FiaW skrev 2018-09-14 14:23:24 följande:
Söt han är erijon :)
Ja den där nagelklippningen... det får bli en nagel nu och en nagel då. Inte lätt att hålla fast en liten gosses händer och sikta med saxen samtidigt som han vevar med armarna som en väderkvarn och är sur. Har ni andra manikyr-medgörliga bebisar?
Vår gosse förstår också en hel del ord och har börjat utforska rösten genom illvrål, ibland glada ibland arga och ibland bara för att. Vi provar att säga nej lite strängt, vi provar att ignorera skriken men hittills tycker han att det är för kul för att sluta. Hoppas det är en fas som snart tar slut, igår skrämde han livet ur en tant...
Helt omöjligt att klippa naglarna, ska vara något riktigt fängslande framför honom då. Överlåter oftast det till pappan som fixar det bättre. Men ofta hjälps vi åt. En klipper och den andra håller och distraherat haha.
Edvin illakriker också. När han inte lyckas eller får aom han vill, och ibland märkbart bara för att (höras/synas förmodligen)
Inte täbkt på hur mycket han faktiskt förstår allts.. igår dock, kom han gående till nig i soffan som satt redo med vällingen. Sa åt honom att hömta sin snutte, pekade på den (några meter bort) och sa hänta kois först. Och den lilla knubbrumpan stapplade iväg och hämtade sin ko för att sedan komma och äta välling. Kanske en slump, eller så förstod han precis.
Han har sagt vissa ord, tex : titta, dä, titta dä i en mening, tittut, mamma, pappa.. mmpa (lampa) ungefär. Nen just nu tycker jag allt är ?däää? eller ?tittee? och han säger ALDRIG mamma eller pappa. Eller något nytt :(
Visserligen försöker han ofta härma ?tack tack? när han ger mig något och jag säger tack tack så aäger han ofta ? taa taa?