Inlägg från: jeanettenettan |Visa alla inlägg
  • jeanettenettan

Nybliven förälder

Hej!
    Jag har nyss blivit mamma till en fin pojke som jag älskar över allt <3
    Han är idag 2 veckor.
    Jag har bara fråga till er hur såg er dag ut med en 2 veckors baby?

Min:
    Sover länge till 9.00
    Sen består dagen av byta blöja och amma typ hela tiden, sen fastklistrad vid mig lägger ifrån så blir han ledsen. Är de normalt?

Känns som jag inte får ngt annat gjort förutom ligga säng eller soffa och amma.
    Hur var de för er?
    När blir de lite annorlunda? Så man kan göra saker?

Sen somnar han oftast nu bara när vi ligger ammar...är de bra?

på kvällarna så sover han alltid med mig, ibland kan jag flytta han till nestet men oftast vakna han då.i samma säng som mig och sambon, vet de inte bra då psd...men de enda sättet få han sova nu när han liten...

Tacksam för feedback. En orolig och första gången mamma.
    Känner som en mjölkko och bara sover lr vila i soffan ...jag som brukar städa och fixa en massa...

Kan de vända och har ni tips?
  • Svar på tråden Nybliven förälder
  • jeanettenettan

okej skönt höra trodde jag gjorde fel...då fått höra från andra "herregud du måste träna han sova själv i barnsäng...lägg ifrån han låt han gråta och gör ditt som sköta hemmet" han kommer bli mammas pojke fastklistrad hela tiden :(

• jeanettenettan

Han vill inte heller ligga vagn...tänkte testa bärsjal eller sele...så jag kan börja komma ut också mer och mer.

Han sitter dock toppen i bilbarnstol :P men jobbigt dra med sig den överallt haha

när kunde ni börja komma ut på stan etc?
    jag rädd nu mest då han vill amma och vara nära hela tiden så har inte vågat testa mig ut på affären med honom.

Jag vet han fortfarande bara 2 veckor men jag börjar känna mig instängd och speciellt jag inte kan göra ngt ens hemma ...känner mig värdelös. 

Även om jag verkligen njuter av ha han i min famn och myser så gärna med han...men de kan jag inte fortsätta med hela tiden

• jeanettenettan

tack för alla tips och era berättelse :)

okej så efter 3 mån är de bättre? många filmer blir de då :P 

• jeanettenettan

ja jag tänkte köpa triåksjal från lennylamb ...kan de funka?

ja jag såg massa video hur man ammar i sjal...låter som en räddning!!

Tack för era fina peppande de är inte hopplös än då att kunna komma ut ngt i höst :P

• jeanettenettan

Skönt höra känns som man isolera sig och vänner förstår inte varför vi inte träffas :(

när börjar de ändras för er'?

• jeanettenettan
    Trolltrio skrev 2017-10-10 17:45:53 följande:

Jag har en tvåveckors bebis jag med, och det är samma sak här. Med skillnaden att jag njuter av varje minut. Barn nummer fyra, jag vet hur fort det går. Nu sitter jag i soffan och myser. Netflix, bra bok, vattenflaska och frukt inom räckhåll. Bara att amma och njuta!

Gud så underbart höra! jag är inte själv om de!
    Ja gjorde faktiskt idag njöt när jag och lille log kollade på film efter ni har berättad om era upplevelse! :D <3
  • jeanettenettan
    Snuttis2 skrev 2017-10-10 16:00:10 följande:

Har en 11 veckors son hemma o fick en smärte chock när han kom! Våra dagar var precis som dina.

Han åt, sov och bajsade på mig om och om igen : )

Han bodde på mig första ? 6 veckorna och skrek om pappa tog honom eller om jag la ner honom . Oron för psd var överhängande då jag fick sitta o sova med honom i famnen på mage vilket gick emot mitt bättre vetande . Jag har läst , pratat med bvc o vänner och nu lärt mig att denna period är vanlig o fullt normal. Det är superviktigt att tillåta närheten nu , när bebisen blir äldre o litar mer på din närhet kommer han acceptera lite andra anknytnings personer o egen tid.

Han känner ju dig efter 9 mån i magen , din röst men framförallt din doft och doften av mat.

Jag har ställt vagnen o spjälsängen åt sidan, istället har jag köpt o lånat en sjal och numera även bärsele!

Till natten ligg ammar jag för då kan jag se honom och ibland lyckas guida honom till ryggläge efteråt.

Numera kan jag även lämna till pappa om sonen är mät samt ha i babygymmet en stund själv !!

Så det blir bättre.......håll ut!!

Du har säkert fått tipset förut men annars googla Pampers barnvagns promenader avsnitt 64 fråga 2 handlar precis om detta- så bra o Visar på vikten att följa barnets behov för att få trygga barn i förlängningen !

tack för era peppande ord och tips då vet jag att jag gör rätt trots andra säger jag gör fel och måste lära barnet sova och vara själv
  • jeanettenettan
    legomum skrev 2017-10-10 20:42:04 följande:
    Ehhh sova och vara själv... det var inte mina twins alls under de första åren

Du ska göra det som känns bäst för dig och ditt barn. Det är inte förrän då som du själv kan landa och tycka det fungerar bra.

Varför ska en pyttebebis vilja vara själv?
    På varje "problem" finns en lösning. Vill barnet inte sova själv... sjala då så hinner du med disken och gå på toa. Du kan tom amma i sjalen...

Du har väl läst den där artikeln på fb från us där de "kommit på" att man inte skämmer bort sina bebisar genom att ta upp dem när de skriker.
    Det går nämligen inte att skämma bort en bebis med närhet.

För varje sak du får höra att du "måste" förändra ... fundera hur du vill ha det och säg stopp till den som säger något.

Hjärta
    Så sanna ord idag gjort som ni sa strunta i vad alla säger och inte lika stress har jag känt och skuld <3 glad jag blev medlem här!
  • jeanettenettan
    emc85 skrev 2017-10-11 20:15:01 följande:
    Ja, tog nog 5-6 veckor innan jag kände mig trygg med allt och började känna mig van och kunde läsa av bebisen ordentligt. Nu när min son är 5 månader så kan jag se tillbaka på den tiden och undra varför jag inte njöt mer. Bunkra upp med serier du vill se för om några månader kommer du ha svårt att kunna se någon alls ;)
    Jasså :P på vilket sätt kommer de bli svårt då :P
    Berätta :D 

Okej då ska jag njuta <3
  • jeanettenettan

-bra peppande svar jag fått tusen tack <3 

idag varjag ute 15min inte så länge men en början med bärsjal och han somnade i den sen hann jag också duscha ...:)

men ni har rätt de är upp och ner och vet jag kommer in i mammarollen mer o mer :)

kul fler får gärna berätta sina första veckor med nyfödd :D

Svar på tråden Nybliven förälder