Inlägg från: Anonym (osäker) |Visa alla inlägg
  • Anonym (osäker)

Får jag flytta med barnen?

Anonym (Vill flytta) skrev 2017-10-05 20:31:15 följande:

Hej!

Jag är en tjej i 30 års åldern som har en särbo i en annan stad.

Jag har 2 barn på 5 och 11 år med mitt ex.

Jag har barnen mest. De är hos sin pappa varannan helg och nån natt varannan vecka, så det inte blir så långt innan pappan träffar barnen nästa gång.

Nu har pappan fått ett jobb vilket innebär att han kommer ligga borta i veckorna och jobba.

Vilket innebär att han inte kommer kunna, även om han vill, ha barnen varannan vecka.

Nu till min fråga.

Kan jag flytta till min särbo i en annan Stad, eller kan mitt ex säga att jag inte får flytta?

Tacksam för svar.

Jag är osäker men jag tror att om ni har gemensam vårdnad så måste båda godkänna flytten. Om ni inte kan komma överens är det nog familjerätten som gäller.
  • Anonym (osäker)
    Anonym (Vill flytta) skrev 2017-10-05 20:52:25 följande:

Jo vi har gemensam vårdnad så han måste ju godkänna att jag flyttar.

Så om han nekar, måste jag gå till familjerätten då?

Han kommer ju ändå inte kunna ha barnen ena veckan ändå, eftersom han ligger borta.

Kommer ni överens så behöver ni ju inte det. Men det borde ju ligga i bådas intresse att barnen får träffa och umgås även med sin pappa? Är det omöjligt för honom att ha dem med det jobbupplägget så borde han kanske se över det? Annan stad kan ju vara 1 eller 30 mil bort. Är det bra för barnen att byta förskola/ skola? Vad vill de själva? Det är ju fler än en parameter här.
  • Anonym (osäker)
    Magnus81 skrev 2017-10-06 02:50:17 följande:

Du kan och får flytta pappan behöver inte godkänna detta. Antar att dom är skrivna hos dig och du har dom mest. Då måste barnen flytta med dig.

Sen om han vill kan han driva det till familjerätten men som situationen är nu skulle han förlora.

Fast enligt föräldrabalken måste vårdnadshavare som har gemensam vårdnad vara överens om beslut av "ingripande beslut för barnets framtid". Känns som boende borde räknas dit? Att då flytta utan medgivande blir böl någon typ av egenmäktigt förfarande? Jag skulle ringa familjerätten och kolla vad som gäller först, sen försöka hitta gemensam lösning med pappan. Han måste ju också visa någon vilja att ha barnen. Det är knappast ditt ansvar.
  • Anonym (osäker)
    Anonym (moi) skrev 2017-10-06 17:20:08 följande:

Föräldrarna behöver inte tillstånd av varandra för förändringar gällande sina egna beslut. Däremot bör de vara överens om beslut gällande barnen.

Det innebär att ts får bo och flytta precis var hon vill men att hon och pappan måste tillsammans fatta beslut om var barnen ska bo.

Ja det trodde jag liksom var inbyggt i frågan...Självklart menade jag om TS avser att flytta tillsammans med sina barn.
Svar på tråden Får jag flytta med barnen?