• Mm79

Vi som har plussat efter IVF hösten 2017

Emsoff skrev 2017-11-03 21:59:23 följande:

Jag bor i Stockholm. Precis söder om söder :)

Samma här
  • Mm79

Och vi har varit på Kub idag, fick se vår lilla mirakel vifta med armar och ben :) Så himla lättad nu. Resultatet var bra, låg sannolikhe, allt såg fint ut.

Vågar man gå ut med nyheterna nu kanske?

• Mm79
    Nube skrev 2017-11-13 22:32:36 följande:

Grattis till fint resultat! Ja, nu bör man kunna berätta :)

Tack väldigt skönt att fått se en fin krabat. Vi har berättat för våra barn och min syster så länge. Föräldrar och övriga syskon vet inget än. Helt overkligt fortfarande.
  • Mm79
    kattnos skrev 2017-12-02 12:53:18 följande:

Jag tänker stanna här, i den här tråden. Ev också vara med i en fb-grupp men jag är gärna lite hemlig av mig :) men jag ville bara förklara att man kan ha en hemlig grupp på fb som inte är sökbar och som man måste bli inbjuden till.

Jag är också gärna med i FB grupp. :)
  • Mm79
    ijo skrev 2017-12-06 18:39:43 följande:

Var på RUL idag :) Allt såg bra ut, så skönt! Det verkar vara en liten tjej <3

Vad roligt att allting är bra :)

Har RUL om 2 veckor, vill också få se lilla krabaten som röjer inne i magen. Fast tiden börjat gå betydligt snabbare efter KUB som det känns. Kan tänka mig att återstående månader kommer gå lika fort.
  • Mm79
    Nube skrev 2017-12-07 07:39:09 följande:

Har ni berättat på jobbet redan? Jag bytte arbetsuppgifter för en vecka sedan men är kvar hos samma arbetsgivare. Känns så dumt att nu säga att jag är med barn när jag precis bytt jobb och har dessutom ett vikariat just nu och är tjäntledig från mitt gamla jobb. Men vad ska man göra? Tänkte vänta till RUL i januari och berätta sedan.. är orolig hur de kommer att reagera.

Jag har berättat för ca en vecka sedan, i v15 då.
    Men jag har fast anställning sedan flera år tillbaka och ganska fritt jobb, så jag har det rätt så enkelt. Har även en annan kollega som kan ersätta mina arbetsuppgifter. Chefen blev glad iaf :)
    Samtidigt så är det en mänsklig rättighet att få barn och vara föräldraledig så arbetsgivare får inte diskriminera pga graviditet. Det är dennes huvudbry att hitta vikariat mm.  
  • Mm79
    BF 2018 <3

Mm79, 24/5

Nube, 4/6

Kattnos, 16/7

Hey.orange, 21/7
  • Mm79
    Hey.orange skrev 2017-12-11 08:40:50 följande:
    Så tänker jag också... men en kompis till mig fick det nedskrivet på lapp på RUL tillfället och så tittade de hemma när de kände för det. Jag tänkte nog göra så denna gången :)
    Men mitt första barn så kunde dem inte se på RUL vem det var, trots att jag gärna skulle velat att veta, om det gick. Så vi fick en liten överraskning när han föddes, eller ja, jag brydde mig inte alls, var så glad att han var ute och var frisk. Det var 18 år sen.
    Vill veta även denna gång, för att kunna relatera lite bättre och kanske förbereda lite mer. Alla runt omkring verkar vara mer nyfikna :p Jag personligen är så himla tacksam att det blev något öht efter flera år av besvikelse, och att det tog sig på första ivf försöket och att jag mått/mår så himla bra (förutom en förstorad äggstock som värker några ggr i månaden rejält och lite huvudvärk då o då)
    Håller tummarna att bebben är frisk och hel, nästa torsdag får vi se.
  • Mm79
    EimearX skrev 2017-12-18 21:09:41 följande:

Stort grattis till alla nya plussare!

Jag har inte heller skrivit här inne på länge men läst när jag haft tid. Nube får gärna lägga till mig i listan också: 27 maj. Gick in i vecka 18 (17+0) i dag. Lite jobbigt med de här "spökveckorna", längtar verkligen till man kan börja känna att det är nån där inne. Magen har växt otroligt mycket så nu kan ingen undgå att se att jag är gravid. Den enda som fortfarande nojjar är jag själv. Ska på RUL i mellandagarna så om allt ser fint ut då tänkte jag gå ut med nyheten officiellt på Facebook/Instagram efter det. (Det MÅSTE se fint ut för sambon och jag åker utomlands en vecka dagen efter...!)

Vi gjorde KUB för en månad sedan och det var fantastiskt att se fostret där på skärmen och ett litet hjärta som tickade. Dock hamnade vi i sannolikhetsgruppen för Downs syndrom (1/150) och de två veckorna som följde innan vi fick resultat på NIPT hann man tänka mycket. Självklart var abort aldrig något alternativ i mitt huvud men man hann tänka mycket på hur framtiden skulle kunna se ut för barnet och hur stark man måste vara som förälder för att kämpa i motvind med omvärldens fördomar och trångsynthet. NIPT visade att fosterprovet var normalt tillslut och jag klickade även vidare för att få se kön. Är alldeles för nyfiken för att inte vilja veta. 

I samma veva som KUB fick jag ryggskott en dag på jobbet och kunde knappt röra mig på två dagar. Fick på grund av det äntligen tummen ur att höra av mig till en naprapat för att få tips på träningsövningar att göra hemma för att stärka ryggen under graviditeten. Dels för att slippa ryggskott igen och för att stärka upp allt när magen växer.

Såg att det var någon mer som hade haft problem med huvudvärk. För ca 2 veckor sedan hade jag fruktansvärd huvudvärk i två dygn. Sån som gör en helt utslagen. Alvedon hjälpte inte alls. Tänkte inte på att det kunde vara migrän eftersom jag aldrig fick synbortfall men enligt MVC-läkaren så var det det. Fick citodon utskrivet ifall det händer igen. Har bara tagit citodon efter mina ägguttag på kliniken och det är riktigt good shit. Så gå till er MVC och kolla upp om ni får ordentlig huvudvärk. Fick läkartid kvällstid samma dag som jag ringde dem. Mycket smidigare än att gå till en husläkare - och helt gratis. 

Har tagit influensavaccin också eftersom vi tillhör riskgruppen och jag har ett sådant jobb som utsätter mig än mer för just sjukdomsepidemier så nu hoppas jag verkligen att jag slipper influensan. Räcker med att jag är livrädd för att åka på kräksjuka mitt i julstöket... 

I övrigt mår jag bra och det är underbart att slippa illamående. Är fortfarande kvällstrött men kroppen behöver inte lika mycket sömn längre så vaknar skittidigt istället. Kroppen tycker väl att det är lika bra att vänja sig redan nu med tidiga morgnar. 

Välkommen, skönt att allting ser bra ut efter prov!
  • Mm79
    Nube skrev 2018-01-03 12:22:29 följande:

Har någon/några av er börjat känna bebises rörelser? Jag är i v 18+1 idag och tror att jag känner nåt ibland men är osäker. Vore kul att höra från er andra!

Tror jag började känna bebbens rörelser kring vecka 17-18, som var då rätt svåra att sätta fingret på ... Men nu i v20 så är det tydligt :)
Svar på tråden Vi som har plussat efter IVF hösten 2017