Inlägg från: Anonym (moi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (moi)

Får jag flytta med barnen?

Du är en fri människa (trots att du har barn) och har rätten att flytta precis vart du vill. Däremit kan du inte på eget bevåg bestämma var era barn ska bo om ni har gemensam vårdnad.

En sak är säker och det är att era barn inte kan bo kvar på din gamla adress om du flyttar. Du och pappan måste då gemensamt komma överens om barnen efter flytten ska bo hos dig, hos honom eller växelvis.

• Anonym (moi)
    Anonym (Vill flytta) skrev 2017-10-05 22:49:10 följande:

Hur menar du med att inte bo kvar på min gamla adress? Om vi flyttar får de ju en ny adress.

Pappan kan ju inte ha dem eftersom han inte kommer vara hemma på hela veckan. Och då kan de ju inte bo hos honom.

Varannan vecka?
  • Anonym (moi)
    Anonym (osäker) skrev 2017-10-06 05:42:50 följande:

Fast enligt föräldrabalken måste vårdnadshavare som har gemensam vårdnad vara överens om beslut av "ingripande beslut för barnets framtid". Känns som boende borde räknas dit? Att då flytta utan medgivande blir böl någon typ av egenmäktigt förfarande? Jag skulle ringa familjerätten och kolla vad som gäller först, sen försöka hitta gemensam lösning med pappan. Han måste ju också visa någon vilja att ha barnen. Det är knappast ditt ansvar.

Föräldrarna behöver inte tillstånd av varandra för förändringar gällande sina egna beslut. Däremot bör de vara överens om beslut gällande barnen.

Det innebär att ts får bo och flytta precis var hon vill men att hon och pappan måste tillsammans fatta beslut om var barnen ska bo.
  • Anonym (moi)
    Anonym (osäker) skrev 2017-10-06 18:23:57 följande:

Ja det trodde jag liksom var inbyggt i frågan...Självklart menade jag om TS avser att flytta tillsammans med sina barn.

Om ts flyttar så behöver hon tillsammans med pappan komma överens om de ska flytta med henne, flytta in hos pappan istället eller kanske börja bo växelvis. Det är de alternativen som finns.
Svar på tråden Får jag flytta med barnen?