erijon skrev 2017-10-31 16:48:05 följande:
En fråga!
Känns som Edvin börjat amma kortare stund, alltså han äter några minuter, mellan 5 och 10 sen börjar han böka, gråta, gnälla. Slår med huvudet mot bröstet, tar ibland nytt tag och verkligen hetssuger (som om det vore slut och han vill ha mer?) och släpper ofta ganska kort/snabbt efter. Ibland händer dessa flera gånger. Erbjuder då andra bröstet men då vill han nästan aldrig ha? Typ tar tag, får i sig ett par klunkar, gnäller och vill inte ha mer.
Blir ofta nöjd med nappen efter detta. Men sen efter 1,5-2h blir han hungrig igen och samma sak upprepas..? Tänker att han bara vill ha mig som napp dör i slutet och blir arg när det kommer mjölk. Men varför blir han hungrig så kort efter igen?
Förut släppte han och visade att han var nöjd. Tex somnade, sista mjölken i munnen rann ut osv. Nu stretar han nästan emot.
Äter jag något som ger honom direkt ont u magen vid amning? Äter antibiotika visserligen.. men gjort större delen av amningen sedan han föddes :(
Gör jag fel? Någon som vet varför han gör såhär? Så jobbigt. Känner mig så dålig.
Lyssnade på en podd om amning. Enligt bm som pratade tar det 5-10 min för lite större bebisar (alltså inte helt nyfödda) att tömma 80% av bröstet. Hennes tips var att efter det försöka rapa bebis och sen erbjuda samma bröst igen (eftersom mjölken är fetare på slutet). Sen vid behov upprepa och därefter ev erbjuda nästa bröst. Jag tror inte du behöver oroa dig eftersom han går upp i vikt så bra. Bebisar brukar ju dessutom reglera mjölkproduktionen själva genom hur ofta de äter.