Nu är Oktoberbarnen 2017 här
Skönt att det är okejat ändå!
Hur stor var hon vid födsel? Gulligt med så liten men ändå sådär brbisgoa kinder :)
Rutin med höftröntgen?
Hur funkar föräldraledighet där? Förstått att vi i Sverige har det VÄLDIGT bra (ändå klara vi över bara ett år drygt, hemma och att man har så lite pengar under tiden)
Sover hon ingenting innan 03? Måste vara superjobbigt! Hoppas det ändras! Äter inget under natten? SKÖNT isåfall.
När jag vaknar om Edvin sovit 4 timmar brukar jag bli glad att få fylla på med bebisgos och hans underbara doft :) då är jag också ofta rätt utvilad!
Ja läkaren hänvisade till nån tysk studie som visar att man upptäcker 8 % fler fall via höftröntgen som man annars missat via manuell kontroll. Men det är inget obligatoriskt.
Föräldraledig är man 6 veckor innan förlossning och 8 veckor efter. Under den tiden får man full lön. Efter det beror det på vad man har för slags arbetsgivare. Man har alltid rätt att vara hemma, men då obetalt. Man kan få visst stöd av franska försäkringskassan på ca 900 euro/ månaden men jag har inte riktigt koll på kriterierna. Mannen har 10 dagar bara, men det är på väg att ändras.
Det är vanligt att man sätter barnen på dagis från ca 6 månaders ålder. Man får inget barnbidrag här men man betalar istället mindre skatt som barnfamilj. Vi flyttar tillbaka till Sverige i januari så då hakar vi på den svenska föräldraledigheten.
Inatt åt hon sista gången vid ett-tiden. Sen somnade hon faktiskt på mig (halleluja) och jag lät henne ligga där till kl 3, då jag lyfte över henne till sin egna säng (ville undvika kaoset hon hade med sambon igår). Då sov hon djupt och åt inte. När jag vaknade nu vid halv sju väckte vi henne, bytte och sedan åt hon i en kvart innan hon somnade om. Nu ligger hon och gnyr på mig igen. Hon äter så våldsamt (tvättbjörnsliknelsen var klockren) att hon kräks upp allt snabbt igen så nu provar vi med att flika in små pauser i ätandet, och då somnar hon gärna.
Sambon och jag kör varannan natt, när det är hans nätter har jag pumpat ut en flaska. Funkar bra! Bättre med en slutkörd förälder åt gången än två.