erijon skrev 2017-12-10 08:40:09 följande:
Ganska säker att jag fått mjölkstockning!
Känner en hel mjölkgång uppifrån bröstkorgen ner till bröstvårtan som är hård (blir mjukare vid amning men inte så som när
Bröstet töms), det ömmar och jag tror det är rodnat. Svårt att veta då jag duschat varmt, masserat, försökt pumpa, ammat där och dragit med fingertopparna i gångarnas riktning osv. Kom igår helt plötsligt vid lunch. Igårkväll vid 21.30 typ upptäckte jag förhöjd temp : 37,7, senare 38,4. Tog diklofenak och alvedon på kvällen. Gått bra under natten. Bättre idag rent smärtmässigt och det knöliga är lite mjukare men 38,6 i temp i morse. Då brukar man ju ha lägst temp. Tagit alvedon och diklofenak igen, måste ju överleva. Gör inte särskilt ont att amma, så det kan jag göra på det bröstet. Men Edvin vill ju typ bara äta var tredje tomme och det andra bröstet blir ju också stenhårt pga tiden då han dragit igång en galen produktion..
Ha apotekets billigaste pump, ett sådant där rör bara. Så det funkar knappt. Får ut typ 20-30 ml MAX! Hjälper liksom inte :(
Vad kan/ska jag göra? LitenBlomma; hade inte du det? Vad gjorde du? När ska man kontakta vården?
Aj
Jo jag hade det när han var 2v. Jag gjorde allt det du beskrivit, värme, massage, amning i konstiga ställningar för att tömma överallt (underkäken mot det onda) vila, vetekudde på det onda brösten samtidigt som bebisen äter eller tvärtom att hen äter på det andra och värme samt handmjölkning på det onda.
Skulle det bli rött och du får upp emot 39 så ringer du bb amningshjälp eller vc för att få spray som hjälper utdrivningen. De kan ta en sänka och se om du behöver antibiotika.
Jag lyckades få en mjölkstockning deluxe när nu 4 åringen var knappt 7 månader. Blev inlagd på bb på alla hjärtans dag med antibiotika intravenöst.