• pigan86

Vi som har plussat efter IVF hösten 2017

Idag har varit en hemsk dag. Bortsett från att bejbisen i magen har hållt mig vaken hela/halva nätterna dem senaste dagarna så har illamåendet kommit tillbaka. Önskar så att jag kunde njuta av att känna mitt barn röra på sig men det gör ont och bidrar till mitt mående just nu. Vet inte hur den ligger men varje liten knuff i magen gör att jag får spya upp i halsen. Är det någon mer som upplev samma/liknande eller vet varför de blir såhär?

• pigan86
    kattnos skrev 2018-04-13 20:39:06 följande:

FK godkände min ansökan om graviditetspenning! Kommer alltså bara jobba i två veckor till då min chef skrivit ett utlåtande om risker i arbetsmiljön som alltså blev godkänd. Känns bra men lite konstigt, sen ska jag alltså vara hemma typ ett helt år.... Vad ska jag göra med all tid??? Haha, nä det vet jag ju men det är ju bra att jag får gott om tid att förbereda för bebis ankomst :)

GRATTIS! FK är inte alltid den "bästa kompisen" :) Skönt att du får gå från jobbet och bona klart hemma o hinna slappna av lite innan barnet kommer. Jag jobbar också drygt 2 veckor till sen tar jag semester fram till min bejbis kommer. Mitt jobb betraktas som "lugnt" så jag har inte ens orkat tjorva med FK, dem hade garanterat inte godkänt de ändå. Jobbar på kontor, dock har vi högsäsong mars-sept så de är rätt stressigt ändå, är helt slut när jag kommer hem på eftermiddagarna. Men med lite semester så hinner man nog landa hemma o fixa de sista :)
  • pigan86
    kattnos skrev 2018-04-13 22:55:33 följande:

Tack! Nej jag var lite orolig även om jag själv tycker att det finns vissa risker i mitt jobb, känns skönt att ha det på papper.

Man kan ju alltid fundera på hur fk resonerar för stress kan ju ändå också vara en risk för bebis... men bra att du kan passa på att ta lite semester iaf :)

Jo man tycker ju de, men FK är inte dem mest logiska i sina beslut och tyvärr förstår man inte alltid vad deras beslut grundar sig på heller.

Känns som att denna graviditet gått så fort. Känner mig inte alls redo eller klar med förberedelserna. Har inte riktigt landat i att en bejbis är beräknad om 5 veckor. Men de kanske har o göra med att vi försökte själva i 3 år och sedan ivf 10 månader innan vi fick vårat plus. 9 månader är en kort tid när man tänker på resan man gjort :)
  • pigan86

Idag var vi på besök hos bm igen. Allt såg bra ut men bejbisen ville inte riktigt visa hur den låg så vi fick göra ett spontant ul. Så underbart att få se igen och shit så stor lillisen blivit. Huvudet var påväg ner i kanalen och fötterna var upp mot revbenen så allt var precis som de skulle. Bra fosterljud och sf måttet följer kurvan.

Tänk att snart är våra små frön här hos oss. Allt känns så underbart och lite smått overkligt <3

• pigan86
    Hoppfullhet skrev 2018-04-25 20:22:39 följande:

Åh så härligt att få se liten. Va oxå på kontroll idag, allt såg bra ut, huvudet ff ruckbart.. jag som trodde huvudet sjunkit ner ännu mer då blåsan verkat ha blivit ännu mindre de senare dagarna ;) 2 v kvar, men max 4 isch då man inte går mer än 2 v över här. Fast 4 v känns som en evighet bort isf, haha...

Min blåsa har varit "liten" i flera veckor nu så förstår känslan, eller krymper den ytterligare när barnet sjunkit ännu mer? Kommer ju få bosätta mig på toaletten då :D

4 veckor isch går fort, men förstår att ni är otåliga nu. Jag har ju max 7 veckor isch kvar och de känns som en evighet bort. Vill inte vänta nåmer nu :) Men med tanke på hur många o långa veckor som passerat så får man hoppas de går fort nu dem sista dagarna o veckorna <3
  • pigan86
    kattnos skrev 2018-04-26 06:07:50 följande:

Oj, det där har jag inte upplevt ännu men min bebis har ju inte börjat lägga sig tillrätta än. Förra veckan sparkades det dock livligt på blåsa och tarmar så det känns rätt skönt att idag och igår känna sparkar uppåt istället :)

Var glad att du slipper ha liten blåsa, det förstör hela nattsömnen och man går ständigt runt med känslan av att man måste uppsöka toaletten :D
    Hoppfullhet skrev 2018-04-26 07:54:30 följande:

Vet faktiskt inte gällande blåsan, det enda jag kan referera till är vid förlossningen att när min flicka skulle sjunka ner så kände jag ett konstant tryck mot blåsan trots att där inte va ngn urin i :) men nackdelen med att vara nödig hela tiden är ju att man kan andas betydligt lättare nu när magen sjunkit så mkt. Ja, som man längtar <3 haft förvärkar nu i ca 3 veckor, hade de bara 1 v med min flicka innan hon kom så inte ens de kunde man ta som ett ?nära tecken? denna gång tydligen haha :)

Har för några dagar sedan börjat känna ngt som jag tror kan vara sammandragningar. Har aldrig upplevt ngt sådant tidigare så har svårt att relatera till ngt. Men de stramar åt ordentligt i magen och den blir stenhård. Det håller på så lite då o då, framför allt under eftermiddagarna.
    ijo skrev 2018-04-26 13:01:21 följande:

Så spännande att det börjar närma sig för många av oss :) Idag är det 1 vecka till bf för mig, men bebis får gärna komma innan ;) Känner dock ingenting alls så gissar på att jag kommer gå över tiden.

Åh vad spännande, då är de ju jätte snart för din del. Håller mina tummar att du slipper gå över tiden och håller även tummarna att förlossningen ska gå bra. Kramar
  • pigan86
    kattnos skrev 2018-04-26 20:57:41 följande:

Ja jag är mycket tacksam så länge det håller i sig!! :) I morgon jobbar jag min sista arbetsdag, det blir lite lunch med närmsta kollegorna och försöka bli klar med allt som ligger :)

Jag har också jobbat min sista dag idag. Tanken var att jag skulle jobba även nästa vecka men då jag sover så dåligt på nätterna valde jag efter samråd med min chef att ta ut semester från idag. Känns bra men lite konstigt att packa ihop och gå därifrån på obestämd tid. Nu ska jag bara vila och små pyssla hemma så att vi är redo när lillisen väljer att komma. Känner mig oförberedd :/
  • pigan86
    Nube skrev 2018-04-27 18:42:05 följande:

Vad härligt ni som slutat jobba! Jag ska jobba tre veckor till, inte mycket kvar men ändå! Men för det mesta mår jag bra så det funkar.

Njut av er ledighet nu!!

Det är endast tröttheten som hindrar mig från att jobbs egentligen. Hade jag sovit bättre så hade jag nog jobbat tills de var dags att åka till bb känns de som. Men då min sambo har semester nu så kändes de helt rätt att också ta ledig. Vi har som en del att förbereda hemma. Vi ska nämligen byta fönster i köket, eller han ska och jag får väl vara hejjarklack eller nå sånt ;)
    Nube skrev 2018-04-27 18:44:04 följande:

Sist när jag var hos MVC så låg bebisen rätt redan och jag känner hur rumpan kommer ut vid revbenen, så märkligt! Jag har också sammandragningar ibland och det trycker i magen..

Hur har ni förberedd er inför förlossningen?

Jag har bestämt vilken väska vi ska packa, tvättat upp babykläder och ser var mina förberedelser slut. Jag är vanligvis alltid ute i god tid med allt jag gör men just nu som gravid fungerar inte de för mig. Blir som blockerad o vet knappt upp eller ner. Ser dock framemot förlossningen, längtar tills allt sätter igång. Jag har mer en känsla av att allt kommer lösa sig så länge jag har min sambo vid min sida. Materiella saker prioriteras inte för min del. Tack dock gärna emot tips på vad man borde ha i väskan :)
  • pigan86
    kattnos skrev 2018-04-29 18:45:07 följande:

Igår hände något jag inte varit med om tidigare i graviditeten: vi hade varit på Göteborgsoperan och sen åkt för att fortsätta firandet av vår bröllopsdag med middag på Sjömagasinet. Vi hade bara ätit aptitretare och lite bröd och helt plötsligt utan förvarning blev jag yr. Maken hjälpte mig till toaletten och det kändes något bättre att sätta mig på huk men det gick inte över helt och hållet, jag kände mig så trött och blev kallsvettig. Min matlust var totalt borta och fastän jag hade sett fram emot detta i flera månader så fick vi åka hem utan att kunna avsluta middagen :( Så himla tråkigt, jag bokade detta vid jul. Funderar på vad jag hade kunnat göra annorlunda tidigare på dagen, exempelvis skulle jag kanske inte tagit högklackade stövlar och så borde jag nog ha försökt äta något litet mellan frukost och detta. Det blev bättre senare under kvällen när vi stannat på en mc och fått i oss lite mat (Maken stackarn var ju vrålhungrig av förklarliga skäl, jag åt mer försiktigt..) Känner mig fortfarande så besviken.. någon som varit med om liknande?

Jag har haft så vid några enstaka tillfällen, ibland före jag ätit och ibland direkt efteråt. Tror de är blodsockret som spökar för min del iaf. Vet att jag "vanligtvis" också har ett svängande blodsocker och nu under graviditeten har de blivit mer påtagligt. Jag dricker alltid ett glas vatten eller annan vätska innan jag börjar äta, det hjälper för mig iaf.

Gud så trist att de kom sådär olägligt när ni var ute o firade, hoppas ni hade en mysig kväll hemma tillsammans sen iaf <3
  • pigan86

Är i vecka 36+2 idag och misstänker att lite av min slempropp gick igår + i förmiddags eller hur man säger. En ljusrosa knaddig grej hamnade på pappret efter toalettbesök igårkväll och samma idag på förmiddagen fast då var den mer genomskinlig eller hur man ska säga, färglös kanske? Har varken ont eller andra "nya" känningar förutom foglossningar som jag haft i flera flera veckor o förvärkar som satte igång för ca 2 veckorna sedan.

Borde jag vara mer orolig än vad jag är eller kan de vara slemproppen som jag misstänker?

Svar på tråden Vi som har plussat efter IVF hösten 2017