Inlägg från: tvillingmammaVastmanland |Visa alla inlägg
  • tvillingmammaVastmanland

hur får tonåringar kompisar?

Jag har en son i tonåren och han har fått vänner genom att spela onlinespel. Han har jättetrevliga kompisar som bor i närheten och de umgås genom att spela med varandra. De sitter med hörlurar och mikrofon och talar med varandra på Skype när de spelar och har jättetrevligt. Ibland pratar de om allt möjligt, skolan, jobbiga föräldrar etc. Ett annat sätt är via idrott eller andra fritidsaktiviteter. Jag tror inte man får kompisar via Snapchat, det är mer att underhålla de kontakter man har. Rekommenderar onlinespel, helst med killar han känner från skolan eller kvarteret. Han kan fråga klasskompisarna vilka spel de har och köpa de spelen, det gäller ju att ha samma spel som vännerna annars fungerar det inte.

Enligt minerfarenhet så umgås man inte IRL på det sätt vi gjorde. Min son träffar dock sina spelkompisar ibland och då går de ut och äter , tex Pizza.

• tvillingmammaVastmanland
    nytt eller gammalt skrev 2017-10-06 14:15:04 följande:

Tack, ja tyvärr gillar han inte onlinespel, han har en massa andra intressen (där han dock inte umgås med kompisar)... han har själv sagt att om han bara gör samma som de andra så skulle han ha kompisar, men han står inte ut med att göra supertråkiga saker hela tiden bara för att ha kompisar. Så det är ett dilemma...

Ja, då måste han ju på något sätt träffa kompisar som har samma intressen, genom att tex gå med i en förening. Om han har ett ovanligt intresse kanske någon form av diskussionsforum kring detta intresse på nätet kan vara en möjlig väg att hitta vänner, men är hans intressen väldigt ovanliga är väl risken att han inte hittar någon med detta intresse i samma stad. Men en onlinevän i ett annat land är väl bättre än ingen vän alls? Jag tror tyvärr inte att tonårskillar umgås med varandra utan ett gemensamt intresse.
Svar på tråden hur får tonåringar kompisar?