• scrapparlotta

Engelsk bra sida på nätet?

Min 13 åriga dotter avskyr engelska, hon har svårt för det och tycker det är pesten. Men hon vill ändå på nåt sätt bli bättre på det. Lärarna tyckte att hon skulle göra nåt med engelska varje dag i typ 15 - 20 minuter. Jag tänkte att hon kunde kanske läsa nåt på engelska.. som hon åxå ska översätta för oss. Är det nån som vet nån bra sida...eller nån app med bra engelsk text som passar en tonåring som tycker engelska är svårt?

Nån som har nåt annat tips åxå? Och nån som tror att det kan släppa....att hon kan bli bra i engelska tillslut? Nån som har erfarenhet av det kanske?

• Svar på tråden Engelsk bra sida på nätet?
  • legomum

Börja prata engelska med era barn. Ta en timme varje dag till att bli bättre.

Till er som säger att ni själva inte kan... ni lär er och när ni inte kan ett ord så fråga, slå upp och se hur stavningen är så lär ni er tillsammans nya ord, fraser och uttala orden.

• AndreaBD
    legomum skrev 2017-10-09 14:54:56 följande:

Börja prata engelska med era barn. Ta en timme varje dag till att bli bättre.

Till er som säger att ni själva inte kan... ni lär er och när ni inte kan ett ord så fråga, slå upp och se hur stavningen är så lär ni er tillsammans nya ord, fraser och uttala orden.

Det skulle jag inte direkt rekommendera - trots att jag har gjort det själv. Det gjorde nog ingen skada, men då hade jag också ganska bra förutsättningar. Och engelskspråkiga vänner med barn. Okej om man gör det med barn i skolåldern om det är uppenbart att man gör det för att träna. Knepigare om man gör det med småbarn. Man får dock akta sig så att man inte bara babblar vilken engelska som helst. Man kan också lära sig fel.
  • legomum
    AndreaBD skrev 2017-10-09 15:00:00 följande:
    Det skulle jag inte direkt rekommendera - trots att jag har gjort det själv. Det gjorde nog ingen skada, men då hade jag också ganska bra förutsättningar. Och engelskspråkiga vänner med barn. Okej om man gör det med barn i skolåldern om det är uppenbart att man gör det för att träna. Knepigare om man gör det med småbarn. Man får dock akta sig så att man inte bara babblar vilken engelska som helst. Man kan också lära sig fel.
    Den metoden rekommenderas från många som lär ut språk. Hellre att du talar/tränar tex engelska med ditt barn än ingenting.

• No Logo

Hästfilmer på Netflix? Att välja både engelskt tal och engelsk text lär man sig mycket av!

• LFF

Om man gillar att läsa: Köp favoritboken på engelska. Då kan barnet handlingen och det blir enklare att lära sig de nya orden. Ha lite högläsning för att träna uttalet. Om det är en översatt titel från engelska är det enkelt att hitta orginalboken. Jag började läsa på engelska som 16-åring och läser så gott som endast på engelska. Undantaget är svenska författare.

• AndreaBD
    legomum skrev 2017-10-09 15:07:55 följande:
    Den metoden rekommenderas från många som lär ut språk. Hellre att du talar/tränar tex engelska med ditt barn än ingenting.
    Jo, som sagt, äldre barn - det kan ju vara helt okej. Jag trodde först du menade att man ska prata engelska med små-barn istället för svenska. Och det är inte så bra, i värsta fall blir barn halvspråkiga då.
  • scrapparlotta

Tusen tack för alla era tips och råd. Jag ska absolut ta och testa många av dom, hoppas att hon är lika pigg på att testa dom...hehehe. Det är ju det som är lite av problemet....att allt som har med engelska att göra är tråkigt. Testade idag att leta upp ett intressant youtube klipp med hästar, som hon garanterat hade gillat om det var på svenska....men nu när det var på engelska var det tråkigt.

Men vi får väl försöka kämpa på....

Vore intressant om nån som har haft barn som har haft det svårt med engelska kan berätta om det har blivit lättare när dom blivit äldre och gått ut nian med ett ändå hyfsat bra betyg i engelskan.

• dream on
    tvillingmammaVastmanland skrev 2017-10-09 14:13:49 följande:

Hittade den här sidan för tonåringar, kanske kan vara något?

learnenglishteens.britishcouncil.org/

Ovannnämnda använder jag en del i mina nybörjargrupper. Mycket bra material där. För grammatik -kanske inte fokus på kul men direkträttande - finns englichhilfen.de. Byt till engelsk version och arbeta substantiv, verb eller vad som behövs. Gillar hon musik kan lyricstraining.com vara något. Där kan hon skapa konto, söka på låt och sen fylla i vilket ord som saknas. Bra för uttal och hörförståelse. Minns inte namnet på sidan nu ( news in levers kanske) men finns enkla nyheter som du kan få upplästa/läsa själv med frågor till. Skriva sammanfattningar av något hon hört/sett är bra, liksom att träna ord. Ord, ord och ord igen! Ni kan ha en stund om dagen, tex vid middagen när ni bara talar engelska kort om vad som hänt under dagen. Försök hitta sånt hon är intresserad av för få hår det lättare såklart. Läsa på bloggar om något hon gillar ?
    I slithered here from Eden just to sit outside your door
Svar på tråden Engelsk bra sida på nätet?