• klyban

Vuxen son bor hemma och missbrukar, Vad göra?

Anonym (skärpning) skrev 2017-10-01 21:55:16 följande:
    Du ber om råd men vil litne ta till dig råden som du fått av både socialen och här på forumet. Men fint fortsätt se hur er son utnyttjar er och fastnar mer i sitt missbruk, ni är ju medboeroende och hjälper ju honom

Antingen agerar ni och beter er som föräldrar eller så fortsätter ni som ni hittills har gjort och hur har det fungerat tycker du?

Det finns fler råd än att slänga ut sin son, så du kan inte såga TS riktigt än.
    hur många meter var det?
  • klyban
    kiario skrev 2017-10-01 22:01:44 följande:
    Ja det är inget lätt beslut. Man tänker vad kan man göra mer. Man skriver i detta forum för att se om det är nåt man missat.
    Man tänker att hans ålder kanske borde göra så att han blir tvångsinlagd och får psykologisk hjälp.
    Men ni har säkert rätt att det är sämre för han att fortsätta utnyttja familjen

Din son har en del psykisk ohälsa låter det som?
    Om det är så, så måste man se till att helt lösa dessa, men det är inte så enkelt.
    Så vad har man gjort inom sjukvården för hjälpa din son?

En son som är utan jobb och bor hemma och är drogfri, säger man inte utnyttjar familjen med en sådan automatik som man gjorde här.

Och hur vet du det är ett missbruk?
    Undrar då råden ter sig olika åt, och en egen åsikt som missbruk är ingen åsikt, utan en medicinsk diagnos.
    ~4% får missbruk/problem av sin konsumtion på cannabis, och många av dessa ~4% har tyvärr psykisk ohälsa i botten.
    Och de vittnar att de sällan får adekvat hjälp i sjukvården för sina problem, och tar beslutet och självmedicinerar sig.
    Vilket ofta inte medför en medicinsk konsumtion(små doser), utan går över till en rekreationell konsumtion(STORA doser).

En sak man kan kräva, det är att han aldrig förvarar cannabis i bostaden, då det är ert hem inte hans.
    Man ställer inte ultimatum som är realistiska för stunden, och sen allt eftersom han följer dessa så ökar man dessa.

Ni måste sätta er ner och fundera ut hur dessa är, och sen måste ni ha det dära förutsättningslösa samtalet.
    Där ni får sonen berätta hur det är, och helt utan pekpinnar, och ars syfte är att få grepp på vad som försiggår för er son.
    Och detta ska han få berätta utan ni avbryter som tex "det måste du väl förstå det är farligt", för detta samtal är inte att fastställa såna här saker.

Utan för att få er son och öppna upp sig.
    Och detta är svårt som det är, kanske omöjligt första försöket.

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Tjej 30år) skrev 2017-10-02 15:12:33 följande:
    ...

Soc och sjukvården gör ingenting med cannabisbruk, så det där kan du sluta med. Jag har testat den vägen, händer ingenting. Testade t.o.m positivt på kokain, cannabis och benzo samtidigt utan att få det minsta hjälp.

Och du - släng inte ut honom om du på riktigt vill hjälpa honom. Cannabis är hans fiende, men också hans trygghet och det är dit han kommer vända sig.

Vad inte folk inser är att konsumtionen har ökat lavinartat på bara 10år.
    Exakt är svårt och svara på, men en fördubbling är trolig.
    Och det är nog därför man inte längre kan vända sig till SOC eller ens sjukvården för den delen.
    Då att man insett det finns inga möjlighet att hjälpa alla hysteriska föräldrar, utan de måste välja ut de som är värst först.
    Och lite fakta vet dom, och det är att ingen dör av cannabis.
    Så man koncentrerar sig på de som har värre problem än cannabis.

Detta kan vara väldigt svårt för en som inte förstår droger är olika.
    Ska man hjälpa, så finns det bara ett sätt och det är förstå substansen de tar.

Hade du problem med abstinens av enbart cannabis i 3-4 veckor?
    Eller var det mer du gick av samtidigt?
    Normalt har man hört 2-3 dagar de har svårt och sova, men efter detta så är det oftast över pga cannabis är inte fysiskt beroendeframkallande som heroin eller benzo är, som ger grava AT.
    Men det psykiska beroendet om man fått detta, kan ta ett tag att få bort.

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Tjej 30år) skrev 2017-10-02 15:35:39 följande:
    Jag rökte dagligen i flera år, mina problem kom från cannabis. 2-3 dagar stämmer inte. Det är det mest akuta, tredje veckan är värst. Andra droger har jag bara testat en gg per drog så hade inget annat att gå av på.
    Det blir ett fysiskt beroende då man till slut inte kan äta eller sova utan att vara bäng. Jag rökte t.o.m på min mormors begravning för att kunna delta på middagen...

Jag upplever att man aldrig fått hjälp av sjukvården. Inte ens blivit erbjuden hjälp, gick dit självmant när mitt rökande var på nivån att jag vaknade på nätterna för att nattisen gick ur och var tvungen att fylla på. Sa att jag var missbrukare. Fick till svar att jag var brukare....

Största problemet mellan barn och föräldrar anser jag är okunskap om drogen från föräldrars håll och både jag och många vänner hade kunnat lägga av tidigare om vi hade kunnat prata om det istället för att bara få skit, det gör ju att man smyger med det, även när man får problem med det. Hoppas ts kan läsa på och prata med sitt barn :)

2-3 dagar stämmer inte för dig kanske, men det är oftast ett fåtal dagar som man har problem.
    Kanske du pratar om suget att ta en sig en röka?

Abstinens så pratar jag om fysiska manifesteringar, som man kan se på andra psykiska missbruk/beroende.
    Som sex, spel och shopping, svettningar,s vårt och sova och såna saker.
    Men tänker inte säga emot hur det var för just dig, utan bara undrar.

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Tjej 30år) skrev 2017-10-02 15:59:58 följande:
    Enligt avvänjningsguider varar första steget i ca 12dagar, det fysiska. Det psykiska som kommer efteråt är vanligt att det varar i ca 3-4veckor.

Jobbar dagligen med ungdomar idag med liknande problem. Varar problemen i 2-3 dagar har man nog tur :) Men det är individuellt och pga hur mycket man rökt. Bör tillägga att jag bara erfarenhet av tyngre missbruk, mellan 1,2g till 5g+ per dag under längre tid. Röker man en nattis eller då och då kan jag tänka mig att det värsta är över efter några dagar.

Dock farligt att som du skriva 2-3 dagar om någon stackare som läser upplever problem längre och då tror att det är fel på dem :)

Från sjukvården?

Man får liksom inget fysiskt beroende av cannabis, så AT i dess rätta bemärkelse kan man glömma.
    Cannabis kan likställas med beroende/missbruk av sex, spel och shopping.
    Där suget är det värsta, inte att sluta med substansen i sig självt(eller sex, spel, shopping).

Vet inte det farliga i att säga 2-3 dagar, mer än att en person inser att det blir mer tid.
    Även har jag redan tänkt upp denna med suget efter cannabis, som är det svåraste med att sluta.
    Då det mesta sitter i huvudet, inte i kroppen.

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Tjej 30år) skrev 2017-10-02 16:16:42 följande:
    Vet inte riktigt vart du vill komma? AT är individuellt och de flesta med kunskap vet att det är skillnad på cannabis och heroin eller sub och hur ATn ser ut. Jag pratar om besvär, du pratar avtändning i ordets bemärkelse.

Lycka till med din son TS :)

AT beror på en fysisk respons på en substans, detta saknas i cannabis.
    Men det i sig innebär inte att det är enkelt och sluta.

Jag även tagit upp de besvär som är aktuella, som suget efter röka som är ett psykiskt beroende/missbruk.
    Som inte heller underskattas, då det skapar en del besvär dock inte av en fysisk reaktion i kroppen utan av en psykisk.

Den som vill sluta med cannabis, så är avgiftning helt redundant.
    Prata med psykolog eller liknande, det är dock supervitkigt för klara sluta.

Inser det börjar likna semantik nu, men det är bara detaljer i nått vi i stort håller med om.

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Soc.) skrev 2017-10-02 22:06:54 följande:
    Finns gott om människor som får väldigt fysiska symptom.
    Hursomhelst så är fysisk symptom det minsta problemet. Det största och svåraste vid alla typer av beroenden är alltid det psykiska beroendet, så detta skall knappast avfärdas. Även när det gäller bens eller opiater som har gräsliga fysiska symptom vid AT så är det ändå just det psykiska beroendet som är värst och som gör att människor ej förmår bryta eller återfaller även efter lång tids drogfrihet. Och min erfarenhet är att just det psykiska beroendet är extremt starkt vid cannabismissbruk.

Som jag sagt många ggr, det fysiska beroendet finns inte.
    Men det psykiska beroendet är svårt bemästrat.
    Ofta kan det ta upp till par år att utveckla ett djupare psykiskt beroende.
    Men även här så saknas de fysiska abstinensen.

Kan du definiera missbruk?(frågar detta, då en hel del inbillar sig polisens version är den som ska avgöra en medicinsk diagnos.)

Jag har begränsad erfarenhet på de som har psykisk ohälsa, kanske det manifesterar sig djupare där.
    Och svårare för dom att släppa cannabis.
    Men samtidigt en person som mår så illa att den inte går till sjukvården längre(vilket den antagligen inte fått adekvat hjälp med från början)
    Att denna kommer känna en extrem rädsla att återgå till de psykiska problem som existerade före drogdebuten, och därmed är mer trolig att inte sluta.

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Soc.) skrev 2017-10-02 22:06:54 följande:
    Finns gott om människor som får väldigt fysiska symptom.
    Hursomhelst så är fysisk symptom det minsta problemet. Det största och svåraste vid alla typer av beroenden är alltid det psykiska beroendet, så detta skall knappast avfärdas. Även när det gäller bens eller opiater som har gräsliga fysiska symptom vid AT så är det ändå just det psykiska beroendet som är värst och som gör att människor ej förmår bryta eller återfaller även efter lång tids drogfrihet. Och min erfarenhet är att just det psykiska beroendet är extremt starkt vid cannabismissbruk.

Man får även fysiska symtomer av att sluta med ett spelmissbruk, är då spelmissbruk fysiskt beroende?

Knappt avfärdas?
    Jag säger ju det är ett problem, så varför får jag den på mig?

Om det hade varit så extremt starkt psykiskt beroende, så kan man undra varför de problematiska konsumenterna är få å cannabis mot andra substanser.
    ~4% får en problematisk konsumtion(Källa:NIDA), och det finns inga missbrukare utanför det epitetet "Problematisk konsument".

Cannabis är meningslös att avgifta, då cannabis inte fungerar så.
    Utan all kraft ska läggas på samtal av en som är utbildad.

Sen är min erfarenhet att soc mer och mer struntar i att ta tag i de som tar cannabis, knappt när de är kraftigt minderåriga
    I samhället i övrigt så har man noll intresse och hjälpa brukaren med vård(gäller alla droger).

hur många meter var det?
  • klyban
    Legssk skrev 2017-10-03 07:00:38 följande:
    Hej tyvärr måste han få kännbara konsekvenser. För mig blev det skilsmässa och förlorad vårdnad av mitt barn. Som gjorde att jag tog tag i mitt liv. Det är en sjukdom men vi är allergiska 1 liten tablett eller spliff och jag vet att det alltid slutar så småningom med institution fängelse eller död.
    Medicinen för mig är ju att gå på NA eller AA beroende som beroende. Vi behöver lära oss att hantera våra känslor på ett annat sätt. Och man får nya vänner där som vill leva drogfritt. Kram jag hoppas det går bra för honom. Nu förtiden drogtestar de på jobb oxå
    Döm inte andra genom dig själv., det blir sällan rätt då.
    hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Soc.) skrev 2017-10-02 22:47:03 följande:
    Missbruk är det när man får negativa resultat av något man sysslar med. Kan handla om att man super till en gång om året fast man vet att man kommer att ställa till det för sig själv och andra. Eftersom cannabis ÄR olagligt så ligger det i sakens natur att bruk=missbruk då det är ett icke accepterat socialt beteende som kan få stora konsekvenser socialt (jobb familj etc)
    Det är arrogant att hävda att folk inte får fysiska symptom. Ett hån mot alla de som faktiskt upplever detta. Sömnproblem tillhör de vanligaste exempelvis.

Ledsen missbruk är en medicinsk diagnos med kriterier, vet ni inte ens detta på soc?

Det är inte arrogant och säga cannabis inte är fyskisktberoende, det är just så det är.
    Och man får fysiska abstinens av att sluta med spelmissbruk också, så jag säger inget om de fysiska reaktionerna, bara att det är av det psykiska beroendet och inte nått fysiskt.
    Du har ju själv sagt flera ggr att det psyksikaberoendet är extra jobbigt på cannabis, och man får även fysiska reaktioner av att sluta med psykiska beroenden/missbruk.

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (D) skrev 2017-10-03 10:50:38 följande:
    Beroende är ett syndrom dvs flera symptom.  När du prata om psykiskt eller fysiskt beroende så kan jag inte hitta några sådan diagnoskriterier. Sug kopplas till hjärnan och kan finnas utan att man uppfyller tillräckligt med kriterier för beroende och abstinens kan sägas vara fysiskt men även abstinens kan uppstå hos människor som inte är beroende. Hjärnan är även den fysisk så att helt skilja psykiska och psykiska symptom åt är svårt.

Förövrigt lider jag med föräldrarna i detta fallet för helt uppenbart som är det en svår situation. Jag tycker Soc. borde erbjuda boende för sonen sen får det utreda därifrån vad de ska göra.

Beroende har diagnoskriterier, dock avgör inte kriterierna om vart beroendet kommer ifrån.
    Utan dessa kriterier är bara till för avgöra beroende och missbruk.

För göra det mer klart, så pratar vi om det som man kallar kemisktberoende(när vi pratar om fysisktberoende), här hamnar mediciner/droger som benzo, opiater, opioider inom kemisktberoende och ett gäng till.

Det är alltid en svår situation man hamnar i som förälder och helt plötsligt har någon som skiter i allt och gör som den vill.

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Soc.) skrev 2017-10-02 22:47:03 följande:
    Missbruk är det när man får negativa resultat av något man sysslar med. Kan handla om att man super till en gång om året fast man vet att man kommer att ställa till det för sig själv och andra. Eftersom cannabis ÄR olagligt så ligger det i sakens natur att bruk=missbruk då det är ett icke accepterat socialt beteende som kan få stora konsekvenser socialt (jobb familj etc)
    Det är arrogant att hävda att folk inte får fysiska symptom. Ett hån mot alla de som faktiskt upplever detta. Sömnproblem tillhör de vanligaste exempelvis.
    Kom på det, du kanske inbillar dig att jag säger att pga det inte är fysiskt beroendeframkallande så är det enkelt att sluta med cannabis?
    Om det är så, så sluta tro detta, för det är aldrig enkelt och sluta med cannabis när man hållit på med det i par år.
    hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Herregud!) skrev 2017-10-03 11:27:34 följande:
    Hej. Utan tvekan kan jag låta bitter - ja, jag kände maktlöshet, stor sorg, ilska mm.

Och nej, TS kommer inte att bete sig som mitt barn gjorde, hoppas att ts son också reder ut sig! :-P

MEN
    Jag tror inte att du orkade läsa allt vad jag skrev. För då hade du föståttt att jag INTE gav UPP MITT LIV.

Tvärtom. Och jag gjorde det som krävdes av mig i denna situation. Mitt barn har förstått vad som hände och varför. Mitt barn lever och missbrukar inte längre. Ungen saknade sin familj, sina syskon, sina husdjur mer än det älskade droger.
    Så slutet ÄR ju gott. Men vägen dit var ett helvete.
    Och varför skulle jag sopa det under mattan, menar du? Det var min story.

Din story var annorlunda. Fint att bidra där.

Min point var egentligen att:

Den som knarkar - har valt det själv. Och VÄLJER SJÄLV ATT SLUTA eller söka hjälp. Ingen kan tyvärr göra det åt en. smile4.gif

Och den andra sidan- de anhöriga, väljer också själv var gränsen går. Om man är tvungen att ställa om sitt liv, t ex städa sköta sitt vuxna barn, att välja bort alla resor/utlandsresor, för att man är rädd för att ungen och company ställer till det på hemmaplan, om man går runt med ångest, oro och rädsla för det missbrukande barnet, typ 140/180 i blodtryck... som sagt -det finns gränser. Jag vet t o m en mamma som ville "hjälpa" sitt barn och skaffade själv droger åt henne.., så man bestämmer ju själv hur långt och hur länge man står ut, hur man "hjälper". Man älskar sitt barn. Och det gör ont.

Ts har inga skyldigheter att uppehälla sin son, hon måste ta hårdhandskarna på nu, INNAN sonen är helt inne i dimman, tycker jag. Däremot får inte socialen säga att det är gatan som gäller för sonen- det finns lagar som kommunen måste följa. En 21åring ska inte bo på gatan! Och det är svårt att fightas mot kommunen i dessa tider.

Kram och styrka till TS.

Inte alltid en missbrukare ens gjort valet själv, drogmissbruk är ofta en orsak av psykiskohälsa dvs en symtom.
    Och ofta de som hamnar i missbruk, har inte fått adekvat hjälp ifrån sjukvården.
    Sen går det alldeles utmärkt och bli missbrukare ändå, om nu någon trodde annat.

Hade ditt barn psykisk ohälsa före drogdebuten?
    Vi vet ju TS son har, ej vad dock.
    Begynnande schizofreni är den som suger in många, då de tydligen känner långt innan schizofrenin bryter ut eller psykosens  som föregår ofta.
    Sen en grupp som är större, är bokstavskombinationerna, sen finns det många till.
    Ger man inte dessa hjälp tidigt, så kommer många av dom bli missbrukare, just för de mår så dåligt psykiskt.
    Även inom psykvården så vet man att psykisk ohälsa ofta föregår ett missbruk.

Håller med dig, man slänger inte ut sin unga bara så där, men man kan komma till en punkt att det är ohållbart att han bor kvar.

hur många meter var det?
Svar på tråden Vuxen son bor hemma och missbrukar, Vad göra?