Inlägg från: Fröken Rabarber |Visa alla inlägg
  • Fröken Rabarber

Följas åt till ett plus!

Hejhej, ny här på forumet, men har smygläst en del. Har precis sökt hjälp efter försök ett år, för första barnet. Har varit på det första besöket och nu kommande vecka ska jag på undersökning och därefter ska vi få provsvaren. Är imponerad hur snabbt de fått samman utredningen, hoppas på tydliga svar så vi kan skapa en plan för hur vi ska få till det. :)

• Fröken Rabarber
    Migas skrev 2018-05-01 17:42:13 följande:

Hur känns det att ha gjort en utredning? Är ni nervösa eller rädda för resultatet eller tar ni det med ro? Borde samtidigt vara skönt att genomföra en undersökning för att få reda på vad problemet är och därefter kunna hitta en lösning på problemet, men förstår att det samtidigt måste vara lite skrämmande att få svart på vitt att det är något fel.

Nu är vi inte färdigutredda före jag gjort spolning av äggledarna(standard i Göteborg). Är nervös över att det ska vara dödsdömt att ens försöka, men känns skönt att ta ett konkret steg framåt och få en handlingsplan. Än så länge är jag positiv! :)
  • Fröken Rabarber
    Anonym (Tror ni?) skrev 2018-05-02 20:06:50 följande:

Bim -2 tror jag :D

Hoppas att du ett starkare plus de kommande dagarna! Men önskar ett tidigt grattis!
  • Fröken Rabarber
    Anonym (Tror ni?) skrev 2018-05-02 21:14:17 följande:

Tack!! När borde jag testa med digitalt?

Jag skulle testa det efter Bim, de rackarns testen kostar ju ändå en hel del....
  • Fröken Rabarber
    Sommaren12 skrev 2018-05-04 09:07:24 följande:

Nähäpp. Blir inget denna månad heller. Var så trött igår efter resa och jobb att jag somnade i soffan och sen orkade jag banne mig inte sexa. Hade nog varit för sent ändå. Även om jag var inställd på att det inte skulle bli nåt denna gång så är jag så sjukt ledsen nu. Känner att jag är nära gränsen för vad jag orkar med innan jag bryter ihop. I snart sex år har jag kämpat nu med längtan efter en till och i ett halvår har vi försökt men saker kommer emellan hela tiden. Känns kanske som vi fått till två ordentliga försök. Kommer jag någonsin få en liten till? Snart fyller jag 33 och har ju bara en äggledare och mina sjukdomar som jag dras med. En karl som egentligen inte vill ha fler utan gör detta mest för min och förhållandets skull. Känns som oddsen är emot mig. Sorry, kan inte hitta något positivt alls att fokusera på idag. :(

Jag förstår att det känns tungt när kampen varit så lång. Jag försöker tänka att det är när man känner att det inte händer nånting som det egentligen händer mest bakom kulisserna. Saker faller på plats som gör att det blir så bra som möjligt när du väl blir gravid!
  • Fröken Rabarber
    YaseminL skrev 2018-05-09 09:39:14 följande:

Det kan jag förstå. Känslan när man får se det svart på vitt är helt galet. Är så glad för din skull. 

Jag mår superduper bra. Var på VUL i måndags och fick se en alldeles för pigg och allert bebis. Fick ingen bra bild på bebisen då den rörde sig för mycket. 

Vi sålde min lgh förra veckan och idag ska min sambos fotograferas och läggas ut på Hemnet. Vi köpte vår första gemensamma igår och är så glada. Blev snabba ryck med budgivnings fight igår och senare på kvällen påskrivning av kontrakt. 

Sen på måndag är det arbetsintervju för en heltidstjänst och KUB senare på kvällen. Kunde aldrig i mina vildaste drömmar tro allt detta för ett år sen. Vi är så glada över allt. Så i Augusti flyttar vi in i vår drömlägenhet med stor terass och tre månader senare föds förhoppningsvis bebis. 

Vi kan inte berätta för våra vänner än att vi köpt lägenhet för då kommer dom förstå att vi väntar bebis och vi vill inte berätta förrän på måndag så det blir en massa nyheter för familj och vänner på måndag! Haha 

Kram

Åh, vad härligt det låter! Grymt mycket kul på en och samma gång, vilket flyt! Önskar all lycka! :)
  • Fröken Rabarber
    Saima17 skrev 2018-05-11 08:02:58 följande:

Usch va jobbigt. Vet hur d e. Vi har bim samtidigt. Ja tror int d ha tagit sj för oss den här gången fast vi ha fått till d 15 ggr på 14 dagar... *asg* nu i maj kommer sambon hem passligt t äl igen men juni kommer han hem samma dag... Suck..

Oj, vad mycket med 15 gånger på 14 dagar! Tror inte jag hade fixat det även om jag gillar att få till det! ;) var på utredning i veckan, träffade en riktigt bra läkare. Hon lugna oss och sa att det räcker att ligga två gånger i veckan för då täcker man ägglossning och det bästa var ett par dagar innan ägglossning eftersom befruktningen sker i äggledaren, om man låg för ofta blev det sämre kvalitet på spermierna för de hinner inte förnya sig. Hoppas vi får till våra plus snart! Vad är det gulkroppshormonet ska göra?
  • Fröken Rabarber
    Plus skrev 2018-05-19 10:05:35 följande:

Natten mellan lördag och söndag så fick jag en liten blödning men sen var det inget mer, och sen i måndags den 14e fick jag mens.. Än idag så kommer det blödning, inte så pass mkt att jag behöver binda/tampong, men iaf trosskydd..  Någon som har haft det såhär??  Kan det ha varit ett missfall?? Jag blödde ganska så mkt måndag, tisdag och onsdag, sen har det minskat men kommer ändå en del på papper när jag torkar. Har fortfarande molande mensvärk och svullen om magen.. Jag tänkte att man kanske skulle ta ett gravtest bara för att, men sen känns det onödigt då jag har blött en hel del de andra dagarna så jag tror inte det är något. Men jag bara känner att jag måste skriva av mig och höra med er här inne som kanske vet något. 

Min mens är väldigt oregelbunden, enligt appar och egen uträkning så skulle min mens komma först den 15e el 16e Maj, men det kom tidigare. Tog ägglossningstester och vi mös nån dag innan det visa starkt streck och även efter. Men sen vet jag inte hur pass mkt man kan lita på ägglossningsstickor. 

Lurigt läge när mensen är oregelbunden. Men ett par dagar innan är ju inte så off ändå. Brukar du ha mensvärk länge? Hade du den molande känslan även innan du börja blöda? Mitt tips är att vänta ut blödningen, om du fortfarande känner molande värk(eller andra graviditetssymptom) så ta ett graviditetstest då, och sök hjälp. Det finns ju de som har som vanlig mens även under graviditeten.
  • Fröken Rabarber

Är det nån här inne som provat att smörja med progrestronkräm? Har det funkat? Hur har ni upplevt det? Jag funderar på att prova denna cykeln. Dock har jag fått för mig att jag behöver komma under ett visst kilo för att lyckas bli gravid, har en del övervikt, men egentligen inget alarmerande...

• Fröken Rabarber
    ankmamma skrev 2018-06-01 19:58:27 följande:

Jag testade progesteronkräm och det tog sig på första försöket med krämen! Blev tipsad om den eftersom jag har så kort lutealfas :) Lite övervikt skadar inte, endast om det är så pass mycket så att ägglossning uteblir. Men chanserna är bli gravid minskar inte av lite övervikt! :)

Tack, för uppmuntran! Blir nog att beställa kräm, vilken beställde du? Några biverkningar? Ägglossning verkar jag så vi har bra grundförutsättningar, det bara inte vill ta sig!
  • Fröken Rabarber
    kvinna29årskåne skrev 2018-06-02 09:21:05 följande:

I januari förra året vägde jag 121.

Gick med i viktväktarna och har nu gått ner till 101.

Har gjort utredning och det enda dem sa var att jag vägde för mycket.

Deras krav var att jag skulle gå ner 10% av min vikt, vilket är 103.

Så har klarat deras krav.

Men jag vill gå ner till minst 95 kg innan jag påbörjar någon ivf. Då har jag 8 kg i marginal.

Vill gärna ha det för vet det kommer bli tufft och att jag ev kommer gå upp lite i vikt för att jag blir nervös osv.

Så hopps gå ner till hösten så jag kan påbörja det då????????????

Grymt jobbat med viktnedgång! Står du i kö för ivf? Annars kanske du kan stå i kön i samtidigt som du fixar de sista kilona, eller också är det bara det som kroppen behöver för att du ska bli gravid! Lycka till på vägen!
  • Fröken Rabarber
    Sommaren12 skrev 2018-06-04 08:02:02 följande:

Känner mig lite deppig idag. ÄL+6 och känner ingenting. Kan ju va helt normalt men man vill ju känna NÅGOT liksom... 

Jag tempar inte regelbundet eller på rätt sätt antagligen, har inte NC eller nåt sånt, men jag brukar stickprovstempa lite mellan ÄL och BIM och jag har legat på 37,4-37,5 alla dagar men idag var det 37,2. Oavsett hur man tempar så borde jag väl inte få en sån dipp om jag vore gravid? Tempar mig alltid direkt när jag stigit upp. 

Nu känns det som jag väntar mens och inte plus... :( Bim på söndag.

Förstår att det känns deppigt, men ta inte ut det i förskott. 37,2 låter som att det fortfarande är över medellinjen, så det räknas inte som en dipp. När det är dipp så är det under medeltemperaturen och kan fortfarande tyda på graviditet då det kan vara att kroppen markerar när ägget fäster. Du ska ta tempen före du går upp ur sängen, annars är inte temperaturen tillförlitlig.
  • Fröken Rabarber
    Sommaren12 skrev 2018-06-09 17:00:53 följande:

Och där kom mensen. Är så jävla less på detta nu. Jag tror inte jag orkar mer faktiskt. :(

Beklagar att det inte tog sig denna gång heller. :( hoppas det tar sig snart, men förstår din frustration.
  • Fröken Rabarber
    Plus skrev 2018-06-10 11:54:29 följande:

Jag är lite smått förvirrad, kanske någon kan hjälpa mig?

Jag fick glad gubbe på CB test den 6 juni (vi har myst såklart) ;) Dagen efter var tempen 37.5, sen sjönk den till 37.3 i fredags, igår var den 37,7 och imorse var den 37.9 . Är detta normalt när man tempar?? Jag känner mig inte febrig, sovit de timmar jag behöver.. Dock så är jag sjukt trött ändå och har sovit längre än vad jag brukar.. Enligt app så ska jag ha mens om 6 dagar :S Vilket inte kan stämma tycker jag eftersom min ägglossning var för 4 dagar sen..  Jag vill bara hoppas att det har gått vägen denna gång. Har varit aktiv i 6 månader nu.

Det är ju för tidigt att känna symptom nu med, ägget kan inte ens ha fäst sig. Men molvärk finns och ont i svanken, dock kan det va pga annat. Denna eviga väntan!!

Hej, nu är det ju mycket info jag inte har, typ, hur lång brukar din cykel vara, kom ägglossning som beräknat, vad brukar din medeltemperatur ligga på m.m. men det är fullt normalt att få mens tio dagar efter ägglossning även om det är lite kort lutealfas. Och minns jag fel när jag säger att ägget fäster ett par dagar(ca 4) efter ägglossning? I mina öron så låter det som att du har plus att vänta. Jag hejar på dig! :)
  • Fröken Rabarber
    nist skrev 2018-06-17 12:21:26 följande:

Haha jahapp, igår kom mensen på BIM dagen. 

Så nu vet man hur de känns att vara skengravid. 

Så många konstiga symtom men vi lyckades inte på första försöket. 

Nästa BIM är 15 Juli. Funderar på att köpa teststickor för att kolla när ägglossningen är, förra månaden gick vi endast på var flo appen sa. 

Funderar på om de är mer värt att köpa CB fertilitetsmonitor eller bara stickor varje månad?  (ja nu känns de som om de kommer ta flera år innan plusset kommer, kanske lika bra att vara inställd på det) 

Vill så gäääääärna ha ett plus nu när vi äntligen känner oss redo för att bilda familj. 

Haha, tänk vad bråttom man får när man äntligen kommit igång! :) för mig har inte teststickorna funkat, bara blivit ett ständigt funderande över om strecken är lika starka eller inte....så rekommenderar fertilitetsmonitor trots att det är dyrare....sen kanske den inte behöver användas hela tiden, efter ett tag har man ju lärt sig känna igen sina tecken på att ägglossning är på gång....
Svar på tråden Följas åt till ett plus!