• Tmvh

Druvbörd / MA ..:(

Känns som att jag skriver här hela tiden.

Men jag orkar inte diskutera med de i min omgivning, de är för tungt och prata med dom om de här.

Mitt hcg steg bara 100 på 2 dagar, ja där fick jag nu svaret på att jag inte kommer få min maj bebis.

Ena läkaren säger till mig " du väntar missfall " sen idag säger en annan läkare samma sak, sen kommer överläkaren och talar om att vi bör avvakta för hon vart osäker. Men efter många om och men, så upptäckte hon att det var något som tickade, sen säger hon " det är blodkärl som tickar " och vi har hittat små blåsor i livmodern, dock var min livmoder bara i vecka 6+2 och jag skulle vart 7+3 , så antar att den dog i vecka 6, rätta mig om jag har fel.

De misstänker MA / Mola..

Okej, MA Kan jag ta, men Mola?! Nej , alltså påfrestningen och veta att jag inte får bli gravid då mellan 6-12 månader förstör mig..

skrapning nu på måndag, kommer ej bli sövd utan ska enbart få lokalbedövning och lite annat.

Hade tusen frågor till läkaren, men hon hade såklart inte tid.

• Svar på tråden Druvbörd / MA ..:(
  • Tmvh
    Anonym (A) skrev 2017-10-11 12:56:16 följande:

Har ochså haft det där .Tur att dom upptäckte det så tidigt.Jag fick graviditetsförbud i 1 år.Sen lite senare blev jag gravid igen och födde en dotter utan problem.Jobbigt att få det där,men skönt sen när allt ordnar sig.

Jag har inte riktigt förstått varför man får förbud att bli gravid?

Kommer du ihåg hur ditt hcg värde låg på och hur lång tid tog de att få din dotter? Förlåt för så många frågor men fick aldrig chansen och fråga läkaren :(
  • Tmvh
    EpicNurse skrev 2017-10-11 13:31:59 följande:

För att graviditetshormonet (hCG) stimulerar tillväxten av molan och dess celler vilket kan göra att det kommer tillbaka om man blir gravid för snabbt, och att man mår metastaser på andra ställen i kroppen.

Därför man måste vänta på att bli gravid, så man inte växlar ihop den nya graviditeten med molan?

Vet du på ett ungefär hur mycket hcg man ska ha i kroppen vid druvbörd ?
  • Tmvh
    EpicNurse skrev 2017-10-11 14:33:43 följande:

ja, för att man inte kan hålla koll på tillväxten av molan/metastaser om man är gravid för då stiger hCG pga det också.

Nej det finns ingen gräns så men det stiger snabbt! Brukar typ tripplas snarare än fördubblas.

Mitt har inte stigit nånting, 100 bara på två dagar. Är de då troligt MA eller vad kan de vara? Har nu 12.3**
  • Tmvh
    EpicNurse skrev 2017-10-11 15:08:07 följande:

Ja det låter mer sannolikt!

Men har du varit med om mola när nån haft 12000 i hcg innan skrapning?

Ska göra en med bara lokalbedövning på måndag.. men är de också vanligt att blodkärl " tickar " ?
  • Tmvh
    EpicNurse skrev 2017-10-11 16:16:21 följande:

Nej, tror inte det faktiskt.

Ja det gör dom!

Tack för att du ställer upp och svarar <3

Är de skillnad på MA och druvbörd förutom hcg ? Med tanke på att mitt hcg är " lågt " men ändå hittat blåsor, så får inte jag detta och gå ihop. Får ångest för de står inget i mina journaler heller
  • Tmvh
    EpicNurse skrev 2017-10-11 16:36:08 följande:

Ja alltså missed abortion är ju som vilket missfall som helst bara att man inte har börjat blöda. Antingen för att man upptäcker det snabbt eller för att kroppen är långsam på att fatta att graviditeten avstannat. Alltså inget som är farligt och väldigt vanligt.

Mola är ju mer en sjukdom, och något som kan vara dödligt om man inte behandlar det. Ofta har man mycket symtom/kraftigt illamående pga den höga hormonnivån. Man kan också börja störtblöda helt plötsligt.

Man kan ha partiell mola (då finns det nästan alltid ett foster också), eller komplett mola (då är livmodern oftast helt fylld med blåsor och det brukar vara lätt att se det vid ultraljud).

Har inte blött nånting, mår inte illa, men de sa att enligt beräkningen på vul så va jag 6+2.

Kan man ha dessa blåsor med MA också?

För jag får inte detta och gå ihop..
  • Tmvh
    Anonym (A) skrev 2017-10-11 17:57:00 följande:

De kollade på mitt värde i 1 år ,så att den var nere och det tog lite tid innan det hände.Därför fick jag inte bli gravid,utan fick vänta,men det där är olika,har läst att vissa måste vänta bara 6 månader innan de får bli gravida igen.Så jag började ära p-piller direkt efter operation.Var inga problem att bli gravid igen,men läkaren sa att jag måste göra tidig ultraljud ,för att se att allt är ok.Och det var det!

Vet du vad du hade för värde innan hela processen började?

Jag sitter mitt emellan här, MA eller Mola.

Mitt hcg verkar vara för lågt, och blåsorna de såg tror de är druvbörd.

Måste man äta piller eller ta preventivmedel under tiden?
  • Tmvh
    EpicNurse skrev 2017-10-11 16:57:57 följande:

Kan inte riktigt svara på det eftersom jag inte vet riktigt hur bilden såg ut. Men det kan ju vara den blivande moderkakan som dom såg. Ibland ser den lite konstig ut. Men den ska ju inte se ut som tydliga blåsor...

Man får helt enkelt invänta PAD-svaret (vävnadsprovet) från skrapningen

Hur ofta har du haft patienter där man trott missfall och sen visat att de finns en liten pyre?

Inte för att jag tror de händer mig.

Orkar inte med proceduren igen, börja ta äl tester, ha koll på cirkeln för de tog tid för mig nu
  • Tmvh
    Anonym (A) skrev 2017-10-11 18:34:03 följande:

Jag hade blåsor och det var mola(ingen foster).

Var dom helt hundra på de att de va mola?
  • Tmvh
    EpicNurse skrev 2017-10-11 19:06:55 följande:

Inte så ofta för vi dömmer aldrig ut en graviditet innan mn gjort det andra ultraljudet efter en vecka. Men väldigt ofta har vi patienterna som bara är kortare gångna än de räknat och då finns ofta en levande graviditet vid uppföljningsultraljudet.

Hur stort var ditt foster? Om är det större än 6,0mm så ska det ha hjärtaktivitet. Annars är det missed ab.

Enligt vul idag så va jag i 6+2, är de tidigt och se foster än, så jag va 7+3 vecka 8 med andra ord enligt beräkning från sista mensen. Jag vill inte få förhoppningar men jag vill verkligen veta säkert och nu kan letar jag svar på vad tusan ska jag göra..

Först sa överläkaren att vi ska avvakta för hon va jätte osäker, sen såg hon blåsorna och då va de inte på tal om att avvakta. Men de visste inte fortfarande om de är druvbörd eller MA, och de här gör mig väldigt nervös.

Och det är väl en ganska stor skillnad mellan mola och ma ( tycker jag )

De svarade aldrig på hur stor de va, men man såg ju att de fanns en liten svart säck i livmodern, och att jag haft missfall redan, sen säger de andra helt annat fast dom är på samma spår..
  • Tmvh
    Anonym (A) skrev 2017-10-11 19:02:55 följande:

Ja.Sen när man såg det tydligt.I början lite osäkra,men sen tittade en annan läkare och såg det utan problem.

Alla mina 3 läkare har varit osäkra och sagt olika saker :(
  • Tmvh
    Anonym (A) skrev 2017-10-11 19:28:20 följande:

Du får säkert svar då när du ska skrapas.Det är bra att veta om det är mola för att gå vidare och planera ny graviditet senare.Uppdatera gärna när du vet mera.

Och så visar de sig sen att de haft fel, oron. Då inte dom vet själva vad de egentligen är :(

Jag uppdaterar här direkt jag vet. Tar de lång tid innan analysen är klar?
  • Tmvh
    Anonym (A) skrev 2017-10-11 19:47:09 följande:

Nu visste jag ju vad det var,men läkaren styrkade det till mig efter operationen att det var druvbörd..Kändes ledsamt och ensamt att få mola,det är inte vanligt.Men..möjligheterna var stora att bli helt frisk och få barn senare enligt min läkare .Och det stämde.

Tyvärr kan inte läkaren här säga vad de är för fel.

Lika bra att göra de här. Gör dom en extra kontroll innan skrapning?

De känns hemskt.. man tänker, varför ska de här hända mig :/
  • Tmvh
    Anonym (A) skrev 2017-10-11 21:05:37 följande:

Ingen extra kontroll gjordes inte på mig innan operationen,jag blev sövd.

Hade du en magkänsla att din läkare hade rätt?

Mig kommer dom inte söva, så de kommer bli en psykisk påfrestning :(
  • Tmvh
    Anonym (A) skrev 2017-10-12 20:16:57 följande:

Ja,det hade jag.Såg själv på ultraljud att det inte fanns nån foster.Jag var då i nästan v 10.

Jag får lita på dom.. förutom att man känner sig så ensam, att den här smärtan man bär är de ingen som förstår.. ingen och prata med heller, de här är jätte tungt :(
  • Tmvh
    EpicNurse skrev 2017-10-11 16:36:08 följande:

Ja alltså missed abortion är ju som vilket missfall som helst bara att man inte har börjat blöda. Antingen för att man upptäcker det snabbt eller för att kroppen är långsam på att fatta att graviditeten avstannat. Alltså inget som är farligt och väldigt vanligt.

Mola är ju mer en sjukdom, och något som kan vara dödligt om man inte behandlar det. Ofta har man mycket symtom/kraftigt illamående pga den höga hormonnivån. Man kan också börja störtblöda helt plötsligt.

Man kan ha partiell mola (då finns det nästan alltid ett foster också), eller komplett mola (då är livmodern oftast helt fylld med blåsor och det brukar vara lätt att se det vid ultraljud).

Hej igen. Sitter och försöker förstå mig på allt det här.

Dom hade inte hittat något foster alls. Jag ringde och kollade igår. Men de misstänkte druvbörda. Men mitt hcg stiger ju inte som de ska om man har det, de ska väl tripplas och att livmoder och de där ska växa för fort eller har jag fel?

De finns ingen annan orsak som kan få blåsor att uppstå?
  • Tmvh
    Tmvh skrev 2017-10-11 19:29:48 följande:

Och så visar de sig sen att de haft fel, oron. Då inte dom vet själva vad de egentligen är :(

Jag uppdaterar här direkt jag vet. Tar de lång tid innan analysen är klar?

Nu är dagen över. Bedövningen gjorde inte så ont som jag trodde, men däremot när de precis skrapat ut allt, fy fasiken vilken smärta.

Den här dåliga dagen fick mig att bli glad, då de upptäckte att mina missfall berodde på att jag var rh - negativt. Så nu fick jag spruta för att förhindra missfall nästa gång ( eller de kommer inte vara lika enkelt och få ett mf )
  • Tmvh
    EpicNurse skrev 2017-10-16 20:24:39 följande:

Skönt att något positivt kom från denna upplevelsen i alla fall!

Ja, så nu fick jag en spruta som tydligen gör så att vid nästa graviditet så ska de inte vara lika lätt för kroppen och stöta bort de. Nu ska jag vänta 1-2 veckor och se vad för missfall de var.
Svar på tråden Druvbörd / MA ..:(