• erijon

Nu är Oktoberbarnen 2017 här

Linnnn: ja man underskattar dessa små allt för ofta. Rätt vad det är så går de väl ifrån oss. Haha.

Här är våren verkligen på ingång, idag vankas 22 grader varmt. Tackar och tar emot. Stora killen frågade ?får jag spela fotboll i T-shirt idag om jag blir varm?? Hans största önskan är att alltid (även vintertid..?) ha så lite kläder som möjligt. Måste va jobbigt tänker jag.

Edvin är svår att klä. Han är SÅ snorig också. Men inget annat. Inte hosta, feber, äter bra som alltid men snoret bara rinner. Speciellt på morgonen. Dessutom ?rosslar? det ordentligt när han tex ammar eller ligger på rygg osv. Han får ta pauser för näsan är väl för trång just nu. Försökt gw koksalt, han blir alldeles vansinnig tills kallsupen är över. Då skrattar han. Nässugen.. ner troligt att han blir av med ögat än att jag lyckas lirka in den där spetsen i näsan på honom. Han slåss som en vilde när jag försöker..

Men i detta väder lär väl body, byxor, strumpor och tunn mössa (om man ens behöver mössa i skugga/vagn) räcka gott och väl? Jag själv vill ju inte ha annat än tunn tröja och jeans.

• erijon
    LitenBlomma skrev 2018-04-20 09:23:01 följande:

Jag hade bikini igår och råkade bränna mig där jag missat smörja med barnens 50+

Charlie har tunn heldress och solhatt.

Vi har numera sittvagn och en tand!

Och du ammar än? Bara eller flaska också?

Edvin biter sönder mina bröstvårtor.. jag håller på att börja störtböla mer eller mindre varje amning nu. Men inte kan jag sluta amma heller, han tar ju inte flaskan? Han äter BARA mat och några skedar frukt går ner.
  • erijon
    LitenBlomma skrev 2018-04-20 17:54:40 följande:

Ja jag ammar, aldrig testat flaska. Han har bitit mig med gommen tidigare, det gör ont. Men som du skriver, med tänder gör det fruktansvärt ont.

Charlie äter 2 mål gröt och 1 mål lagad mat och sen får han dessutom alltid smaka när vi äter mellis eller middag. Jag ger ingen måltidsdryck utan han avslutar med att amma.

Vid 8 månader tänkte jag lägga till middag, ge vatten och öka på storleken på grötportionen. Då fasar vi ut amningen på dagen.

Okej. Nej jag skulle vilja kunna ge flaska ibland, mest för att han är galen när han ammar många gånger och bland folk upplever jag det jobbigt att sitta och vida brösten för att han ska se ALLT. Då vore flaska kanon. Sen biter han ju också. Gör så ont. Nattetid går kanon, han vaknar oftast igen bara 1-2 ggr. Det känns verkligen överkomligt.

Edvin jar ersatt lunch och middag med enbart mat, frukt och vatten. Erbjöd alltid bröstet efteråt förut, gav då inget vatten. Men tillslut ville han aldrig amma efter mahen. Så då började jag ge vatten till och sluta erbjuda bröstet efter. Det går ju bra. Resterande ammar han fritt. Och ammar bara.

Har planerat ?klart? föräldraledigheten och jag blir hemma på heltid till januari -19. Så skönt. Ska bli så mysigt, ni börjar ju det roliga. mysperioden i soffan är ett minne blott. Han ålar som en galning, drar i allt, tuggat på, slår huvudet i grejer, försöker pilla i eluttagen mm.
  • erijon
    Musetti skrev 2018-04-21 12:09:22 följande:

Förstår det, man måste ju få livet runtomkring att gå ihop oxå! Annars blir ju inte tillvaron så särskilt harmonisk för barnen, och du har ju flera :)

Så olika det är med utveckling, Ilse bemästrar pincettgreppet (roligt att pilla med grässtrån!) men har inte börjat åla än, även om hon försöker så gott hon kan.

Edvin har inte pincettgrepp men ålar snabbt! Försöker äta ALLT. Förutom när man lägger bitar av bröd, ägg, pasta, majs eller liknande på hans bricka till stolen. Då mosar han, leker, kastar osv. Lägger vi dit en sked, skål,leksak eller någpt mindre planerat typ locket till kesoburkwb, ja DÅ åker det naturligtvis in i munnen, och, det med fart.
  • erijon
    Trolltrio skrev 2018-04-21 22:29:27 följande:

Så snabba alla är! Min filur ålar inte, inget pincettgrepp och maten går sådär. Inga problem med bitar, men det går bara ner några skedar. Absolut inte gröt eller flaska.

Håller med FiaW att det mest är stressande att tänka på vad de kan och inte, men NÄR de lär sig nytt blir man(jag) så glad, oavsett om det är sent eller tidigt, att jag gärna berättar det då. Men som Edvin var sen i jämförelse med både flera här och många andra på att rulla runt. Blev stressad över det, men lugnad av Bvc och när jag började inse att.. der kan va skönt med en lugn, lite mer stillsam bebis. Att vara tidig och snabb med allt betyder inte att det är bättre. Just som bebis och börja gå/resa sig kan ju bli rent av farligt.
  • erijon

Införskaffat träningstights och linne till det. Nu ska kroppen tajtas till. Är alldeles för mjuk och sladdrig, smal pga inga muskler men alldeles för mycket fett.

• erijon

Edvin kommer börja förskolan i januari! Pappan kommer ta lite dagar här och där med Edvin, tex lite i sommar osv.

Jag måste tillbaka till jobbet senast i januari, det är för dyrt för oss att jag går hemma mer.

Edvin blir större och mer barn än bebis för varje dag känns det som. Oftast glad och nöjd, världens goaste unge! Minns att första barnet var mycket mer gnäll på.. haha. Kanske var jag hårdare då, både med rutiner, och mot mig själv. Vi har ändå fasta rutiner med Edvin som jag följer nästan till punkt och pricka. Men jah tex trugar inte med maten, tar det som det kommer om han vägrar sova osv. Känns väldigt bra! :)

Känner inte ni att tiden bokstavligt talat FLYGER iväg? Edvin blir 7mån om 3 dagar, galet. Jag tyckte nyss han föddes. Samtidigt känns det aom evigheter sedan han låg liten och skör och sov på bröstet varje kväll, och dag för den delen.

• erijon

Haha de låter väldigt sött stt ni har morrande bebisar! Edvin låtsasskrattar utan att se glad ut direkt, ofta märker vi att han då vill ha uppmärksamhet. Tex vid matbordet då vi andra pratar, då börjar han. Lilleman vill ju också vara med :)

Han sover kanonbra men vill gärna vakna typ kring 6. Det är tidigt iochmed att fe större äntligen sover längre (ofta får man väcka vid 7!) haha. I-landsproblem

• erijon

Haha de låter väldigt sött stt ni har morrande bebisar! Edvin låtsasskrattar utan att se glad ut direkt, ofta märker vi att han då vill ha uppmärksamhet. Tex vid matbordet då vi andra pratar, då börjar han. Lilleman vill ju också vara med :)

Han sover kanonbra men vill gärna vakna typ kring 6. Det är tidigt iochmed att fe större äntligen sover längre (ofta får man väcka vid 7!) haha. I-landsproblem

• erijon

Vilken sötis du har LitenBlomma. Kul att han är så rörlig, Edvin känns inte alls som han ens är nära att Hanna i sittande läge från hans ålande. Han ålar ganska fort typ om han vill till eluttaget Eller har hittat en sladd ;) men sitta kan han, stadigt och bra. När han välter för stt han kollar på något typ snett bakom är han dock inte med och räddar upp balansen med händer och armar, faller alltså handlöst. Så jag vågar inte lämna trots att han kan sitta i 10 min utan att knappt vingla till.

Tror det beror väldigt på, uppenbarligen inte alls nödvändigt haha. Verkar ju gå kanon ändå. :) förövrigt kommer han säkert knäcka den koden snart.

Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här