• Fröken Söt

Barnet vill aldrig vara själv

Vår fyraåring vägrar leka själv, vi ska minst vara i samma rum men helst leka med samma saker - hela tiden! Han säger att han är rädd när han är själv (men jag tror snarare han är sällskapssjuk) och klänger hela tiden på oss. Hjälp! Det börjar bli riktigt jobbigt! Är det någon som har några tips?

• Svar på tråden Barnet vill aldrig vara själv
  • Alexi

Alltså vara i samma rum, helt normalt och det växer bort med åldern. Däremot kan barnet ju inte kräva att ni alltid ska leka med leksaker, det får ni ju träna på. Typ nu leker vi med det här en stund och sen måste mamma laga mat. Typ.

• Fröken Söt

Jo, just matlagning funkar rätt bra, då ger han sig efter en stund. Vi övar (försöker i alla fall) men det är verkligen utmattande att inte få en minut för att göra något annat utan att höra tjat och att han klänger på mig. Det blir ju liksom inte roligt att leka tillsammans heller när jag mest är irriterad.

Hoppas verkligen att det är en fas som går över snart. :)

• Alexi
    Fröken Söt skrev 2017-10-01 14:28:32 följande:
    Jo, just matlagning funkar rätt bra, då ger han sig efter en stund. Vi övar (försöker i alla fall) men det är verkligen utmattande att inte få en minut för att göra något annat utan att höra tjat och att han klänger på mig. Det blir ju liksom inte roligt att leka tillsammans heller när jag mest är irriterad.
    Hoppas verkligen att det är en fas som går över snart. :)
    Kan ni ha några nya leksaker som muta, som bara är i rummet bredvid. Dvs när vår dotter var precis den åldern, har jag för mig, köpte jag ett gäng nya leksaker (typ ett litet hus och små figurer till det) på en loppis och ställde i hennes rum. Det blev faktiskt början till att leka lite mer i det rummet utan oss. Inte alla dagar och inte långa stunder men en början.

Vår snart sjuåring leker också mest i vardagsrummet fortfarande. Eller sitter vid köksbordet.
  • Fröken Söt

Jag har egentligen inga problem med att han måste vara i samma rum som mig, det jobbiga är att han inte vill leka själv. Han blir väldigt arg och ledsen och får "tonårsutbrott". När vi leker tillsammans vill han sitta nära och klänga på mig. Mysigt - men inte hela tiden. Plus att det blir jobbigt för kroppen i längden.

• Fröken Söt
    Alexi skrev 2017-10-01 15:14:17 följande:

Kan ni ha några nya leksaker som muta, som bara är i rummet bredvid. Dvs när vår dotter var precis den åldern, har jag för mig, köpte jag ett gäng nya leksaker (typ ett litet hus och små figurer till det) på en loppis och ställde i hennes rum. Det blev faktiskt början till att leka lite mer i det rummet utan oss. Inte alla dagar och inte långa stunder men en början.

Vår snart sjuåring leker också mest i vardagsrummet fortfarande. Eller sitter vid köksbordet.

Han har ett lekrum där han har sitt lego.
  • Fröken Söt
    Alexi skrev 2017-10-01 19:26:14 följande:

Leker han bara med lego?

I princip, ja. :) Han leker med annat då och då men lego är favoriten.
  • pigglet

Barn vill inte vara själva, de är sociala varelser. Jag skulle säga att det vanligast är att små barn vill vara i samma rum som andra. Helt normalt.

Om lego är det som han gillar att göra - flytta legot till de rum där ni är. Vi har hällt allt lego i en stor "säck" som går bre ut på golvet, så flyttas alltihop efter behag. Då kanske han kan underhålla sig själv en stund, i samma rum som du är?

• Fröken Söt
    pigglet skrev 2017-10-02 18:57:07 följande:

Barn vill inte vara själva, de är sociala varelser. Jag skulle säga att det vanligast är att små barn vill vara i samma rum som andra. Helt normalt.

Om lego är det som han gillar att göra - flytta legot till de rum där ni är. Vi har hällt allt lego i en stor "säck" som går bre ut på golvet, så flyttas alltihop efter behag. Då kanske han kan underhålla sig själv en stund, i samma rum som du är?

Bra tips! Men har testat, hjälpte inte. :)
  • pigglet

Ok. Det kanske bara är att stå ut? Och trösta sig med att det är helt normalt, knappt några små barn vill vara ensamma i ett rum, utan de söker sig till andra.

Både mina egna barn och min kompis barn har varit på samma sätt, speciellt ett av min kompis barn har varit extremt vuxenberoende och hela tiden velat bli underhållen. Det där löser sig ofta i tonåren, då många stänger in sig på rummet och knappt kommer ut när det är mat.  :)

• LFF

Åh vad jag är glad över att ha tvillingar ibland Flört De leker så glatt (oftast) med varandra så vi föräldrar kan hålla på med annat.

Men jag vet från mina och sambons vänner med enlingar i samma ålder att det verkar vara en fas barnen går igenom. De har frågat oss hur vi orkar när vi har två stycken som hela tiden ska ha sällskap och man ska vara med och leka och vi tittar på dem som levande frågetecken. Enda gången jag MÅSTE vara med är när de behöver en patient till doktorslekarna eller någon att laga mat till.

• tvillingmammaVastmanland

Att barnet klänger på er tror jag beror på att barnet känner sig ensamt och vill ha mer kontakt, barn är sociala varelser och vill vara nära och ha kontakt med sina föräldrar. Helt normalt.

Svar på tråden Barnet vill aldrig vara själv