• vinterbebis12

Vi som har plussat efter IVF hösten 2017

Mm - mina bröst ömmar inte alls lika mycket längre, slutade innan förra UL och då såg ju allt bra ut.

Jag gick in i i vecka 12 idag. Mår illa nästan hela tiden och den tröga magen gör det värre. Har inte haft det så här jobbigt tidigare graviditeter. Har inte orkat träna de senaste veckorna men nu ska jag ändra på det. Såg att yogobe hade en yoga som handlade om att lindra illamående. Såg även att det finns en hel del gravidyoga på youtube.

• vinterbebis12
    Elise39 skrev 2017-10-25 12:02:46 följande:

Hej!

Har varit på VUL och lillen växer som den ska. 8+2 idag. Så lättad..

Underbart, grattis!
  • vinterbebis12
    Nube skrev 2017-10-25 13:17:02 följande:

Vi har också varit på VUL nu som visade en liten levande bebis som motsvarar veckorna. Jag är så tacksam nu! Tack för stödet tjejerna :)

Fantastiskt, grattis!
  • vinterbebis12
    EimearX skrev 2017-10-25 19:14:36 följande:

Hej! Har följt den här tråden sen den skapades och har även läst "vi som börjar med ivf hösten 2017" under flera månader. Nu först är jag redo att börja bidra själv. 

Började med IVF i nov/dec förra året. Första försöket fick jag ett insatt men inget till frysen. Andra sprutomgången fick jag ett insatt och en blasto till frysen men inget fäste. På grund av klinikens öppettider och dålig tajming med min mens tog de två omgångarna hela våren. Hann ej påbörja den tredje sprutomgången innan sommaren (kliniken var stängd hela sommaren) vilket jag tyckte kändes oerhört jobbigt då men som nu i efterhand känns bra. Körde igång igen i slutet på augusti med sprutor och sommarledigheten måste ha haft god inverkan på mig för den lilla 3-dagars jag fick tillbaka är fortfarande kvar där inne och till på köpet fick vi hela 4 embryon till frysen. Wow! Trodde verkligen inte mina ögon när jag tog testet. Första gången någonsin jag är gravid nu. Vi har försökt i nästan precis 3 år och varje månad har varit ett värre nederlag än den tidigare. Har väl aldrig gråtit så mycket i hela mitt liv som under de senaste åren på grund av detta. Ja, ni vet ju precis vad jag menar. 

Var på ultraljud förra veckan i 8+2 och såg ett hjärta som tickade. Hade inte vågat ta ut någonting i förskott så det var så mycket spänning som släppte där och då att lyckotårarna aldrig ville sluta rulla. Nu i vecka 10 (9+2) och jag vågar väl inte slappna av helt riktigt än men fan vad underbart att ha fått komma så här långt ändå efter allt slit. 

Verkligen ett stort grattis till alla här i tråden! Hoppas vi får följas åt hela vägen till maj/juni. 

Grattis! Härligt att höra om er resa. Underbart med så många blastocyster i frysen också. Våra två barn blev till med FET från samma ägguttag då vi också fick fyra till frysen (bara 2-dagars dock så era har betydligt bättre chanser :)
  • vinterbebis12
    pigan86 skrev 2017-10-25 19:30:37 följande:

Ultraljudet idag gick super bra. Vi fick se en liten en med ett hjärta som slog starkt och fint. BF 1/6 så beräkningarna stämmer än så länge - är i vecka 8+4 idag. Lyckan är obeskrivlig, var lite orolig då jag igår blödde lite men enligt läkarn idag så var de bara från slidan då mina slemhinnor är så sköra. 17/11 ska vi träffa barnmorskan <3

Grattis till er andra som också fick bra besked idag.

Grattis, härliga nyheter! Skönt med lugnande besked om blödningarna.
  • vinterbebis12
    AnnieMagda skrev 2017-10-26 09:08:24 följande:

Hej alla!

- Jag undrar om någon mer har fått större blödningar till följd av Progynon användning?

- Ni som fått två embryon, har ni "blött " ut det andra ifall det bara blev ett embryo som klarade sig?

Jag var med om en märklig sak igår. Eller det började i fredags när jag satt på kontoret och upplevde en störtflod. Skyndade mig och såg blodet bokstavligt talat rinna ut. Sen fortsatte det under tre dagar. Och igår gick jag till läkaren (gravid 7+3).

Har två barn på vanligt sätt och vi har försökt att få vårt tredje barn i över tre år. Oförklarlig barnlöshet sade utredningen och jag gjorde mitt första IVF försök innan sommaren, två embryon insatta på grund av ?sämre kvalitet på äggen? och blev överstimulerad och sjukskriven tre veckor. Inget plus.

Jag gjorde mitt andra IVF försök nu i september, lägre dos på sprutorna, trots det blev översimuleringen ännu värre och dom panikändrade Ovitrelle sprutan till Suprefact som ska mildra symptomen. Men när man tagit Suprefact måste man förutom Lutinus även inta Progynon 4 mg per dag i mitt fall, ända fram till grav.vecka 9. Ja och jag fick återigen två embryon insatta.

Och plussade! 

Men när jag sätt där i gynstolen igår, så tittade läkaren fundersamt på skärmen. Jag väntade på "domen" med gråten i halsen. Läkaren skakade på huvudet. Hon fattade inte riktigt vad som vad. Jag har ju hjärtformad livmoder, nästan bananformad. Och i ena delen fanns två hinnsäckar, en med ett foster med tickande hjärta och en med en litet foster(som troligen inte klarade sig). Och nu kommer överraskningen!.....

I den andra delen av livmodern, i ena änden av ?bananen? så var det fullt av vävnad och blod. ?Aha, har du ätit progynon?? frågade läkaren. ?Ja?, sade jag. Då visade det sig att halva livmodern är full av ?extra? vävnad som Progynon har tillverkat och som nu blöder ut. Vad fan?!

Det här har ingen sagt något till mig om, ev. följder av Progynon. Jag gick till läkaren i går och förberedde mig på MF och nu kommer jag blöda från och till ända tills extra vävnaden plus hinnsäcken med fostret som ej lever kommer ut. Vi snackar störtfloder.

Frågan är: Kommer det levande fostret att klara av allt annat som ska ut? iiiiih snacka om jag är nervös. (och illamående hehe)

Håller tummarna för att det ska gå bra. Sa läkaren att det finns risk för fostret med hjärtslag eller är det din oro? Kram
  • vinterbebis12

Jag är i vecka 12 nu. Våra familjer och ett par vänner vet.

Vi gjorde ett UL förra veckan i samband med NIPT och får svaret om en vecka. Funderar på om jag ska berätta för min chef om NIPT ger bra resultat. Vågar inte tänka på hur vi gör vid dåligt NIPT...

Vi har ännu ett UL (vid samma tidpunkt som man brukar göra KUB men vi gör bara UL) om två veckor som hade varit bra att vänta på eftersom jag helst vill se att fostret lever. Dock skulle jag helst vilja berätta innan alla fattar det på egen hand, tror kollegorna börjar misstänka nåt eftersom min mage är större än vanligt.

Någon annan som gör NIPT direkt (dvs hoppar KUB) - hur kommer ni göra?

• vinterbebis12
    AnnieMagda skrev 2017-10-26 22:09:46 följande:
    Läkaren sade att hon inte kunde säga något. Hon hade inte sett något liknande innan. Tiden får utvisa, blev svaret på min fråga. Hehe, man önskar ju alltid att läkarna ska ge en svaren. Svårt när inte ens dom vet.
    Hoppas, hoppas! Du får försöka tänka på alla bra exempel där det går jättebra för de som blöder ordentligt.
  • vinterbebis12

Jag går in på Karolinskas sida varje dag för att kolla NIPT även om jag vet att det är för tidigt. Är ganska orolig att barnet har trisomi 13 eller 18. Inte lika orolig för 21...

• vinterbebis12
    vinterbebis12 skrev 2017-10-27 20:55:31 följande:

Jag går in på Karolinskas sida varje dag för att kolla NIPT även om jag vet att det är för tidigt. Är ganska orolig att barnet har trisomi 13 eller 18. Inte lika orolig för 21...

Fick precis svaret på NIPT och det var normalt, så lättad och glad.
Svar på tråden Vi som har plussat efter IVF hösten 2017