• jennie08

TSH-värde

Jag och min man har försökt bli gravida med vårt tredje barn i snart ett år. Jag har blivit gravid två ggr men fått missfall. Nu senast var jag hos läkaren (för något annat) och tog b.la prover. Fick hem provsvaren och såg att mitt TSH värde låg på 2.6. Enligt min läkare är ju detta inom ramen för vad som är normalt men jag funderar på om det inte är för högt ändå. Kan det vara det som gör det så svårt för oss att bli gravida?
    Tsh - 2.6
    T4, fritt - 19
    T3 - 2.0

Är det någon som vet? 

Och vart vänder man sig för att få hjälp när vårdcentralen säger att allt är ok. 
    En privat gynekolog, mvc? 

• Svar på tråden TSH-värde
  • jennie08
    Cecese skrev 2017-10-11 06:57:54 följande:

Jag kan ju inte svara på om tsh ställer till det för just er men jag vill ändå lugna er lite. 

När jag blev gravid 2006 och var på hälsokontroll i v. 6-7 så låg mitt tsh på runt 16. Då sattes medicinering in och jag gick med förhöjda värden hela graviditeten. I v. 41 föddes en fullt frisk pojke. Nu är han 11 år och helt normal. Jag blev oplanerat gravid snabbt i förhållandet. 

När jag blev gravid 2008 låg tsh runt 20 tror jag det var och en frisk pojke föddes i v 43. Han är nu 9 år och fullt normal. Han är den enda planerade och jag blev gravid på första försöket trots högt tsh och ett bmi på 50. 

Jag fick hypothyreos redan 1998 men pga miss av läkare gick jag alltså obehandlad fram till 2006.

Problemet är ju att jag inte blir gravid så jag försöker desperat hitta orsaker. Men men. Ska försöka boka in mig till någon som kan det här och hoppas att jag få hjälp att få ner värdet lite.

Grattis till dina pojkar :)
  • Jag är bara jag

Numer sätter IVF-klinikerna en gräns på tsh 2,5 så 4 räknas inte alls som normalt i de här sammanhangen. Och aldrig om man har symptom på för högt värde eller haft missfall.

• Anonym (Johanna)

Intressant med ivf-klinikernas gränsvärde, det borde man ändå kunna använda sig av för att motivera läkarna om man som vi planerar barn! Svårt att veta vem man ska vända sig till bara. Kan en fertilitetsklinik sätta in levaxin eller hänvisar dom en till vc om detta upptäcks under utredningen? Mitt upptäcktes vid vc och där tycker ju läkaren att det är normalt, men en fertilitetsläkare borde ju ha bättre koll IOM ivf-gränser o så...

• Jag är bara jag
    Anonym (Johanna) skrev 2017-10-12 09:16:27 följande:
    Intressant med ivf-klinikernas gränsvärde, det borde man ändå kunna använda sig av för att motivera läkarna om man som vi planerar barn! Svårt att veta vem man ska vända sig till bara. Kan en fertilitetsklinik sätta in levaxin eller hänvisar dom en till vc om detta upptäcks under utredningen? Mitt upptäcktes vid vc och där tycker ju läkaren att det är normalt, men en fertilitetsläkare borde ju ha bättre koll IOM ivf-gränser o så...
    Jag fick Levaxin privat när min första IVF misslyckats. Hade då 3,5 vilket ansågs normalt! :-O På vanliga V.c lär man ytterst sällan få gehör för värden under 4...
  • Anonym (Johanna)
    Jag är bara jag skrev 2017-10-12 21:37:36 följande:

Jag fick Levaxin privat när min första IVF misslyckats. Hade då 3,5 vilket ansågs normalt! :-O På vanliga V.c lär man ytterst sällan få gehör för värden under 4...

Fick du privat av en fertilitetsläkare eller en privat husläkare? För jag är rädd för att fertilitersläkaren kommer hänvisa till vc pga att en gynekolog inte vill sätta in medicin för sköldkörteln eftersom det inte är gynekologiskt egentligen...? Men min husläkare kommer aldrig sätta in levaxin på under 4 tror jag!
  • Lee***

Vet inte vad du bor. Men sök dig till kvinnokliniken, där gick jag från början hade 2.6 o fick levaxin. Läkaren tyckte att värdet är ok om man inte försöker att bli gravid annars för högt.

• Anonym (Johanna)
    Lee*** skrev 2017-10-13 00:42:14 följande:

Vet inte vad du bor. Men sök dig till kvinnokliniken, där gick jag från början hade 2.6 o fick levaxin. Läkaren tyckte att värdet är ok om man inte försöker att bli gravid annars för högt.

Perfekt, ska göra hos gyn! :)
  • jennie08

Ok, ska också höra av mig till kvinnokliniken. Hoppas jag kan få hjälp av dem.

Jag bor i Stockholm.

• Jag är bara jag
    Anonym (Johanna) skrev 2017-10-12 22:54:08 följande:
    Fick du privat av en fertilitetsläkare eller en privat husläkare? För jag är rädd för att fertilitersläkaren kommer hänvisa till vc pga att en gynekolog inte vill sätta in medicin för sköldkörteln eftersom det inte är gynekologiskt egentligen...? Men min husläkare kommer aldrig sätta in levaxin på under 4 tror jag!
    Gynläkare med inriktning på infertilitet och som samarbetar med alla IVF-kliniker. Inga problem alls att få det utskrivet. Gått på det alla de här snart 10 åren sen vi började med IVF.
Svar på tråden TSH-värde