• Milli07

Vi som har plussat efter IVF hösten 2017

Hoppar också in här :) Är i vecka 8 (7+0) efter vårt första IVF försök. Fick se ett pickande litet hjärta i tisdags och ska dit på tisdag igen. Man såg en tom fostersäck bredvid den andra så har antagligen varit tvillingar från början (fick dock bara tillbaka ett embryo).

• Milli07
    Nube skrev 2017-10-13 16:28:02 följande:

Hej och grattis! Oj så embryot hade alltså delat sig till två? Vilken grej! Tur att det fanns ett pickande hjärta iaf :) När är du beräknad?

Tack! Ja det verkar som att embyrot delat sig till två, men "bara" en klarat sig. Får se vad läkaren säger på tisdag vid nästa VUL. En app säger att vi är beräknade till den 31/5 medan en annan säger 2/6. Får se vad de säger på MVC när vi väl är där. Tänkte boka tid för inskrivning efter nästa VUL. Kan fortfarande inte riktigt tro på att jag är gravid trots en massa symptom. Plussade redan på ruvardag 7 med ett tre dagars.
  • Milli07
    Elise39 skrev 2017-10-16 08:51:46 följande:

Hej! Ringde kliniken i morse och berättade att jag var orolig. Fick tid på onsdag för VUL. Om de inte ser något får jag komma tillbaka veckan efter. Har inte tagit nytt HCg...blir bara mer deppig. Någon som har gjort VUL i vecka 7 och sett ett litet pickande hjärta?

Jag gjorde VUL i vecka sju (6+4) och såg ett pickande hjärta :) Imorgon är det en vecka sedan och vi ska tillbaka för ett nytt VUL imorgon. Lycka till!
  • Milli07

Idag var vi på VUL nr 2 och vår lilla hade växt sig dubbelt så stor på en vecka och var nu 12,3 mm (v.7+4). Vi fick ytterligare en tid till torsdag nästa vecka för ett nytt VUL för att stilla vår oro <3

• Milli07

BF datum <3

Ijo, 3/5-18

Vinterbebis12, 13/5 -18

Mm79, 24/5-18

Milli07 1/6-18

andromedae, 3/6-18

Nube, 5/6-18

• Milli07
    Elise39 skrev 2017-10-25 12:02:46 följande:

Hej!

Har varit på VUL och lillen växer som den ska. 8+2 idag. Så lättad..

Nube skrev 2017-10-25 13:17:02 följande:

Vi har också varit på VUL nu som visade en liten levande bebis som motsvarar veckorna. Jag är så tacksam nu! Tack för stödet tjejerna :)

Grattis till er båda! :)
  • Milli07

Jag är gravid i vecka 10, går in i vecka 11 imorgon och känner att jag inte längre kan hantera min oro och ångest. Det har varit en lång jobbig väg till att bli gravid och nu är jag så ofantligt orolig för att förlora det lilla livet. Har gjort tre VUL hittills, senaste för en vecka sedan, men oron stillas bara för stunden. Magkänslan av att något kommer gå fel vill inte släppa. Nu har även symptomen såsom illamående och hunger börjat försvinna vilket spär på min oro. Känner mig mentalt labil och i smått upplösningstillstånd emellanåt.

Har ni några bra tips för stor stilla oron och ångesten? Önskar så att jag kunde våga vara glad och njuta av att äntligen vara gravid!

• Milli07
    andromedae skrev 2017-11-02 23:33:28 följande:

Känner igen hur du tänker. Jag har jättesvårt att njuta av graviditeten, trots att jag mår ok fysiskt. 

Min sambo beställde en doppler, angelsound, åt mig häromdagen. Redan idag hittade jag hjärtljud (9+4) vilket lugnade mig en aning.

Jag vet allvarligt inte hur jag klarar ett MF till. Det måste gå vägen nu, så här långt har vi aldrig kommit förut.

Nej jag vet inte heller hur vi skulle klara ett eventuellt missfall till. Jag mår så himla dåligt rent mentalt och bara längtar till veckorna går så jag kan börja känna rörelser. Vi köpte en doppler igår och vi hittar hjärtljud, men det kan lika bra vara mina egna hjärtljud vi hör. Jag har en hög puls så är omöjligt ett höra skillnad :( Köpte tyvärr ingen digital annars hade den nog registrerat skillnaden mellan mitt och bebis hjärtslag. Jag vill så gärna glädjas och njuta men vågar inte, vilket gör att jag känner mig otacksam :(
  • Milli07
    Areeya skrev 2017-11-06 09:31:51 följande:

Tack tack!

Är precis hemma från vul. Man kan se en liten varelse med hjärtslag där. Vilken lättnad!

Nu får man hoppas att allting går bra hela vägen.

Ska försöka njuta av graviditeten nu och hålla mig borta från att googla på nätet ett tag så jag inte blir så nojig igen.

Ha en bra dag allihopa!

Grattis! :)
  • Milli07

BF 2018 <3

Mm79, 24/5

Senua, 28/5

Milli07 1/6

Nube, 4/6

Kattnos, 16/7

Hey.orange, 21/7

• Milli07
    Hoppfullhet skrev 2017-12-12 20:34:38 följande:

Vi var på RUL igår o fick äntligen se lilla bönan igen :), har dock känt rörelser i ca 1,5 veckas tid, men skönt att få gå igenom hela bebisen o se så att allt såg bra ut. O det gjorde de vad dom kunde se. Är så himla glad o tacksam för detta. Hoppas verkligen jag kan njuta mer att denna graviditet framåt nu än sist, inte va så orolig och att storasyster i maj får träffa sin (med 99% säkerhet) lillasyster <3

Åh så underbart att allt ser bra ut! <3 Vi väntar på kallelse på RUL men då jul och nyår kommer emellan blir det inte förrän nästa år. Så vi kommer kom vara i vecka 21 eller så när RUL sker. Önskar dock att vi hade fått tid nu innan jul så vi kunde slappnat av lite :) Vilken vecka är ni i nu? Vi går in i vecka 17 imorgon.
  • Milli07
    Hoppfullhet skrev 2017-12-14 08:44:07 följande:

Ja, det känns helt fantastisk :).. tänk att man får denna turen inte bara 1 utan 2 ggr. Är sååå tacksam.

Ja de förstår jag hade varit skönt med RUL innan helgerna, men ni har ngt fint att vänta på <3

Är i v 19 nu, går in i v 20 imorgon. Har känt den lilla (tydligt nog för att jag ska va säker på att de va bebis) i 2 v nu. Igår fick även pappan känna en liten buff :)

Åh så mysigt! :D Då är ni exakt tre veckor före oss. Vi känner än så länge ingenting, men är ju första barnet och brukar ta längre tid innan man känner något då har jag förstått. Men vi läääängtar efter små buffar <3 Fick kallelsen till RUL idag, den 9e januari är det dags! Vi är då i mitten på vecka 20. Känns lite sent, men vi har något att se fram emot :)
  • Milli07
    Hoppfullhet skrev 2017-12-14 19:34:05 följande:

Va nog på RUL i typ samma vecka med min dotter o minns att det va ngn vecka iaf efter som jag först började känna "fladdret" kanske i v 21,23 kände jag riktiga buffar. Så de kommer :).. skönt att ni har en tid nu iaf att räkna ner mot. Vi ska på ett extra 29/12, hjärtgranskning pga att min man har ett medfött hjärtfel. Men dom kunde inte se ngt konstigt alls på RUL så det känns relativt lugnt. Tror ni att ni vill veta kön om de går att se? Vi ville se så allt va kollat o va ok så våga vi fråga ifall det gick o se :)

Så bra med en extra kontroll, håller tummarna att allt ser lika fint ut då! :)

Då hoppas jag att vi också börjar känna lite rörelser inom några veckor <3 Ja, det är väldigt skönt att ha något att räkna ner till, något att förhålla sig till. Hoppas innerligt att allt ser lika bra ut som vid KUB! Ja vi tänkte ta reda på kön om det går att se. Inte för att kön spelar någon roll utan mer för att kunna knyta an och för att det ska kännas med verkligt. Har fortfarande svårt att förstå att det faktiskt finns en bebis i min mage :) Sen är det klart skönt att kunna planera lite med färger mm. Vi bygger hus under våren, så blir lite lättare att planera bebis rum om vi vet kön :)

Var det en liten flicka ni väntade? <3
  • Milli07
    waldesten16 skrev 2018-01-04 18:11:36 följande:

Sagan för mig tog slut idag. Hade tid för vul och jag och min sambo var spända över att se vad som gömmer sig i magen. Är i v 9 8+3 idag och var på vul i 6+0 då ett litet hjärta slog. Stirrade på skärmen och kräktes nästan när jag ser att säcken är tom. Läkaren letade och letade och tillslut sa att tyvärr så finns det inget foster här.

Både han och jag tyckte det var konstigt då jag haft så starka känningar. Missed abortation blev hans förklaring. Kroppen tror att jag fortfarande är gravid och stöter inte ut det som finns kvar. Ska tillbaka för nytt vul om en vecka. Är helt förstörd och vet inte hur jag ska ta mig vidare. Så antagligen blir det att framkalla abort efter nästa vul. Smärtan i själen är olidlig

Beklagar innerligt <3 Vet väldigt väl hur den bottenlösa sorgen känns. Ni klarar detta tillsammans <3
  • Milli07

Någon som blivit kallad på ett andra RUL två veckor efter det första trots att allt såg bra ut vid det första?

• Milli07
    Hoppfullhet skrev 2018-01-17 17:53:56 följande:

Det hör nog inte till vanligheterna, ring imorgon och fråga varför. Har dom sett ngt på första de vill kolla extra på borde de informerat om det. Hur gick det annars?

Vi blev kallade på ett extra ultraljud med vår första och jag förstod inte varför, blev jätteorolig o ringe dagen efter. Fick prata med barnmorskan som utfört ultraljudet, hon sa att hon inte sett ngt avvikande men att det va ren rutin eftersom vi berättat att min man har ett hjärtfel men hon bad givetvis så hemskt mkt om ursäkt för att hon inte sa det på ultraljudet o förstod såklart att vi blev skärrade.

Ultraljudet gick bra men det tog nästan 1,5 timme då bebis inte ville vara still. Sen ville han (!!!) inte ändra hur han låg så det var svårt att få till vissa bilder. Tillslut hade vi två barnmorskor, jag drack en liter vatten och fick gå upp och ner i korridoren och dansa zumba. Men sen fick dem alla bilder de behövde. Två dagar efter ringde den ena barnmorskan och sa att de hade diskuterat oss på ronden med läkare och andra barnmorskor och alla var eniga om att vi skulle komma tillbaka efter två veckor (den 25/1). Men allt såg bra ut påpekade hon igen. Jag har problem med högt blodtryck och hög puls samt lätt läckande klaffar så det diskuterades på RUL att vi kanske skulle göra någon speciell undersökning av läkare på bebis hjärta. Men när hon ringde två dagar efter RUL sa hon att de behövde mer information om min problematik innan de kunde ta ställning till om en sådan undersökning ska göras. Den enda informationen hon gav om nästa RUL var att vi skulle få vara i ett annat rum med en bättre ultraljudsmaskin. Även om hon sa att allt såg bra ut, kan jag inte låta bli att oroa mig.
  • Milli07
    Hoppfullhet skrev 2018-01-17 22:25:01 följande:

Ok, de förstår jag. Men då är det förhoppningsvis bara en ren rutinsak för dom. Och ska man göra en hjärtgranskning på fostret vill man gärna vänta någon/några veckor efter att RUL gjorts för då ser dom så mkt bättre. Har fått göra det vid bägge graviditeter, o 2 ggr per gång kan man säga eftersom bebisarna inte legat tillfredställande. För oss sa vi bara vad min man hade för hjärtfel, ett mindre som ej påverkar honom alls just nu iaf, o de räckte för att vi skulle få göra en mer noggrann koll, då av läkare o bättre maskin. Kanske svårt o se som ngn tröst, men OM det nu skulle mot förmodan vara ngt avvikande hos bebis så är det förhoppningsvis ngt mindre fel el vad man ska säga. Ett större o/el komplicerat fel hade dom med all sannolikhet sett på RUL redan. Hoppas dagarna går fort för er nu så ni kan lägga detta bakom er.

O grattis till gossen <3

Tack för dina lugnande ord <3

Är den ultraljudsmaskinen mycket tydligare än en vanlig ultraljudsmaskin? Går det till på samma vis? Nu vet jag inte om det är en granskning av hjärtat som de ska göra, eller om de ska göra om RUL pga halvbra bilder. Men på barnmorskan som ringde lät det som ett nytt RUL. Ja hoppas denna veckan går snabbt så vi slipper mer oro på ett tag.

Hur är det med dig? Har du kunnat slappna av än? <3
  • Milli07
    Hoppfullhet skrev 2018-01-18 07:58:20 följande:

Det finns olika maskiner som är olika bra. Troligen priset som styr, i den bästa av världar skulle alla haft det bästa av de bästa men man får väl sätta det i relation till behovet. Sedan är det isf en läkare som utför ultraljudet som troligen har en högre erfarenhet/kompetens i regel än barnmorskor som annars utför RUL. Undersökningen går till på samma sätt.

Ok då får ni se exakt vad dom gör, men oavsett, tror ändå att hade det varit ngt stort borde man sett det på det RUL ni gjort. Bara att är man minsta osäker på ngt resultat är det så mkt lättare för alla parter att bara göra om undersökningen än att ta ett ev bekymmer senare.

Jo, oron finns där, men inte alls lika påtaglig som med nr 1. Jag förlitar mig mer på att om jag bara känner henne var dag så får jag slappna av. O i förra veckan köpte jag tom de första kläderna, o de e stort :)... sen ligger de iofs undanstoppat me taggar/kvitto kvar, Rom byggdes inte på en dag ;) hoppas du själv känner dig trygg i graviditeten trots dina tidigare erfarenheter <3

Jag förstår dig helt och hållet. Är precis likadan! Köpte första kläderna igår för jag snubblade över dem på rea, men vågar knappt ta upp och titta på dem. De får ligga i påsen till vi känner oss redo att kika på dem :) Sedan jag började känna honom då och då känner jag mig lite lugnare iaf.

Önskar dig ett fortsatt stort lycka till <3
  • Milli07

Har inte varit aktiv på några månader men ville se hur det gått för er andra och berättade att vår lille pojke kom till världen den 25e maj, 51 cm lång och 4145 gram tung. Han är så efterlängtad och fantastisk!

Grattis till er som fått träffa era mirakel och lycka till, till er andra <3

Svar på tråden Vi som har plussat efter IVF hösten 2017