Inlägg från: Anonym (Hushållet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hushållet)

Hur mycket hjälper era barn till hemma?

Ensamstående med barn 9, 12 och 14 år.

9 år hjälper till och ställer in sin egen disk i maskinen. Plockar i sitt rum. Tar hand om sin rena, vikta tvätt och lägger i lådor osv. Bäddar rent sin egen säng.

12 år hjälper till med tvätten, sorterar tillsammans med mig, hänger, viker, lägger tillbaka i sin och syskonens lådor. Handlar, bäddar rent sin säng, hjälper till vid matlagning, dukar, dukar av, ställer in disk osv. Hjälper även till att hålla rent i kattlådan, se till att katten har mat, hämtar och lämnar lillasyskonet på aktiviteter, kalas osv.

14 år gör allt som 12-åringen gör ovan samt är huvudansvarig för att diskmaskinen fylls, sätts igång och töms. 

Jag tycker man gör barnen en björntjänst om man inte har med dem i vardagssysslorna så de ser vad som ska göras, hur mkt tid det tar, vad saker kostar och det är ett jobb som måste göras. Hemma hos mig gör den äldsta mest men när han var 9 år gjorde han ungefär lika lite som 9-åringen gör nu, med ålder kommer högre ansvar. Barnen har mycket i skolan och är väldigt aktiva med idrotter efter skolan. Men dom hinner hjälpa till ändå! Det ska även sägas att det faktiskt inte gnälls speciellt över detta, dom anser inte att det är rättvist att jag ska göra allt själv.

Svar på tråden Hur mycket hjälper era barn till hemma?