Vuxen son bor hemma och missbrukar, Vad göra?
Tja. Gammal "missbrukare" själv av just cannabis. Nu gjorde jag tvärtom mot din son, jag flyttade hemifrån när jag var 16 för att kunna punda ifred men har tagit mig ur det och kan ge dig lite råd. För det första läs på om cannabis. Du behöver ha fakta, fakta, fakta och åter igen fakta för att kunna hjälpa honom. Lägg dina åsikter om drogen åt sidan för ett tag och möt honom på en nivå där ni kan prata om det utan att han får höra att du tycker att det är fel. Uppmuntra inte, men hamna heller inte i en situation där du bara är emot det. Annars blir det bara fel i er kommunikation. Du behöver inte tycka om det, men du måste försöka förstå honom för att hjälpa honom.
För det första, är ångesten i samband med att han röker, alltså under ruset eller är det i nyktra stunder? Nu förenklar jag det väldigt mycket, men det finns två olika håll cannabis kan få ruset att gå. Antingen uppåt (Sativa, oftast gräs) eller neråt (Indica, oftast hash). Ett sativa rus gör det väldigt flummigt och uppåt och har du ångest i dig framkallar detta ofta starka känslor av ångest eller panikattacker då ruset är svårhanterat när man redan bär på dessa känslor. Ett indica rus är oftast mer tungt fysiskt, kroppen blir tung, hjärtat slår sakta och man blir "zombie" = skönt vid ångest. Under tiden man röker kan det vara svårt att själv förstå vilket rus som är dåligt för än. Jag mådde väldigt dåligt på gräs pga att det kickade igång min ångest men för mig var weed "weed" så jag rökte ändå. Först efteråt jag förstått hur olika strains påverkat mig. Försök prata med honom om detta. Vad händer när han röker? Hur känns det? Blir han rädd? Lugn? Paranoid?
Att sluta röka efter ett långt missbruk är ett HELVETE och man går därför lätt tillbaka även om man själv vill sluta. Vanliga känslor när man slutar är ångest, influensa liknande symptom, mardrömmar, svettningar, koncentrationssvårigheter, lättretlig, svårt att äta, svårt att sova. Man väljer därför att röka igen, men om man i det läget vill sluta så brukar återfallen resultera i extrema ångestkänslor både i ruset och efteråt.
Min mamma hjälpte mig genom att acceptera att i 3-4 veckor var jag helvetet på jorden. Hon fanns där hela tiden dock och vi stängde in oss, åt tillsammans, såg på film osv osv och jag fick helt enkelt ha mina abstinens besvär i en trygg miljö. Väldigt viktigt för mig i det läget var att jag kunde prata om det jag kände utan att bli bemött med skäll osv. Man upplever väldigt starka jobbiga känslor när man slutar om man haft problem med det.
Din son kommer till en början troligen kontra med att det är ofarligt och "alla" gör det. Prata då om att det är meningen att man ska må bra och ha kul när man röker, när det gått så långt att man har ångest, isolerar sig och allting känns dåligt är det tyvärr fel. Fråga om det är det han kände i början och om det är det han vill ha ut av ruset. Känslan av att "aldrig mer" få bli bäng kan vara skrämmande, uppmuntra istället till 4 rena veckor i början och koncentrera er på att klara de 4 veckorna så kommer resten av sig själv.
Soc och sjukvården gör ingenting med cannabisbruk, så det där kan du sluta med. Jag har testat den vägen, händer ingenting. Testade t.o.m positivt på kokain, cannabis och benzo samtidigt utan att få det minsta hjälp.
Och du - släng inte ut honom om du på riktigt vill hjälpa honom. Cannabis är hans fiende, men också hans trygghet och det är dit han kommer vända sig.