Vuxen son bor hemma och missbrukar, Vad göra?
Antingen agerar ni och beter er som föräldrar eller så fortsätter ni som ni hittills har gjort och hur har det fungerat tycker du?
Din son har en del psykisk ohälsa låter det som?
Om det är så, så måste man se till att helt lösa dessa, men det är inte så enkelt.
Så vad har man gjort inom sjukvården för hjälpa din son?
En son som är utan jobb och bor hemma och är drogfri, säger man inte utnyttjar familjen med en sådan automatik som man gjorde här.
Och hur vet du det är ett missbruk?
Undrar då råden ter sig olika åt, och en egen åsikt som missbruk är ingen åsikt, utan en medicinsk diagnos.
~4% får missbruk/problem av sin konsumtion på cannabis, och många av dessa ~4% har tyvärr psykisk ohälsa i botten.
Och de vittnar att de sällan får adekvat hjälp i sjukvården för sina problem, och tar beslutet och självmedicinerar sig.
Vilket ofta inte medför en medicinsk konsumtion(små doser), utan går över till en rekreationell konsumtion(STORA doser).
En sak man kan kräva, det är att han aldrig förvarar cannabis i bostaden, då det är ert hem inte hans.
Man ställer inte ultimatum som är realistiska för stunden, och sen allt eftersom han följer dessa så ökar man dessa.
Ni måste sätta er ner och fundera ut hur dessa är, och sen måste ni ha det dära förutsättningslösa samtalet.
Där ni får sonen berätta hur det är, och helt utan pekpinnar, och ars syfte är att få grepp på vad som försiggår för er son.
Och detta ska han få berätta utan ni avbryter som tex "det måste du väl förstå det är farligt", för detta samtal är inte att fastställa såna här saker.
Utan för att få er son och öppna upp sig.
Och detta är svårt som det är, kanske omöjligt första försöket.
Vad inte folk inser är att konsumtionen har ökat lavinartat på bara 10år.
Exakt är svårt och svara på, men en fördubbling är trolig.
Och det är nog därför man inte längre kan vända sig till SOC eller ens sjukvården för den delen.
Då att man insett det finns inga möjlighet att hjälpa alla hysteriska föräldrar, utan de måste välja ut de som är värst först.
Och lite fakta vet dom, och det är att ingen dör av cannabis.
Så man koncentrerar sig på de som har värre problem än cannabis.
Detta kan vara väldigt svårt för en som inte förstår droger är olika.
Ska man hjälpa, så finns det bara ett sätt och det är förstå substansen de tar.
Hade du problem med abstinens av enbart cannabis i 3-4 veckor?
Eller var det mer du gick av samtidigt?
Normalt har man hört 2-3 dagar de har svårt och sova, men efter detta så är det oftast över pga cannabis är inte fysiskt beroendeframkallande som heroin eller benzo är, som ger grava AT.
Men det psykiska beroendet om man fått detta, kan ta ett tag att få bort.
2-3 dagar stämmer inte för dig kanske, men det är oftast ett fåtal dagar som man har problem.
Kanske du pratar om suget att ta en sig en röka?
Abstinens så pratar jag om fysiska manifesteringar, som man kan se på andra psykiska missbruk/beroende.
Som sex, spel och shopping, svettningar,s vårt och sova och såna saker.
Men tänker inte säga emot hur det var för just dig, utan bara undrar.
Från sjukvården?
Man får liksom inget fysiskt beroende av cannabis, så AT i dess rätta bemärkelse kan man glömma.
Cannabis kan likställas med beroende/missbruk av sex, spel och shopping.
Där suget är det värsta, inte att sluta med substansen i sig självt(eller sex, spel, shopping).
Vet inte det farliga i att säga 2-3 dagar, mer än att en person inser att det blir mer tid.
Även har jag redan tänkt upp denna med suget efter cannabis, som är det svåraste med att sluta.
Då det mesta sitter i huvudet, inte i kroppen.
AT beror på en fysisk respons på en substans, detta saknas i cannabis.
Men det i sig innebär inte att det är enkelt och sluta.
Jag även tagit upp de besvär som är aktuella, som suget efter röka som är ett psykiskt beroende/missbruk.
Som inte heller underskattas, då det skapar en del besvär dock inte av en fysisk reaktion i kroppen utan av en psykisk.
Den som vill sluta med cannabis, så är avgiftning helt redundant.
Prata med psykolog eller liknande, det är dock supervitkigt för klara sluta.
Inser det börjar likna semantik nu, men det är bara detaljer i nått vi i stort håller med om.
Som jag sagt många ggr, det fysiska beroendet finns inte.
Men det psykiska beroendet är svårt bemästrat.
Ofta kan det ta upp till par år att utveckla ett djupare psykiskt beroende.
Men även här så saknas de fysiska abstinensen.
Kan du definiera missbruk?(frågar detta, då en hel del inbillar sig polisens version är den som ska avgöra en medicinsk diagnos.)
Jag har begränsad erfarenhet på de som har psykisk ohälsa, kanske det manifesterar sig djupare där.
Och svårare för dom att släppa cannabis.
Men samtidigt en person som mår så illa att den inte går till sjukvården längre(vilket den antagligen inte fått adekvat hjälp med från början)
Att denna kommer känna en extrem rädsla att återgå till de psykiska problem som existerade före drogdebuten, och därmed är mer trolig att inte sluta.
Man får även fysiska symtomer av att sluta med ett spelmissbruk, är då spelmissbruk fysiskt beroende?
Knappt avfärdas?
Jag säger ju det är ett problem, så varför får jag den på mig?
Om det hade varit så extremt starkt psykiskt beroende, så kan man undra varför de problematiska konsumenterna är få å cannabis mot andra substanser.
~4% får en problematisk konsumtion(Källa:NIDA), och det finns inga missbrukare utanför det epitetet "Problematisk konsument".
Cannabis är meningslös att avgifta, då cannabis inte fungerar så.
Utan all kraft ska läggas på samtal av en som är utbildad.
Sen är min erfarenhet att soc mer och mer struntar i att ta tag i de som tar cannabis, knappt när de är kraftigt minderåriga
I samhället i övrigt så har man noll intresse och hjälpa brukaren med vård(gäller alla droger).
Ledsen missbruk är en medicinsk diagnos med kriterier, vet ni inte ens detta på soc?
Det är inte arrogant och säga cannabis inte är fyskisktberoende, det är just så det är.
Och man får fysiska abstinens av att sluta med spelmissbruk också, så jag säger inget om de fysiska reaktionerna, bara att det är av det psykiska beroendet och inte nått fysiskt.
Du har ju själv sagt flera ggr att det psyksikaberoendet är extra jobbigt på cannabis, och man får även fysiska reaktioner av att sluta med psykiska beroenden/missbruk.
Beroende har diagnoskriterier, dock avgör inte kriterierna om vart beroendet kommer ifrån.
Utan dessa kriterier är bara till för avgöra beroende och missbruk.
För göra det mer klart, så pratar vi om det som man kallar kemisktberoende(när vi pratar om fysisktberoende), här hamnar mediciner/droger som benzo, opiater, opioider inom kemisktberoende och ett gäng till.
Det är alltid en svår situation man hamnar i som förälder och helt plötsligt har någon som skiter i allt och gör som den vill.
Inte alltid en missbrukare ens gjort valet själv, drogmissbruk är ofta en orsak av psykiskohälsa dvs en symtom.
Och ofta de som hamnar i missbruk, har inte fått adekvat hjälp ifrån sjukvården.
Sen går det alldeles utmärkt och bli missbrukare ändå, om nu någon trodde annat.
Hade ditt barn psykisk ohälsa före drogdebuten?
Vi vet ju TS son har, ej vad dock.
Begynnande schizofreni är den som suger in många, då de tydligen känner långt innan schizofrenin bryter ut eller psykosens som föregår ofta.
Sen en grupp som är större, är bokstavskombinationerna, sen finns det många till.
Ger man inte dessa hjälp tidigt, så kommer många av dom bli missbrukare, just för de mår så dåligt psykiskt.
Även inom psykvården så vet man att psykisk ohälsa ofta föregår ett missbruk.
Håller med dig, man slänger inte ut sin unga bara så där, men man kan komma till en punkt att det är ohållbart att han bor kvar.