover bort dagarna.
  • linb01
    Kerubmamman skrev 2017-10-13 19:11:04 följande:

Har de ett godkänt hyresavtal? 

Osäker, ska försöka kolla upp det.
  • linb01
    Anonym (Qwerty) skrev 2017-10-13 19:35:59 följande:

Det var faktiskt det första jag tänkte på som skulle vara anledningen.

Om sonen är så pass funktionshindrad skulle det vara bättre ifall killen var på ett boende med tillgång till boendestödjare 24/7. Det skulle vara mycket bättre för alla inblandade.

Han är inte funktionshindrad! Han är fullt kapabel att bo själv. Han behöver daglig kontakt men det får han av både familj och kompisar. Men han behöver absolut inte ha någon som öppnar dörren, kliver in och skriker att han ska gå upp helt utan anledning.
  • linb01
    Anonym (Qwerty) skrev 2017-10-13 19:49:09 följande:

Nej förlåt, såklart att han inte är! Jag skrev fel, det skulle vara funktionsnedsatt.

Skulle han ha gått upp i tid om någon inte kom in och fick upp honom?

Ja han har alarm varje dag så han kommer upp. Men pappan vill att han ska gå upp tidigare. Pappan tror att om han inte kommer och ser till att han går upp så ligger han i sängen som ett kolli hela dagen, vilket han självklart inte gör.

Det funkade jättebra när han bodde hemma. Då fick han liksom klara sig själv. Men nu ska pappan helt plötsligt kontrollera honom.

Den här killen funkar precis som alla andra. Han har bara lite svårt med vissa sociala sammanhang.
  • linb01
    Anonym (Qwerty) skrev 2017-10-13 20:06:52 följande:

Killen funkar INTE som alla andra om han har en autismdiagnos och definitivt inte om det är så påtagligt att han inte kan jobba pga diagnosen. Det kanske är det som pappan förstår, men som ni andra vägrar inse?

Nu finns det ju väldigt många olika typer av autism. Den stora anledningen till att han inte klarar av att jobba är ju för att hans pappa hindrar honom. Vilken människa skulle glatt skutta upp om någon klampar in ovälkommet och klappar, skriker och stirrar på varenda morgon? Får man lust att göra något då? Förmodligen inte. Killen är villig att söka jobb eller utbildning, men på grund av pappans beteende mår han skit just nu och har helt tappat lusten.

Anledningen till att han flyttade in i pappans lägenhet var för att få en chans att växa upp och klara sig själv. Men det är pappan som hindrar honom.
  • linb01
    Kerubmamman skrev 2017-10-13 20:05:46 följande:

Det är stor skillnad om han har det. Har de ett godkänt avtal kan sonen ändå hävda din rätt på ett helt annat sätt, utan godkänt hyresavtal är det i princip som att han betalar en symbolisk summa för att "hyra" ett rum hemma hos föräldrarna. 

Sen är det moraliska/etiska en helt annan femma..

De har ett godkänt avtal fick jag veta ????
  • linb01
    C78 skrev 2017-10-13 20:04:24 följande:

Nej det är inte ok ! Googla upp regler för uthyrning eller ring ett samtal till någon som verkligen kan sådana här saker. T.ex ring och prata med bostadsföreningen och hör vad de har att säga om vad som gäller i huset om man hyr ut. Sen kan ni svart på vitt tala om vad som gäller för pappan. För han bryter mot regler. Förmodligen till och med så allvarligt att han bryter mot lagen. Om vi låtsas att sonen är en okänd och pappan skulle haft samma beteende, dvs gått in och väckt + vägrat lämna lgh innan personen gått upp och tagit på sig, så hade det blivit ett polisärende av saken. Pappan gör definitivt övertramp grövre än han själv förstår.

Tack, ska be honom kolla med föreningen vad som gäller..
  • linb01
    Anonym (Qwerty) skrev 2017-10-13 22:01:14 följande:

Ja det hade jag. Hade det varit jag skulle jag redan efter första gången det hände se till att morgonen efter väcka pappan med kastrullock bangandes mot varandra klockan fem på morgonen.

Så hade jag också gjort om min pappa väckt mig sådär. Men alla fungerar inte så. Den här killen blir arg och ledsen men håller det inom sig.

Han ska i alla fall försöka ta sig upp tidigt några dagar nu, innan pappan kommer, så får vi se vad som händer..
  • linb01
    Anonym (suck) skrev 2017-10-15 17:56:38 följande:

Ts har flera gånger skrivit att sonen har alarm och går upp själv på morgonen, åh sover inte bort hela dagen. Ts skrev att det funkade bra när sonen bodde hemma, då fick han klara sig själv. Men nu när pappan inte har koll längre så litar han inte på att han faktiskt går upp eller klarar sig själv. Jag skulle tro att det enbart handlar om kontroll och att han har svårt att släppa taget.

Men folk här i tråden läste att han hade autism och då är han tydligen helt handikappad och pappan har rätt att göra vad som helst. Oavsett vad ts säger om situationen.

Precis så!
Svar på tråden Får han göra såhär?