• Emsoff

Vi som har plussat efter IVF hösten 2017

Nube skrev 2017-11-22 06:54:04 följande:
    Lycka till med ultraljudet idag!
    Du är så fantastisk! Att du har koll! Det gick bra! Just när jag frågade om den kunde röra på sig nu (vecka 9+5) så började den sprattla och vi såg både händer och "ansiktet". Så häftigt! Just idag är jag världens lyckligaste! <3 Är nu utskriven från ivf-kliniken och skrivs in på mvc på måndag <3 Sen ska jag göra nipt.

Visste ni förresten att man nu också kan kolla kromosom 22. Tror inte vi ska göra just det, men ändå vad de går framåt! Vi vill nog inte veta könet vilket man då får reda på.

Hur mår du?
  • Emsoff
    Areeya skrev 2017-11-23 06:31:44 följande:
    Grattis! Ett steg framåt :)

Jag fick höra från kliniken vi ska göra nipt hos igår att man kan nu kolla trisomi 22q11 också. Bra, tycker jag.
    MF 8/2015 v.10, MA 8/2016 v.10, Ofostrig grav 12/2016 v.7
    Vad visar den?
  • Emsoff
    Areeya skrev 2017-11-23 08:19:28 följande:
    ?22q11-deletionssyndromet är ett syndrom där många olika organ kan påverkas. Flera missbildningar kan förekomma, som hjärtfel, gomspalt och underutveckling av brässen och bisköldkörtlarna. Vanliga symtom är matningssvårigheter, tal- och språkavvikelser, täta luftvägsinfektioner, inlärningssvårigheter och neuropsykiatriska problem, som svårigheter med uppmärksamhet och socialt samspel. Även tänder, hörsel, syn och tillväxt kan påverkas. Svårighetsgraden av de olika symtomen kan variera från mycket lindriga till svåra.?

Mer kan man läsa här:

www.socialstyrelsen.se/ovanligadiagnoser/22q11-deletionssyndromet
    Det jobbiga är ju att ta ställning till resultatet sen... skulle man ta bort ett sånt foster?
  • Emsoff
    andromedae skrev 2017-11-23 22:53:27 följande:
    Tanken är max två gånger i veckan, men då min ångest blossat upp har jag nu lyssnat (max 10 sek ska tilläggas) tre gånger på 5 dagar.
    Nu avvaktar jag till helgen.
    Aug-15 MA v.12, jan-16 MF v.10, IVF FET1 aug-17 kemisk grav.
    Min ångest har också blossat upp rejält. Har fått sömnproblem och utmattningssymptom. Ska prata med läkare idag. Men även fast allt såg bra ut för två dagar sen så tror jag nu att den är död. Har googlat på missfall och sömnproblem. Vet inte vad som hände, men allt bara rann över.
  • Emsoff
    andromedae skrev 2017-11-24 21:35:06 följande:
    Trist. Vi borde ju njuta av våra graviditeter. Men på ett sätt skönt att inte vara ensam i sina tankar.
    Hur gick läkarbesöket? Funderar på att ringa mvc och höra om de har nån kurator ansluten till sig.
    Aug-15 MA v.12, jan-16 MF v.10, IVF FET1 aug-17 kemisk grav.
    Jag fick tid på onsdag. Jag går hos en psykolog. Gjort i ett år. Ska dit på tisdag. Hon har hjälpt mig en del med ångesten i väntrummet. Visste inte att denna ångest skulle komma. Inte träffat henne på en månad, men nu känns det skönt att vi snart ska ses. Kan rekommendera henne om du bor i Stockholm.
  • Emsoff
    Pigall skrev 2017-11-27 23:55:49 följande:
    Tack. Ja saken är att vi ska ut på långresa samma dag som vul vilket lägger till ett extra lager av stress. Om det inte ser bra ut, får vi ställa in och spendera julen med sorg ensamma hemma och på sjukan? Eller åker man ändå och väntar på att naturen tar sin gång. Eller om det händer något på resan, har man rätt försäkring osv. Blir hypernojig över allting. Kan liksom knappt glädjas över det fantastiska i att jag faktiskt bär på något för första gången efter år av slit.
    Förstår verkligen oron och att du nojar! Kan du inte kolla upp vad som gäller med försäkringen? Kolla hur sjukvården ser ut dit ni ska. Att du förberett lite för det värsta. När man gör det brukar det ju bli precis tvärtom :) ni har ju ändå statistiken på er sida. 80% att det går bra!
  • Emsoff
    Areeya skrev 2017-11-30 10:46:28 följande:

Idag var vi på UL inför NIPT.
    Inga hjärtslag och storleken har blivit mindre, det motsvar v 7+1 fast jag är i v 11+2.
    När vi gjorde vul vid v. 7+6 var det 13,20 mm.
    Nu finns det inga hopp längre, fjärde missfall..:(

Usch vad ledsen jag blir! Beklagar verkligen! Vet precis hur det känns! Skickar all styrka jag kan. När du gjorde ultraljud och såg hjärtat, sa de nått om storleken då? Att den var bra?
  • Emsoff
    Hey.orange skrev 2017-12-01 12:55:08 följande:
    Vi här skulle kunna ha en facebookgrupp isåfall :)
    Är gärna med i en fb-grupp, men isåfall kan vi väl döpa den till något så man inte fullt förstår vad det är för nått?
  • Emsoff
    kattnos skrev 2017-12-01 18:40:00 följande:
    Om vi gör en grupp så gör vi väl den hemlig så att ingen utomstående kan se den alls. Så då kan den ju heta vad som helst :)
    Ah! Kan den vara hemlig från början? Delar man bara länken då för att bjuda in?
  • Emsoff
    Nube skrev 2017-12-02 09:26:21 följande:

Hoppas att några blir kvar här på fl och att alla inte försvinner till facebook.

Det ena behöver inte utesluta det andra. Jag tänker nog båda isåfall.
Svar på tråden Vi som har plussat efter IVF hösten 2017