• jennie08

TSH-värde

Jag och min man har försökt bli gravida med vårt tredje barn i snart ett år. Jag har blivit gravid två ggr men fått missfall. Nu senast var jag hos läkaren (för något annat) och tog b.la prover. Fick hem provsvaren och såg att mitt TSH värde låg på 2.6. Enligt min läkare är ju detta inom ramen för vad som är normalt men jag funderar på om det inte är för högt ändå. Kan det vara det som gör det så svårt för oss att bli gravida?
    Tsh - 2.6
    T4, fritt - 19
    T3 - 2.0

Är det någon som vet? 

Och vart vänder man sig för att få hjälp när vårdcentralen säger att allt är ok. 
    En privat gynekolog, mvc? 

• Svar på tråden TSH-värde
  • Lotesse

Begär att de ska testa igen. Jag hade också 2,6 och på andra testet 2,4 och då gjordes ett tredje som var på 2,3. Då tog läkaren beslutet att det var under gränsen och därmed inte störde.

• jennie08
    Lotesse skrev 2017-10-10 12:40:32 följande:

Begär att de ska testa igen. Jag hade också 2,6 och på andra testet 2,4 och då gjordes ett tredje som var på 2,3. Då tog läkaren beslutet att det var under gränsen och därmed inte störde.

ok, att det kan ändras så? Då ska jag be om ett nytt test. Tack
  • Lotesse
    jennie08 skrev 2017-10-10 12:50:12 följande:

ok, att det kan ändras så? Då ska jag be om ett nytt test. Tack

Ja det höga resultatet kan bara vara en slump på en dålig dag :)
  • Jag är bara jag

Aningens högt. Vid infertilitet/IVF/missfall bör tsh vara max 2. Men därmed absolut inte sagt att det orsakat missfallen. Ta om provet igen.

• jennie08
    Jag är bara jag skrev 2017-10-10 19:02:09 följande:

Aningens högt. Vid infertilitet/IVF/missfall bör tsh vara max 2. Men därmed absolut inte sagt att det orsakat missfallen. Ta om provet igen.

Nej, det kan ju vara vad som helst. Jag bara reagerade på värdet då jag läste någonstans att värdet ska ligga runt 1 när man försöker bli gravid och att ett värde över 2.5 kan ge skador.

Ska be om att få ta om provet.
  • Anonym (Johanna)

Jag undrar också! Mitt tsh var sist jag kollade 2.16. Har höga tpo-antikroppar men min läkare tycker inte att man behöver göra nånting eftersom tsh, t3 och t4 är normala. Men jag undrar ändå om det kan vara tsh-värdet och/eller tpo-antikropparna som gör att jag inte blir gravid (har försökt i 9 mån)?! Vad ska jag säga till min läkare som inte tror på det, eller ska jag lita på henne? Har ju läst här på fl om att tsh ska vara Max 1 eller 2 (väldigt olika bud!)

• Anonym (:))

TSH ska ligger under 2 om man försöker bli gravid... Jag försökte bli gravid över ett år... När jag börja med Levaxin hade jag TSH 2.9... 8v senare var jag gravid... Tog blod prov var 4e tills jag var färdig inställd (tsh under 2) och var 6e v resten av graviditeten...

• Anonym (Johanna)
    Anonym (:)) skrev 2017-10-10 22:08:53 följande:

TSH ska ligger under 2 om man försöker bli gravid... Jag försökte bli gravid över ett år... När jag börja med Levaxin hade jag TSH 2.9... 8v senare var jag gravid... Tog blod prov var 4e tills jag var färdig inställd (tsh under 2) och var 6e v resten av graviditeten...

Men vad dumt att det är så olika bud! Jag sa att jag ville kolla eftersom vi planerar barn och när jag fick svaret 2.16 tyckte min läkare att det var jättebra. Hon sa att gränsen är på 4 nånting. Men när man hör sånna här berättelser så vill man ju bara ha behandling direkt!! Vet inte vad jag ska säga för att övertala läkaren, "jag läste på familjeliv" kanske inte funkar så bra....
  • Anonym (:))
    Anonym (Johanna) skrev 2017-10-10 22:43:29 följande:

Men vad dumt att det är så olika bud! Jag sa att jag ville kolla eftersom vi planerar barn och när jag fick svaret 2.16 tyckte min läkare att det var jättebra. Hon sa att gränsen är på 4 nånting. Men när man hör sånna här berättelser så vill man ju bara ha behandling direkt!! Vet inte vad jag ska säga för att övertala läkaren, "jag läste på familjeliv" kanske inte funkar så bra....

Vet att det står oftast att gränsen är vid TSH 2.5... Men jag har aldrig haft så högt TSH men jätte mycket symtomer... Så för mig gällde TSH 2 och det såg jag till att ligga på hela graviditeten...

Be om att ta prov igen... TSH hoppar jag lite... Sen får man ju också tänka att Levaxin är ju inget mirakel piller, men om det är sköldkörtel som felar så kan det hjälpa :)

www.internetmedicin.se/page.aspx
  • Cecese

Jag kan ju inte svara på om tsh ställer till det för just er men jag vill ändå lugna er lite. 

När jag blev gravid 2006 och var på hälsokontroll i v. 6-7 så låg mitt tsh på runt 16. Då sattes medicinering in och jag gick med förhöjda värden hela graviditeten. I v. 41 föddes en fullt frisk pojke. Nu är han 11 år och helt normal. Jag blev oplanerat gravid snabbt i förhållandet. 

När jag blev gravid 2008 låg tsh runt 20 tror jag det var och en frisk pojke föddes i v 43. Han är nu 9 år och fullt normal. Han är den enda planerade och jag blev gravid på första försöket trots högt tsh och ett bmi på 50. 

Jag fick hypothyreos redan 1998 men pga miss av läkare gick jag alltså obehandlad fram till 2006.

Svar på tråden TSH-värde