• larssssssss

Ta lån åt förälder

Om du verkligen vill hjälpa...

Be om att få se hennes konton, se var pengarna tar vägen och få en sann bild över var problemet ligger.

För låt oss säga att det visar sig vara spelskulder, vilket är vanligt, då är risken att hon antingen använder lånet till att spela lite till direkt utan betala skulderna, eller fortsätta spela och få nya skulder.

Så jag röstar på Jovisst kan du ta lån åt din mamma, men inte förrän du har svart på vitt varför, och hur mycket, skulder hon har. (att hon berättar en liten del, är inte samma sak som att se siffrorna).

• larssssssss

En tjej kom till mig och sa att hon inte kunde betala sina räkningar någotmer.
    - Konstigt svarade jag, du har ju jobb?

Jag fick se hennes konto, såg då spelmissbruk. SMS-lån och diverse bank-lån osv.
    600tusen hade hon spelat bort. Förvisso vunnit 200 men allt för locka till mer spelande.

I smyg samarbetade jag då med hennes mamma. Och ringde spelmissbruk-linjen och fick tips, ordnade bankmöte. För banker kan erbjuda hjälp att lyckas starta om livet. Dock vill dom se att personen verkligen vill, och försöker själv också genom sälja värdefulla dyrsaker osv.

Snabba pengar är aldrig lösningen, man bara drar ut på ett växande problem.

Svar på tråden Ta lån åt förälder