• Anonym (vegiterian)

Accepterar inte att jag ej vill äta djur

Jag är vegetarian, varit det i ca 2 år men kan inte förstå att jag ätit djur men man tror ju att det är normalt först pga en vana. Iallafall så blir jag inte accepterad för att inte äta kött, dom köper bara kött till mat och blir sura om jag inte äter/kommentarer det trots att dom vet att jag är vegetarian. Jag kan laga mat själv men det får jag inte+ att jag inte har pengar till att köpa mat. så blir ju att man inte äter någon mat hemma typ. Borde dom eller föräldrar inte acceptera att man är vegetarian? Om det spelar nån roll är jag 14 år.

• Svar på tråden Accepterar inte att jag ej vill äta djur
  • Glinda från Oz
    BossHoss skrev 2017-10-12 10:01:48 följande:

Låter dumt av föräldrarna såvida de inte har råd med den dyrare vagetarianska maten. Förstår det är krångligare vid matlagning att alla inte äter samma, men det borde ju inte va några problem, speciellt inte när du vill hjälpa till med matlagningen

Vad händer om du följer med dem och handlar och "hjälper" dem plocka rätt mat till dig?

Vegetarisk mat är ju billigare än kött (blandkost)
  • BossHoss
    Glinda från Oz skrev 2017-10-12 12:21:29 följande:
    Vegetarisk mat är ju billigare än kött (blandkost)
    Se inlägg 7 och 10

Men kanske just detta som är problemet. Att de liksom jag bara ser de dyra alternativen. För kikar man på ICA.se och deras vego mat får man fram

www.ica.se/handla/kategori/fryst-vegetariskt-id_1483/

och där är i stort sett allt dyrare. MEN som ni säger så har vi som inte är vegetarianer någon koll alls på vad man kan köpa men jag ser ju bara det som finns framför näsan.

Däför kanske henens föräldrar tror samma och behöver utbildas i detta ämne som ni har bevisat för mig att man tror fel om att det är dyrare..
  • Anonym (Hmmmm...)

Du skriver väldigt vuxet för att vara 14. Hmmm...

• Påven Johanna II
    Anonym (Hmmmm...) skrev 2017-10-12 13:30:26 följande:

Det tycker du nog att ts gör bara för att så många som skriver på familjeliv skriver så illa. 
  • Påven Johanna II
    Anonym (vegiterian) skrev 2017-10-12 09:51:36 följande:

Jag är vegetarian, varit det i ca 2 år men kan inte förstå att jag ätit djur men man tror ju att det är normalt först pga en vana. Iallafall så blir jag inte accepterad för att inte äta kött, dom köper bara kött till mat och blir sura om jag inte äter/kommentarer det trots att dom vet att jag är vegetarian. Jag kan laga mat själv men det får jag inte+ att jag inte har pengar till att köpa mat. så blir ju att man inte äter någon mat hemma typ. Borde dom eller föräldrar inte acceptera att man är vegetarian? Om det spelar nån roll är jag 14 år.

Dåligt av dina föräldrar att inte stötta ditt ställningstagande. Gör ens ungdomar inget värre än att bli vegetarianer så tycker jag definitivt att det är väl värt att ställa sig bakom. 
  • Jemp
    BossHoss skrev 2017-10-12 12:27:51 följande:

Se inlägg 7 och 10

Men kanske just detta som är problemet. Att de liksom jag bara ser de dyra alternativen. För kikar man på ICA.se och deras vego mat får man fram

www.ica.se/handla/kategori/fryst-vegetariskt-id_1483/

och där är i stort sett allt dyrare. MEN som ni säger så har vi som inte är vegetarianer någon koll alls på vad man kan köpa men jag ser ju bara det som finns framför näsan.

Däför kanske henens föräldrar tror samma och behöver utbildas i detta ämne som ni har bevisat för mig att man tror fel om att det är dyrare..

Färdiga produkter och sådana som är rena köttsubstitut, tex Quorn, är ofta rätt dyrt. Linser, bönor och grönsaker är betydligt billigare än kött.
  • Katarinasöder

Jag tror bara dina föräldrar vill att du ska bli stor och stark! Cool

Är det möjligen så att dina päron kommer från Landvetter...? Känns väldigt typiskt för trångsynta köttätare att komma därifrån.

PS Är också från Landvetter

Mvh
    Mrs Söder

• Anonym (..)
    Anonym (Hmmmm...) skrev 2017-10-12 13:30:26 följande:

Den där funkar inte längre. Kidsen hänger på internet etc. Min femåriga kusin skriver faktiskt väkdigt bra och pratar bättre engelska tex än mina föräldrar. Saker förändras ;) Uppmuntra istället! Vad bra du skrier för att vara 14. Tror du att det är ett troll gå vidare till nästa tråd bara

Ts, om socialtjänsten är inblandad så har d en handläggare. Det är bara att höra av sig dit och säga att du har svårt att få i dig mat för att du inte äter kött och de inte accepterar det, låt någon vuxen ta fighten åt dig
  • Anonym (vegiterian)

Jag vet inte varför dom är emot att äta vegetariskt men jag gissar att dom inte vill köpa/betala eller laga mat till flera olika och alla andra äter kött och då tycker dom jag borde äta det, och tar inte på allvar att jag är vegetarian. Ja det är ett familjehem men jag kommer ju inte få flytta till ett annat pga det, tog flera månader innan dom hitta familjehemmet och det funkar bra förutom det med maten... Jag ser inte problemet som att dom inte köper/lagar vegetariskt utan att dom TJATAR och kommenterar att jag ska äta den maten/kött. +blir sura när jag inte äter.

• Anonym (??)
    Anonym (vegiterian) skrev 2017-10-12 16:00:05 följande:

Jag vet inte varför dom är emot att äta vegetariskt men jag gissar att dom inte vill köpa/betala eller laga mat till flera olika och alla andra äter kött och då tycker dom jag borde äta det, och tar inte på allvar att jag är vegetarian. Ja det är ett familjehem men jag kommer ju inte få flytta till ett annat pga det, tog flera månader innan dom hitta familjehemmet och det funkar bra förutom det med maten... Jag ser inte problemet som att dom inte köper/lagar vegetariskt utan att dom TJATAR och kommenterar att jag ska äta den maten/kött. +blir sura när jag inte äter.

Hur många familjehem har du varit på innan detta?
  • Anonym (??)

En fråga till TS
    Varför har du anonym signatur i din tråd.

• Anonym (vegiterian)
    Anonym (??) skrev 2017-10-12 16:03:23 följande:

En fråga till TS
    Varför har du anonym signatur i din tråd.

eh jag har mitt namn som signatur och vill vara anonym. varför har du själv en anonym signatur.
  • Anonym (..)
    Anonym (vegiterian) skrev 2017-10-12 16:00:05 följande:

Igen - ring din handläggare. De kan inte tvinga dig till någonting mer än att du ska sköta regler och din skolgång. De får pengar till din mat och du är faktiskt tillräckligt gammal för att laga din egen. Så när de steker kött så kan du steka falafel, qourn eller vad du nu föredrar att äta. Men du ska inte bråka med dem, du ska ringa din handläggare och säga att de inte lyssnar på dig och inte accepterar att du är vegetarian. Du ska inte hota met det eller starta bråk om det utan du ska bara lyfta på telefonen och bdrätta hur det är och hur du upplever det. Tex allting funkar bra men jag får inte i mig tillräckligt med mat för de accepterar inte att jag är vegetarian.
  • Anonym (Rosie)

Tycker också att du ska ringa din handläggare. Klart att du ska få äta vegetariskt om du vill.

Har själv varit vegetarian sen jag var 14, och ofta är det väldigt lätt att anpassa rätter om en äter vegetariskt. Behöver inte bli dyrare heller. Mitt tips är att be (en gång till) om att få hjälpa till och ge förslag på vad du kan äta istället. Även om du inte får faktiskt laga maten, kan det hjälpa att du själv engagerar dig så mycket du kan. Blir det ju lättare för dig och personen som lagar maten.

• Anonym (Inte Ok)

Det är väl ändå en rätt stor grej (problem) om de inte köper mat du äter. 

• Anonym (G)
    Anonym (Rosie) skrev 2017-10-12 17:10:44 följande:
    Tycker också att du ska ringa din handläggare. Klart att du ska få äta vegetariskt om du vill.

Har själv varit vegetarian sen jag var 14, och ofta är det väldigt lätt att anpassa rätter om en äter vegetariskt. Behöver inte bli dyrare heller. Mitt tips är att be (en gång till) om att få hjälpa till och ge förslag på vad du kan äta istället. Även om du inte får faktiskt laga maten, kan det hjälpa att du själv engagerar dig så mycket du kan. Blir det ju lättare för dig och personen som lagar maten.
    Håller med
  • moaguuun

Påpeka att det är billigare med vegetarisk mat, det är faktiskt väldigt mycket billigare än kött.

Svar på tråden Accepterar inte att jag ej vill äta djur