• Anonym (Blivande jourfamilj)

Kontrakterade jourhem, hjälp !

Jag har sedan tonåren längtat efter att kunna hjälpa utsatta barn i form av att vara familjehem / jourhem. Detta efter att min familj varit det men avsade sig uppdraget som familjehem när första syskonparet flyttade hem igen.

Jag och sambon har nu bestämt oss att ansöka om att bli kontrakterat jourhem, men det finns ändå en del frågor.

Får man välja specifika åldrar? På en hemsida om arvode delar de bara upp i åldrarna 0-12 och 12-20 år. Skulle vilja ha yngre barn än 12 år då jag själv inte är SÅ pass gammal att kunna vara mamma åt en 12 åring. 0-7 eller liknande skulle vara mer passande för just vår familj.

Vad menas att man ersätts med en heltidslön? Jag anser att det är en definitionsfråga och kan skilja sig extremt beroende på yrke?

Vill gärna ha två platser för att kunna ta emot syskonpar tex, går det bra att endast ha ett rum med två sängar eller är det krav på separata rum?

Vad jag förstår får man en summa att göra iordning rummet med möbler osv till kommande barn. Hur gör man med leksaker? Ska det finnas i rummet alltid eller får man köpa det vartefter till specifikt barn som det får med sig vid flytt?

• Svar på tråden Kontrakterade jourhem, hjälp !
  • Kerubmamman
    Anonym (Blivande jourfamilj) skrev 2017-09-29 11:52:15 följande:
    Det är som sagt 0-6 åringar som jag tänker borde kunna dela rum i de fyra månader som socialtjänsten har på sig att hitta ett familjehem. Mina egna barn delar rum, så det handlar inte om att pressa in så många barn som möjligt här.

Vad är det som du tycker är hemskt med delat rum? I den åldern alltså när behovet av egentid inte riktigt finns? Menar inte att vara spydig alltså utan jag vill geniunt veta varför för att kunna ge barnen en så bra tid här som möjligt!
    Om ni har två platser så kan du inte räkna med att det är syskon som är placerade samtidigt.

Sexåringar kan definitivt vilja att få vara ostörd i sitt eget hem. Traumatiserade omhändertagna barn kan ha ännu större behov av att dra sig undan och vara för sig själv, även om de är relativt små.  Inte ha påtvingat umgänge med okända dygnet runt. En sexåring som delar rum med ett litet barn kan få nattsömnen förstörd, får inte ha sina saker ifred osv...

Även om det är en kort tid så är det en extremt känslig period i deras liv. Jag hoppas att din kommun anser att de har rätt till en egen privat sfär i jourhem. 

Hur gamla är dina barn? Hur stort bor ni? 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
    Kerubmamman skrev 2017-09-29 19:36:50 följande:

Om ni har två platser så kan du inte räkna med att det är syskon som är placerade samtidigt.

Sexåringar kan definitivt vilja att få vara ostörd i sitt eget hem. Traumatiserade omhändertagna barn kan ha ännu större behov av att dra sig undan och vara för sig själv, även om de är relativt små.  Inte ha påtvingat umgänge med okända dygnet runt. En sexåring som delar rum med ett litet barn kan få nattsömnen förstörd, får inte ha sina saker ifred osv...

Även om det är en kort tid så är det en extremt känslig period i deras liv. Jag hoppas att din kommun anser att de har rätt till en egen privat sfär i jourhem. 

Hur gamla är dina barn? Hur stort bor ni? 

Absolut förstår jag att de kan vilja dra sig undan från resten av familjen, kanske missförstått eller hittat fel fakta men trodde att man endast placerade syskon tillsammans och inte två okända barn. Därför ansåg jag att det borde gå bra att dela.

Mina barn är 2,5 och 6,5. Har delat rum i ett år vilket har funkat bra. Vi bor i lägenhet, 105 kvm? Dvs vi har ett rum över så de skulle inte behöva dela om de inte ville och vi inte ansåg att det är finns fördelar att dela rum.
  • tobbe01
    Anonym (Blivande jourfamilj) skrev 2017-09-27 20:36:03 följande:

Jag har sedan tonåren längtat efter att kunna hjälpa utsatta barn i form av att vara familjehem / jourhem. Detta efter att min familj varit det men avsade sig uppdraget som familjehem när första syskonparet flyttade hem igen.

Jag och sambon har nu bestämt oss att ansöka om att bli kontrakterat jourhem, men det finns ändå en del frågor.

Får man välja specifika åldrar? På en hemsida om arvode delar de bara upp i åldrarna 0-12 och 12-20 år. Skulle vilja ha yngre barn än 12 år då jag själv inte är SÅ pass gammal att kunna vara mamma åt en 12 åring. 0-7 eller liknande skulle vara mer passande för just vår familj.

Vad menas att man ersätts med en heltidslön? Jag anser att det är en definitionsfråga och kan skilja sig extremt beroende på yrke?

Vill gärna ha två platser för att kunna ta emot syskonpar tex, går det bra att endast ha ett rum med två sängar eller är det krav på separata rum?

Vad jag förstår får man en summa att göra iordning rummet med möbler osv till kommande barn. Hur gör man med leksaker? Ska det finnas i rummet alltid eller får man köpa det vartefter till specifikt barn som det får med sig vid flytt?

"ersättas med en heltidslön"? En heltidslön för att härbärgera en unge? Snacka om guldgruva. Om man tar emot två ungar! får man ännu mer pengar då? Man kan ju ta emot "ensamkommande flyktingbarn" och göra en fin vinst medan man ligger på soffan. De "ensamkommande"  är för det mesta mkt självgående och man behöver inte dalta, "dutta" och uppfostra. Var anmäler man sig?
    tobbe01 skrev 2017-09-30 08:25:16 följande:

"ersättas med en heltidslön"? En heltidslön för att härbärgera en unge? Snacka om guldgruva. Om man tar emot två ungar! får man ännu mer pengar då? Man kan ju ta emot "ensamkommande flyktingbarn" och göra en fin vinst medan man ligger på soffan. De "ensamkommande"  är för det mesta mkt självgående och man behöver inte dalta, "dutta" och uppfostra. Var anmäler man sig?

Hoppas att detta är provication. Helt vidrig syn på saken oavsett.
  • tobbe01
    Anonym (Blivande jourfamilj) skrev 2017-09-30 08:36:26 följande:
    Hoppas att detta är provication. Helt vidrig syn på saken oavsett.
    Hur menar du då? Jag har läst att det idag är STOR brist på familjehem just pga alla "ensamkommande barn". Tänker du att om man nämner den gruppen så är man provocerande?
  • Kerubmamman
    Anonym (Blivande jourfamilj) skrev 2017-09-30 08:19:19 följande:
    Absolut förstår jag att de kan vilja dra sig undan från resten av familjen, kanske missförstått eller hittat fel fakta men trodde att man endast placerade syskon tillsammans och inte två okända barn. Därför ansåg jag att det borde gå bra att dela.

Mina barn är 2,5 och 6,5. Har delat rum i ett år vilket har funkat bra. Vi bor i lägenhet, 105 kvm? Dvs vi har ett rum över så de skulle inte behöva dela om de inte ville och vi inte ansåg att det är finns fördelar att dela rum.
    Din 6,5-åring lär inte vilja dela rum så länge till. Möjligheten att dra sig undan, få ha saker i fred och ha kompisar på besök blir allt viktigare nu när hen går i skola. 

Är det en fyra eller en femma? 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Jourhemsmamma)

Hej Ts. Är själv jourhem men ej kontrakterad. Som kontrakterad jourhem så ska du vara beredd att ta emot ett barn inom 2-3 tim dygnet runt i princip. Och du kan inte säga nej till placeringen. Du ska ha ett rum för varje barn. Alltså om du är kontrakterad för 2 jourplacering så krävs det att du har 2 rum. Det innebär att du kan få ta emot två barn från olika familjer samtidigt och de ska inte placeras i samma rum. Däremot kan man få frågan om att ta emot syskon som Soc vill ska bo tillsammans i ett rum men utgångsläget är 1 rum per placering. Man måste vara beredd på att barn som blir jourplacerade ofta är traumatiserade av förklarliga skäl då deras liv oavsett hur det sett ut plötsligt vänds uppochner och deras trygghet plötsligt slits ifrån dem. Det är inte helt självklart att det är bra att utan erfarenhet börja som jourhem. Ofta vill Soc att man har erfarenhet som familjehem innan man blir jour. Och det där med tiden som jour kan du ta med en nypa salt då det inte är ovanligt med betydligt längre tid än 4 mån. Min nuvarande placering är inne på sin 6 : e mån. Och en tidigare var placerad 9 mån som jour. Jag tycker att du/ni ska tänka igenom allt noga innan ni bestämmer er. Och så behöver ni ju gå igenom en utredning för att bli godkända innan. Tänk också på att det även finns privata konsultföretag man kan jobba för istället för direkt mot Soc. Finns många fördelar med det som t.e.x alltid en konsulent att få hjälp av även efter kontorstid om något händer. Handledning samt någon som har kontakten med Soc i mycket som rör barnet. Ibland kan det vara jätteskönt att ha någon med på möten mm.

Hoppas du fått lite svar som kan vara till hjälp.

• Anonym (Också jour)

I min kommun har de kontrakterade jourhemmen 25 000, före skatt. För en plats. Syskon kan ändå placeras tillsammans, men aldrig barn från olika familjer alltså.

Här måsta man ta barn 0-18 år. Finns ingen möjlighet att "välja ålder". Hur det funkar i din kommun måste du kolla alltså.

Är man inte kontrakterade, utan tar en jourplacering ändå, får man 13 000.

Vi är jour åt ett privat företag. Får bara betalt när vi har placering, men då ligger vi på 22 000. En plats, med möjlighet att ta syskon. Möjlighet att ringa dygnet runt om vi behöver hjälp. Konsulenten kommer hem till oss var annan vecka, där mellan hörs vi på telefon/sms. Och framför allt matchar de placeringarna, så vi bara blir tillfrågade om placeringar som de tror kan funka i vår familj. Och vi har alltid möjlighet att tacka nej.
    En nackdel är att vi inte får placeringar från vår egen kommun, så de som kommer har ingen förskola/skola utan är hemma med mig dygnet runt, alla dagar i veckan.

• Anonym (Främst?)
    Anonym (Blivande jourfamilj) skrev 2017-09-27 20:36:03 följande:

Är det främst tjejer ni ska ha jour för?
  • Anonym (Också jour)

Och angående rummen:
    Det var ett krav från vårt företag att det skulle finnas egna rum till ALLA barn. Våra egna barn såväl som placerade. Delar de egna barnen rum räknas det inte som att man har ett rum över.

Jag tror det är samma i vår kommun. Men det är som det sägs, sedan vet jag att det inte funkar så i verkligheten. Vet en familj där barnen staplas på varann, och soc fortsätter placera barn där.

• Anonym (amanda)

Här sa de att man inte fick välja. Jag skulle gärna bli jourhem eller fosterhem, men jag tänker INTE ha unga män kring mina döttrar!

• Anonym (Också jour)

För att bli jourhem - Gå via en privat, där matchar de placeringarna.

Vill man bli familjehem matchar de ALLTID placeringarna. Både soc och privata. Så det är inga problem.

Svar på tråden Kontrakterade jourhem, hjälp !