• Anonym (Trött)

Mögel eller inte?

Undrar om detta ser ut som mögel?

Har haft ständig huvudvärk, yrsel sen jag flyttade in för drygt 1 1/2 år sen.

• Svar på tråden Mögel eller inte?
  • Anonym (Trött)
    Tow2Mater skrev 2017-10-09 19:06:54 följande:

Skrapa bort med en metallskrapa kanske och se om och hur snabbt det kommer tillbaka.

Ok ska göra det men det kanske är bra att prata med hyresvärden
  • Anonym (Trött)
    fisen123 skrev 2017-10-09 19:09:34 följande:

Svartmögel nära duschen är vanligt i badrum, och inte farligt.

Yrkesfolk använder själva vanligt klorin på detta.

Har reagerar på svartmögel tidigare och det med huvudvärk, yrsel och konstanta förkylningssymtom från näsa och ögon
  • Anonym (Trött)
    fisen123 skrev 2017-10-09 19:09:34 följande:

Svartmögel nära duschen är vanligt i badrum, och inte farligt.

Yrkesfolk använder själva vanligt klorin på detta.

Kan inte använda klorin pga klorallergi men använt ättika och vim badrum
  • fisen123

Ja då är det väl bäst du ber värden ta in en firma som städar åt dig med andra medel.

www.byggahus.se/renovera/svartmogel

"Klorin dödar den mikrobiella växten, celler och sporer som redan bildats finns kvar.Mögel sprider sig inte om det inte finns platser där tillväxtkreterier är uppfyllda. Men visst sporer från en skadeplats kan gro om de träffar en annan skadeplats.
    För tillväxt måste det finnas tillräckligt mycket fukt (Rf <70% eller FK <17%), dessutom rätt temperatur (optimum 18-24C), passande PH (5-7) och tillgång till näring. Död torr påväxt lämnar från sig sönderfallande celldelar, dessa innehåller samma ämnen som emmisioner från levande påväxt. "

Sen kanske du inte ska bo i så gammal bostad.

• Anonym (Trött)
    fisen123 skrev 2017-10-09 19:45:48 följande:

Ja då är det väl bäst du ber värden ta in en firma som städar åt dig med andra medel.

www.byggahus.se/renovera/svartmogel

"Klorin dödar den mikrobiella växten, celler och sporer som redan bildats finns kvar.Mögel sprider sig inte om det inte finns platser där tillväxtkreterier är uppfyllda. Men visst sporer från en skadeplats kan gro om de träffar en annan skadeplats.

För tillväxt måste det finnas tillräckligt mycket fukt (Rf <70% eller FK <17%), dessutom rätt temperatur (optimum 18-24C), passande PH (5-7) och tillgång till näring. Död torr påväxt lämnar från sig sönderfallande celldelar, dessa innehåller samma ämnen som emmisioner från levande påväxt. "

Sen kanske du inte ska bo i så gammal bostad.

Önskar att jag kunde flytta nu men tyvärr växer inte lägenheter på träd och jag är dessutom arbetslös men hoppas få jobb snart, söker och söker
  • fisen123

knacka med fingret runt golvbrunnen, ifall det låter som en trumma så behöver dom byta golvmattan och då även golvbrunnen. Alternativt om du ser sprickor i den torra golvmattan i känsliga zoner såsom vid golvbrunnen.

Golvet är gammalt torrt och hårt så det är snart dags.

• Anonym (Trött)
    fisen123 skrev 2017-10-09 20:04:51 följande:

knacka med fingret runt golvbrunnen, ifall det låter som en trumma så behöver dom byta golvmattan och då även golvbrunnen. Alternativt om du ser sprickor i den torra golvmattan i känsliga zoner såsom vid golvbrunnen.

Golvet är gammalt torrt och hårt så det är snart dags.

Det låter lite ihåligt runt golvbrunnen men det finns inga sprickor i mattan där och ca 2 dm från brunnen sviktar golvet vilket det gör hela vägen till dörren det är även bubblor i mattan
  • Anonym (Misse)

Jag tycker det ser ut att vara påverkat av fukt, av vad som syns på bilden.

Du säger att mattan har bubblor? Det låter dessvärre inte så bra, eftersom det kan hända vid fuktskador. Icke åtgärdade fuktskador leder ju dessutom ofta till mögelpåväxt.

Mitt råd är att snarast kontakta hyresvärd, speciellt med tanke på att du även har klassiska symtom som tyder på eventuellt mögel.

Kräv att en behörig besiktningsman kommer och tittar på badrummet!
    Med behörig menas någon oberoende som jobbar med besiktningar och vet vad dom ska titta efter.

(Kalkavlagringar som någon skrev, brukar sällan hamna så långt från vattenkällan och heller inte sätta sig på tvä som detta ser ut att göra)

Lycka till och hoppas det inte är mögel du drabbats av!

• Anonym (Trött)
    Anonym (Misse) skrev 2017-10-09 21:14:20 följande:

Jag tycker det ser ut att vara påverkat av fukt, av vad som syns på bilden.

Du säger att mattan har bubblor? Det låter dessvärre inte så bra, eftersom det kan hända vid fuktskador. Icke åtgärdade fuktskador leder ju dessutom ofta till mögelpåväxt.

Mitt råd är att snarast kontakta hyresvärd, speciellt med tanke på att du även har klassiska symtom som tyder på eventuellt mögel.

Kräv att en behörig besiktningsman kommer och tittar på badrummet!

Med behörig menas någon oberoende som jobbar med besiktningar och vet vad dom ska titta efter.

(Kalkavlagringar som någon skrev, brukar sällan hamna så långt från vattenkällan och heller inte sätta sig på tvä som detta ser ut att göra)

Lycka till och hoppas det inte är mögel du drabbats av! 

Ska se till att kontakta hyresvärden i morgon. Det sitter både på trätröskeln och på plastmattan, jo det är bubblor som är dryga 1dm fast den största är ca 3 dm i omkrets och både jag och min granne som bor vägg i vägg med mitt badrum vi går och håller oss i väggarna plus att jag har övriga symtom. Inte ett dugg roligt
  • Anonym (Trött)

Bubblorna syns inte så väl men dom känns och det är där golvet sviktar visserligen sviktar golvet i köket också men så kanske det är i ett gammalt trähus

Svar på tråden Mögel eller inte?